Trädgårdsslang giftigt?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Det är inte bara mjukgörare som PVC-plast innehåller, ofta innehåller de även bly som stabilisator. Vilket kan vara i tämligen höga mängder och det kontrolleras i princip aldrig. Vanligtvis är det billigare PVC-plaster tillverkade i länder med slapp miljölagstiftning. Kan man använda andra typer av plaster så som PE-Polyeten, PP-Polypropylen tycker jag man ska göra det. Även silicon har jag uppfattat att det är tämligen säkert. Dock finns det kända fall där Polypropylen innehållit rester av tungmetaller. Som annars är en totalt ogiftig plast.
Eller är alla de olika trädgårdsslangar?Kommentar
-
Men var hittar jag silicon slang då?
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Har för mig att denna är bra!
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Sla...ng-10-m-15330/
Vad de gäller gifter eller kemikalier för fiskarna?Kommentar
-
Om man undviker kopplingar och munstycken gjorda av koppar så bör det vara ganska säkert! Gardena prylar använder jag och har inte märkt att fiskar blivit förgiftade av dessa.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Är kopparrör verkligen farligt? Det har man ju i alla rör till vattnet i hela huset...
Då borde fiskarna vara döda för länge sedan...Kommentar
-
Nya kopparrör släpper ifrån sig koppar som är giftigt för fiskarna, så snart rören har fått en beläggning på insidan är faran ur världen.Kommentar
-
Läste i en artikel att alla levande celler behöver koppar för att leva, men att för stora mängder är giftigt...
Jag har alltid kört med trädgårds slang kopplad till ett kopparrör som är böjt så jag kan hänga det över akvariet när jag fyller på... Aldrig märkt något, det blir troligtvis inte mycket utsläpp av koppar på denna lilla bit?Kommentar
-
Läste i en artikel att alla levande celler behöver koppar för att leva, men att för stora mängder är giftigt...
Jag har alltid kört med trädgårds slang kopplad till ett kopparrör som är böjt så jag kan hänga det över akvariet när jag fyller på... Aldrig märkt något, det blir troligtvis inte mycket utsläpp av koppar på denna lilla bit?
Har det funkat tills nu så fortsätter det säkert att funka med din korta kopparsnutt.Kommentar
-
Jag kör på principen att fram till karet så funkar det med vanlig trädgårdslang, i karet vill jag dock inte ha den några längre stunder.Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Som medlem har du den dessutom i PDF format och direkt accessbar i din Androidplatta eller Android telefon!
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar