Hjälp mig välja belysning till 720l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

Hjälp mig välja belysning till 720l

Jag har läst trådarna här om belysning, mest om LED eftersom det var vad jag trodde var vettigt nu för tiden. Har själv startat en tråd om industribelysning etc. Men det verkar mest avrådas från vad man INTE ska använda med tanke på ljusspektra etc.

Så, VAD SKULLE DU VÄLJA för belysning?

Förutsättningarna är: Möbelakvarium på 720l där överbyggnaden gör att belysningen får bygga max 7cm på höjden.
    Nu finns 2x58w lysrör i burken och det duger åt mig, men armaturen (elektroniken) har gjort sitt och ska bytas.

Alt. 1 är att byta elen och fortsätta med 2x58w T-8.
    Alt. 2 är att byta till nåt helt annat som ryms under luckan, T-5?, LED? Både och?

Det är en sydamerika-biotop med diskus och småfisk, växter finns och göds med PMDD men jag är ingen växtfanatiker så jag är inte ute efter någon superväxtbelysning.

Ge mig förslag! Gärna länkar.

Mvh Micke
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

Kan ju tillägga att priset givetvis spelar roll. Men det ska väl inte övergå till något "dumsnålt" köp som bara leder till att jag får byta igen snart.

Har funderat på billiga ledstrålkastare för vågeffekten och kvällsljus kombinerat med lysrör för växternas och ljusets skull dagtid. Tankar kring det?

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Grejjen är väl att det hänger mycket på kostnad. Jag har bara begagnade grejjor och kontorsarmaturer med T5. Det duger gott för min del. Dock skulle jag helt klart helst ha LED då det ger ett ljus som skapar skuggor, dvs parallellt likt solens ljus, snyggt så det förslår!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Micke M
        Användare
        • November 2006
        • 116

Visst är det så att plånboken styr till stor del, som med det mesta tyvärr. Men frågan är ju om det finns vettiga LED-grejer till "lagom pris"....

Har själv hittat en lösning med T-8 lysrör jag blev lite sugen på:
        Den här armaturen http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=747&page=1 , borde funka perfekt att bygga in i min möbel, samt styras med den är grejen http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1143&page=1 , eller?
        Har jag fattat det rätt att sunrisern funkar som timer som dimmar upp och ner morgon och kväll? Något jag velat haft länge isåfall så då kan det vara värt drygt 2300kr, med tanke på att under tusingen lär jag inte komma undan vad jag än väljer.

Enklast och kanske mest prisvärda alternativet jag ser nu är dock den här http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=60&page=1 , då blir det T-5 konvertering för 1150kr, så man skulle ju kunna köpa ett par enkla LED-ramper att komplettera med för mellanskillnaden å ha dessa som "snyggbelysning" på kvällen istället.
        Det är ju trots allt jävligt snyggt med lite vågrörelse och skuggor i på botten

Är jag ute och cyklar?
        Senast redigerad av Micke M; 12 November 2012, 00:43.

Kommentar

• endymion

Det finns finns bra LED men då måste man veta vad man gör eller ha hjälp av någon som vet vad man gör och sedan bygga själv om det ska vara prisvärt. Skulle man lysa upp ett 720 SA skulle jag nog köra CREE-dioder, en varmvit diod, en 7000 K, en 20000 K, en röd och en blå och sedan sätta ihop dem nära varandra som en ljuskälla. Det borde räcka med typ 3-4 st sådana och typ totalt 30-40 Watt.

T5 är väl mest prisvärt idag om man ska köra färdig lösning, du skulle ju kunna köpa 2 st sådana här till exempel.

Kommentar

• Micke M
            Användare
            • November 2006
            • 116

Tackar för receptet endymion. Cree-dioderna ligger väl på ca 80kr/st så din uppsättning blir ca 1600kr, plus linser, drivare, aluminuim, kanske nån kylfläns och kablar. Känns som att det springer iväg en del för ett hemmabygge . Men det kanske å andra sidan blir ett bättre resultat än de "halvfärdiga" lösningar jag klurat på för "typ" samma pengar?

Är det ingen som har en länk till "bra" färdiga LED-ramper eller spottar som man kanske kan komplettera ett par lysrör med? Något som funkar bra "för syns skull" efter kl 21 när växterna har fått sitt från lysrören men man vill ha "lagom" snygg kvällsbelysning mellan TVn å brasan .

Eller en komplett bra LED-lösning för den delen, vad tusan kostar dom och var finns dom?! Länka gärna, vill ha alla tips och inspiration. MÅSTE man bygga själv för att det ska bli ok?
            Senast redigerad av Micke M; 12 November 2012, 02:11.

Kommentar

• Micke M
              Användare
              • November 2006
              • 116

Tackar för receptet endymion. Cree-dioderna ligger väl på ca 80kr/st så din uppsättning blir ca 1600kr, plus linser, drivare, aluminuim, kanske nån kylfläns och kablar. Känns som att det springer iväg en del för ett hemmabygge . Men det kanske å andra sidan blir ett bättre resultat än de "halvfärdiga" lösningar jag klurat på för "typ" samma pengar?

Är det ingen som har en länk till "bra" färdiga LED-ramper eller spottar som man kanske kan komplettera ett par lysrör med? Något som funkar bra "för syns skull" efter kl 21 när växterna har fått sitt från lysrören men man vill ha "lagom" snygg kvällsbelysning mellan TVn å brasan .

Eller en komplett bra LED-lösning för den delen, vad tusan kostar dom och var finns dom?! Länka gärna, vill ha alla tips och inspiration. MÅSTE man bygga själv för att det ska blir ok?

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Micke M

Eller en komplett bra LED-lösning för den delen, vad tusan kostar dom och var finns dom?! Länka gärna, vill ha alla tips och inspiration. MÅSTE man bygga själv för att det ska bli ok?
                Kollade upp de dioder jag köpt och jag hade nog blandat ihop det lite, de dioderna var inte CREE. Men jag har för mig de kostar ca 15 kr styck, lins kan man strunta i och sätta plexiglas istället, drivare kostar några hundralappar, en plåt att fästa dem i kanske en hundralapp hos plåtslagaren, kylfläns behövs inte, kabel några tior,

Färdiga finns att köpa bland annat sådana här:

Kommentar

• Micke M
                  Användare
                  • November 2006
                  • 116

De där dimbara lysrörsarmaturerna fån akvastabil jag länkade till med sunrisern då, de lockar faktiskt också.
                  Då kommer ju såklart frågan: T-8 vs T-5.
                  Sunrisern är densamma, men T-5 (2x80w) kostar ca 700kr mer än T-8 (2x58w). Plus att jag måste köpa nya rör (men de är ju förbrukningsvara så det får jag ju göra i vilket fall snart)...
                  Är det värt det?
                  Hur mycket mer ljus får jag från T-5 ungefär?
                  Förutom att de är på fler watt ger de väl fler lumen/watt eller har jag missuppfattat det?
                  Reflektorer ingår i båda. T-8: 1800kr, T-5: 2550kr. (dimbara med HF-don).

Kommentar

• diskus
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 276

en reflektion....

...jag har LED i kombination med T-5 över min burk som är 70 hög. LED ger ett härligt ljusspel i akvariet, medans lysrören ger inte alls samma känsla av vatten i rörelse när det gäller skuggor och vattenytans rörelse. T-5 lysrörsalternativen gör möjligt att bättre återge fiskarnas färger på ett naturligare sätt än med de LED lampor som jag har (saknar det röda ljusspektrat)

Nu verkar det ju dock komma alltmer led-alternativ som kan klara att återge fiskarna naturliga färger och då kanske T-5:an kan skippas!

Lycka till

Björn H
                    Senast redigerad av diskus; 12 November 2012, 14:11.
                    Lite diskus, mal & malawi bilder
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Micke M
                      Användare
                      • November 2006
                      • 116

Jag har glömt det mesta från elgymnastiet för 12 år sen, men läsa ett kopplingschema och löda lite borde fortfarande funka . Men kan nån hjälpa mig att tänka lite här: Skulle ett sånt här kit eller liknande http://www.aquastyleonline.com/produ...mable-Kit.html, gå att koppla så sunrisern: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1143&page=1 kan dimma LEDarna?

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Antagligen är det väl 110 v trafon i kitet?
                        Anders L

Kommentar

• Micke M
                          Användare
                          • November 2006
                          • 116

Till ett av LED-kitten står det:
                          input voltage 110-240V AC.
                          Output 32-48V DC
                          Output current 3,2A
                          Diming kontroll: potentiometer.

Sunrisern har jag inte hittat nån teknisk info om förutom att den dimmar dimbara lysrörsarmaturer, de med HF-don då antar jag?

Tänker jag i helt tokiga banor eller skulle sunrisern, rätt kopplad, kunna funka ihop med LEDs över huvud taget? Vill gärna komma åt timer-dimmningen men vill ju även ha LED, hellre än lysrör

Kommentar

• Micke M
                            Användare
                            • November 2006
                            • 116

Väcker tråden lite igen eftersom jag inte kan släppa tanken på att ha Sunrisern och LED.
                            På akvastabils infoblad om sunrisern står "It can however be used to control fittings from other manufacturers with a dimmable 1-10V HF ballast controller", det är dessvärre ända tekniska infon jag hittar om den.
                            Hjälp mig nu elsnillar . Betyder det att man kan använda den för att reglera dimmerfunktionen i den här LED-drivaren: http://www.aquastyleonline.com/produ...0%252d48D.html , i infon på den står det ju bl.a "dimming controll: 1-10V DC" , eller den här http://www.aquastyleonline.com/produ...0D%252d48.html som dessutom kan dimmas på tre sätt "Built-in 3 in 1 dimming function (1~10Vdc or PWM signal or resistance)"

Isåfall vore ju en sunriser och två sådana här kit tjusigt http://www.aquastyleonline.com/produ...mable-Kit.html
                            Längst ner står det:
                            *ELN-60-48D drivers need a DC10V adaptor if you dim the LEDs using potentiometers
                            *ELN-60-48P needs a PWM controller

Det finns ju större kit, men tog upp det här just för att reda ut om drivarna kan användas med sunrisern. Vad tror ni?

Kommentar

• dabb72
                              Användare
                              • March 2010
                              • 40

Led så mkt bättre...

Har just byggt om en armatur till led med "durkplåt" som kylfläns 150*20 cm och monterat aquastyle leds på den 36st 10000k 36st 6500k och 4 blå 4 röda 4 göna hänger nu över mitt 900 liter som just nu startas upp och belysningen provkörs ...o fan va bra det verkar bli ....leds med linser o drivare ca 2500kr med frakt .Plåt o beg armatur har jag sen tidigare .
                              Vh Stefan

Kommentar

Arbetssätt...