Problem med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • September 2008
    • 506

    Problem med alger

    Jag har ett akvarium på 300 liter,och jag har massa problem med alger. Jag tror det är kiselalger, de är brunaktiga och lägger sig som en hinna på framrutan.

    Akvariumet är inte utsatt för direkt solljus, och jag har en hel del växter i det. Jag håller på att bli galen, hur blir jag av med eländet ??

    Jag har haft plecomalar i akvariumet enda tills för nån vecka sedan när den sista dog, men även då hade jag problemet med algerna. De är iofs. lätta att ta bort med en svamp, men det är så fruktansvärt irriterande att behöva ta bort alger flera ggr. i veckan.

    Jag har flera andra akvarium igång, både större och mindre, men jag har inte algproblemet i de andra karen.

    Jag skall flytta cikliderna som går på tillväxt i det akvariumet till det stora nu i dagarna, och barnen vill jätte gärna göra i ordning 300 litern som sitt akvarium, vilket jag tycker är helt okej, men jag vill gärna bli av med algerna innan de får göra i ordning det.

    Hur gör jag, finns det nån mal som tar kiselalger, eller måste jag ta till andra metoder ??

    Tacksam för svar.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • aejohansson
    Användare
    • May 2011
    • 432

    #2
    Ancistrus äter brunalger

    Men sen så skulle jag se över näringsnivåer och ljustimmar

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • September 2008
      • 506

      #3
      jag skall korta nerljustiden och göra ett större vattenbyte i karet. Just nu har jag bara ett gäng Ottocinklusar där, men jag skall köpa Ancistrus så snart de får in fler hos handlaren
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

        #4
        Göder du med något? Annars kan jag rekommendera pmdd, finns hos bland annat aquawarehouse.se

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • September 2008
          • 506

          #5
          nej, jag använder ingen växtgödning. Men om jag häller i det nu, kommer inte algerna att blomma ännu mer då :/
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Jag skulle ta en dos med medel mot alger. Det är inte alltid i min meing att det är fel på gödning eller ljus. Algerna har en en olycklig händelse fått övertaget och då kan det löna sig att som en engångsföreteelse ge växterna övertaget och så kan nog balansen hållas på den sidan istället. Jag har själv haft den situationen 4 gånger i olika kar och efter detta inte fått tillbaka algerna.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ciklidtok
              Användare
              • September 2008
              • 506

              #7
              så då kanske jag skall försöka med ett algbekämpningsmedel i sånna fall då?? Jag har ingen aning vad det finns, ni får gärna tipsa mig om ett bra, så handlaren inte dyvlar på mig, okunnige, nånting som är bara blaha
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • May 2011
                • 432

                #8
                Ursprungligen postat av Ciklidtok
                nej, jag använder ingen växtgödning. Men om jag häller i det nu, kommer inte algerna att blomma ännu mer då :/
                Nix, då man börjar göda så får man en jämn nivå på näringsnivåerna i karet vilket ska missgynna algerna och gynna växterna

                Kommentar

                Arbetssätt...