När kan jag släppa i fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkwind
    Användare
    • October 2012
    • 24

    När kan jag släppa i fisk?

    Köpte ett akvarium med engelsk sjösten och lite vatten kvar. Hade jag startat upp det direkt hade jag inte behövt vänta länge vad jag förstår.

    Jag tömde akvariet och limmade dit en bakgrund. Har låtit det torka och nu hällde jag i svart grus som jag sköljt av. Jag hällde sedan i vattnet som jag hade kvar sen jag köpte akvariet. Det gamla gruset och vattnet har dock stått i en hink nu i typ två veckor. Jag använde hinken med lite grus kvar i för att hälla i vatten för jag tänkte det kanske ger lite extra nyttiga bakterier.

    Är ett juwel filter i och jag gjorde så att jag inte sköljde ur filtren utan bara bytte vadden längst upp. Satte även i det oanvända kolfiltret. Ska jag ta bort det?

    Har i ett gäng växter. Några knippen vallisneria. 2 Ludwigia. 2 pogostemon helferi. Samt ett knippe jag tror är hornsärv.

    Har även i två mangroove-fake-rötter från zooaffären.

    akavariet är på 120L


    Nu till frågan då? När tycker ni jag kan stoppa i fiskar? Och vilket först? Tetrorna, ancistrus eller räkorna

    Slipper man den vanliga en månaders nitrit spiken när man tar gammalt vatten?
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av hawkwind
    Köpte ett akvarium med engelsk sjösten och lite vatten kvar. Hade jag startat upp det direkt hade jag inte behövt vänta länge vad jag förstår.

    Jag tömde akvariet och limmade dit en bakgrund. Har låtit det torka och nu hällde jag i svart grus som jag sköljt av. Jag hällde sedan i vattnet som jag hade kvar sen jag köpte akvariet. Det gamla gruset och vattnet har dock stått i en hink nu i typ två veckor. Jag använde hinken med lite grus kvar i för att hälla i vatten för jag tänkte det kanske ger lite extra nyttiga bakterier.

    Är ett juwel filter i och jag gjorde så att jag inte sköljde ur filtren utan bara bytte vadden längst upp. Satte även i det oanvända kolfiltret. Ska jag ta bort det?

    Har i ett gäng växter. Några knippen vallisneria. 2 Ludwigia. 2 pogostemon helferi. Samt ett knippe jag tror är hornsärv.

    Har även i två mangroove-fake-rötter från zooaffären.

    akavariet är på 120L


    Nu till frågan då? När tycker ni jag kan stoppa i fiskar? Och vilket först? Tetrorna, ancistrus eller räkorna

    Slipper man den vanliga en månaders nitrit spiken när man tar gammalt vatten?

    Vad det gäller bakterierna och uppstarten beror det lite på om de har överlevt utan cirkulation. Ola eller någon annan med bättre biologiska kunskaper än mig kan säkert svara på det. Jag hade nog inte använt vatten som har stått stilla några veckor till uppstart. Vad det gäller räkor är de väldigt beroende av att vattnet är inkört. Tetror och Ancistrusar är mycket mindre känsliga. Vilka räkor och tetror har du tänkt dig? Du ska nog inte räkna med att räklingar överlever med tetror som sällskap, men det kanske inte är syftet. Om du kan tänka dig att välja bort räkorna finns det många mindre ciklider som fungerar bra i det utrymmet. Om du vill ha tetror och L-malar är det dessutom biotopriktigt med många dvärgciklider från Sydamerika (Kolla artregistret).

    Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • hawkwind
      Användare
      • October 2012
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Vad det gäller bakterierna och uppstarten beror det lite på om de har överlevt utan cirkulation. Ola eller någon annan med bättre biologiska kunskaper än mig kan säkert svara på det. Jag hade nog inte använt vatten som har stått stilla några veckor till uppstart. Vad det gäller räkor är de väldigt beroende av att vattnet är inkört. Tetror och Ancistrusar är mycket mindre känsliga. Vilka räkor och tetror har du tänkt dig? Du ska nog inte räkna med att räklingar överlever med tetror som sällskap, men det kanske inte är syftet. Om du kan tänka dig att välja bort räkorna finns det många mindre ciklider som fungerar bra i det utrymmet. Om du vill ha tetror och L-malar är det dessutom biotopriktigt med många dvärgciklider från Sydamerika (Kolla artregistret).

      Lycka till!

      /Jocke
      Kommer dvärgciklider sen. Men antog att man inte skulle starta med dem för de är lite mer känsliga. Tetrorna har jag tänkt neon, kardinal eller någon liknande men blir nog neon för de är tåligare än i alla fall kardinal om jag förstått rätt. Räkor har jag inte bestämt några men vi får se med dem då. Frågan är bara hur länge jag ska vänta till jag släpper i lite tetror.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

        #4
        Även dvärgciklider kommer att se räkorna som ett gott kosttillskott, så du får nog helt enkelt välja. Vuxna amanoräkor eller något sådant kanske skulle kunna fungera iof. Men körsbär, crystal Black/red, tiger o.s.v. blir nog bara dyr mat.

        Du kan starta lite lätt med tetror efter en veckas uppstart utan problem, snabbare än så om du har en fungerande baktierieflora i karet. Men ta det lugnt sedan innan du tillför mer fisk (någon månad).

        /Jocke

        Kommentar

        • hawkwind
          Användare
          • October 2012
          • 24

          #5
          Tack för svaret. Då har jag lite mer koll.

          Kommentar

          Arbetssätt...