Vilket substrat lämpar sig bäst i ett tropheus kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Vilket substrat lämpar sig bäst i ett tropheus kar

Halloj!

Ska göra om i mitt troffe kar inför hösten och ska byta ut mitt engelska sjögrus, då honorna har en tendens att gärna plocka upp gruset då de tuggar och dels för att jag vill ha nått trevligare.
    Jag har funderat på en väldigt fin sand, skulle det kunna funka?

MVH
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

quote:Originally posted by Cutekid

Ska göra om i mitt troffe kar inför hösten och ska byta ut mitt engelska sjögrus, då honorna har en tendens att gärna plocka upp gruset då de tuggar och dels för att jag vill ha nått trevligare.
    Jag har funderat på en väldigt fin sand, skulle det kunna funka?
    Visst, varför inte. Snyggt, och blåser inte omkring nämnvärt vid de strömningshastigheter som gäller i akvarium (utom om du riktar ett utblås ned mot sanden).
    Enda att se upp med är att 1) rikta utblås något uppåt och gärna snett mot glas, samt 2) inte ha ett oskyddat insug till en pump närmare bottnen än 10 cm eller så, annars kan sand som fiskarna stökar runt med komma in in pumpen (och kiselsand i en pump är _inte_ bra!).

Om du väljer en skalhaltig sand med mycket små snäckor i, kan du få problem med att snäckorna svävar första veckan, medan det är luft i dem. Kan vara läge att sätta en svamp i pumparnas insug i såna fall.

Kommentar

• Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

fin sand verkar vara det dom vill ha, mina går alltid efter maten och tar en nypa sand i munnen och silar ut maten som finns kvar, ser ganska kul ut när dom simmar omkring och spottar sand.
      och efter ett tag så är alla stenar naturligt sandbeströdda.

Kommentar

Arbetssätt...