Jag har läst trådarna här om belysning, mest om LED eftersom det var vad jag trodde var vettigt nu för tiden. Har själv startat en tråd om industribelysning etc. Men det verkar mest avrådas från vad man INTE ska använda med tanke på ljusspektra etc.
Så, VAD SKULLE DU VÄLJA för belysning?
Förutsättningarna är: Möbelakvarium på 720l där överbyggnaden gör att belysningen får bygga max 7cm på höjden.
Nu finns 2x58w lysrör i burken och det duger åt mig, men armaturen (elektroniken) har gjort sitt och ska bytas.
Alt. 1 är att byta elen och fortsätta med 2x58w T-8.
Alt. 2 är att byta till nåt helt annat som ryms under luckan, T-5?, LED? Både och?
Det är en sydamerika-biotop med diskus och småfisk, växter finns och göds med PMDD men jag är ingen växtfanatiker så jag är inte ute efter någon superväxtbelysning.
Ge mig förslag! Gärna länkar.
Mvh Micke
Så, VAD SKULLE DU VÄLJA för belysning?
Förutsättningarna är: Möbelakvarium på 720l där överbyggnaden gör att belysningen får bygga max 7cm på höjden.
Nu finns 2x58w lysrör i burken och det duger åt mig, men armaturen (elektroniken) har gjort sitt och ska bytas.
Alt. 1 är att byta elen och fortsätta med 2x58w T-8.
Alt. 2 är att byta till nåt helt annat som ryms under luckan, T-5?, LED? Både och?
Det är en sydamerika-biotop med diskus och småfisk, växter finns och göds med PMDD men jag är ingen växtfanatiker så jag är inte ute efter någon superväxtbelysning.
Ge mig förslag! Gärna länkar.
Mvh Micke
Kommentar