Nån som har en åsikt om dessa lampor till ett kar?
Belysning
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Nån som har en åsikt om dessa lampor till ett kar?
http://www.tradera.com/led-stralkast...1860_168221693
Behöver självklart se ljuset för att bedömma men iallafall. Troligen är LEDarna av traditionell varmvit typ.När man tillverkar sånna vita led utgår man ifrån en blå In/Ga nitrid som man blandar med en gul eller röd fosfor.Det ger ett för ögat vitt ljus..Dvs man får en reflextionskurva med två toppar, en blå och en gul/orange, vilka blandas i huvet till vitt.
>Detta ger som en konsekvens att färgåtergivningen i cyano/grönt samt röd/violett blir svag..Efterson det saknas i ingående ljus kan det ju då inte reflekteras.
De röda,lite längre våglängderna saknas dessutom,vilka växterna behöver.....
Min åsikt:jag skulle inte använda enbart varmvita LED.-------------------
Mats -
-
Det finns en annan väg att gå,man blandar då ljuset enligt RGB dvs Röda+gröna+blåa dioder.Då kan man iallafall teoretiskt få en betydligt bättre kulöråtergivning. ..däremot så inbillar jag mig att effekten blir kraftigt lidande.
Så kompromissen blir väll blanda med dopade vita iallafall.
Finns en del trådar här på Ciklid.org som beskriver olika blandningar..-------------------
MatsKommentar
-
-
Det är en vanlig missuppfattning att man tror RGD-LED skall ha bra färgåtergivning. En grundförutsättning för bra färgåtergivning är att ljuskällan har ett brett spektrum som återspeglar de spektrala komponenterna hos de objekt man skall belysa. En RGB-LED har endast tre spektrala komponenter och uppfyller i allmänhet inte detta.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Det är en vanlig missuppfattning att man tror RGD-LED skall ha bra färgåtergivning. En grundförutsättning för bra färgåtergivning är att ljuskällan har ett brett spektrum som återspeglar de spektrala komponenterna hos de objekt man skall belysa. En RGB-LED har endast tre spektrala komponenter och uppfyller i allmänhet inte detta.
där ligger en vit LED som bas.
Hursomhelst utvecklingen går snabbt framåt och vi står mitt i ett teknikskifte.-------------------
MatsKommentar
-
-
-------------------
MatsKommentar
-
Kommentar
-
Läs lite om fotosyntes så kommer du nu förstå snacket och varför man vill ha speciella våglängder osv. Sedan kompletterar man det men lite färger som gör det estetiskt snyggt.
Lite snabb om fotosyntes på wikipedia
Mvh
//AlfKommentar
Kommentar