If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Då är det ju en klar fördel om butikspersonalen kan sin sak men i Nol skall ju inte detta vara något problem. 2 Petricolas skall det bli i alla fall!
På söndag åker vi ner till Kjell och hämtar karet, sen får vi se hur lång tid det tar innan det blir isläpp av fisk. Prinsessor och Petricolas är ju spikat men resten håller vi på att fundera över. Vi vill helst slippa en massa bråk i karet.
Jag har beställt BTN´s Tanganyika-bok men ännu inte fått den men när den kommer får vi lusläsa den också.
En sak är i alla fall säker:
VI HAR MASSOR ATT LÄRA OSS !! <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
Min erfarenhet av brichardi/pulcher (alla (prinsessan, "daffodilen" och den "riktiga "pulchern") hör tydligen till Neolamprologus pulcher numera) är att de är lite väl aggressiva för att hålla med annan fisk en längre tid. Orsaken är att de bygger upp ett "imperium" (kolloni) som snart tar upp hela akvariet. Man måste alltså rensa ut ungfisk hela tiden. N. mutifasciatus går bra däremot. mitt råd är att bygga ett röse upp till ytan i båda hörnen och ha 1/3 -1/2 akvariet fritt från sten i mitten. Där lägger du 50-100 snäckor. Multisarna bildar då en barriär. Om du placerar prinsessorna i ena röset och jullar eller vad du fastnar för i det andra så funkar det nog. Det har gjort det hos mig. Om sedan flyktingarna från prinsesskollonin börjar leka i "fel" röse så måste de bort, annars kör de snabbt bort det rösets invånare. Personligen är jag mycket förtjust i Julidochromis marlieri.
Hej Ola.
Det där med rösen är intressant. Jullarna behöver ju en mörk och trång grotta men hur stor/liten bör den vara? Här kommer man ju verkligen in på "finliret". Ett röse måste man ju silikonlimma (speciellt om det skall gå ända upp till ytan) och då är det ju inte direkt lätt att förändra sedan. Egentligen borde man studera sånt här i verkligheten!
Tack för svaret.
Jag har aldrig använt silikon till mina rösen. Det viktiga är att bygga röset innan man lägger i sand. Sedan måste man ha något mellan sand och glas. Jag använder frigolit eller bottenfiler (som inte är igång). Känn på varje sten att det inte rör sig innan du lägger på nästa. Jag har använt granit men är man orolig får man köpa/fixa kolsten som är mycket lättare. Ett annat inte fullt så biotopriktigt alternativ är rötter + krukor + Valisneria. Rötters biotophöjande effekt är enligt mig kraftigt överdriven. Har man kalk i filter eller inredning blir det troligen ingen påverkan alls.
Vill du ha en sammanfattning av prinsessornas familjeliv så föreslår jag den utmärkta boken The Cichlid Fishes av Barlow. Det du ska bygga upp i ditt akvarium är en "extended family" med "helpers", inte ett stim/kolloni. Dessa lever på små rösen ute i sanden ungefär som man kan se korallrevsfiskskollonier på små "koralltussar" ute på sandbotten. Mina marlieri lekte alltid i det utrymmet som var mest trångt under förutsättningen att honan (som var större vilket gäller i naturen också) kom in. Ofta var det i springan mellan två stora stenar.
Tack för boktipset!
Jag vet inte om jag är onödigt petig men det känns lite lurigt att stapla stenar så högt utan att förankra dom på något sätt...
I vårt sällskapskar silikonlimmade vi liggunderlag i botten och det har funkat väldigt bra. Det är lite trevligare att skära till jämfört med frigolit vars småbitar har en otrolig förmåga att flyga omkring och sätta sig överallt.
Vi skall bygga om en tom befintlig ramp 130x50. Några växter som inte är så ljuskrävande skulle vi nog gärna vilja ha även om detta kanske inte är helt biotopriktigt. Sedan skulle vi vilja ha någon form av effektbelysning (spotar) som man kunde ha tänd på kvällen när lysrören släckts.
* Hur många rör bör man ha?
* Vilken typ av rör är lämpliga i ett Tanganyika-kar?
* Vilken typ av lampor (styrka, färg) kan man ha i spotarna?
Jag hittar inga mått på ert kar men i ett 325-liters kar räcker det gott med 2 lysrör. Jag själv föredrar blå lysör som t ex Sylvania Aquastar, gärna i kombination med något fullfärgsrör som t ex Philips 965.
Jag har med framgång använt Ikeas halogenspottar (avsedd som invändig belysning för bokhyllor) som skymningsljus.
Med måtten på ert kar räcker två lysrör fint. Den mest biotopriktiga växten i ett Tanganyika-kar är olika arter av Vallisneria. Även andra tåliga växter som t ex Anubias, Javaormbunke och Crinum funkar bra. Belysningstiden bör vara omkring 12 timmar, blir algtillväxten kraftig kan ni släcka det ena lysröret dagtid.
Era Synodontisar kommer säkert att uppskatta skymmningsbelysningen, det brukar bli en väldig aktivitet på dem i den konsgjorda "skymmningen".
Synd att just Vallisneria i alla fall för oss blir kass efter ett tag, den skall ju vara ganska lätt annars.
Hur är det med "ciklidgräs", eller det kanske inte alls passar? Det borde ju vara mer tåligt, tycker man.
Jag är osäker på vilken växt det är som kallas för ciklidgräs. Är den som du säger tålig och klarar högt pH är det säkerligen inga problem. Om ni kommer att ha snäckskalslekare i karet kommer det största problemet vara att hålla växterna förankrade i botten eftersom snäckskalslekarna är grävmaskiner av stora mått.
Kommentar