LED-strålkastare för fordon/industri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

    LED-strålkastare för fordon/industri?

    Har ett 720l SA-kar med en del växtlighet. För närvarande sitter 2x58 lysrör i rampen + några LEDs för kvällsbelysning. Men armaturen har gjort sitt och ska bytas. Så jag funderar på att prova LED-strålkastare istället, t.ex såna för arbetsfordon. T.ex de här: http://www.clasohlson.com/se/Arbetsb...on/Pr364821000
    De är billiga och vattentåliga samt bygger ej mycket på höjden så de ryms i möbelrampen, men vad tycker växterna? Just dessa vet jag inte vilken färgtemp de ger, men googlar man LED så hittar man 100-tals varianter av fordons/industri-strålkastare som är IP-klassade, ca 6500k och minst 1000 lumen, 15-27w.
    Vad tror ni, nån som provat?
  • endymion

    #2
    LED har extremt smala ljusspektrum till skillnad från många andra ljuskällor. Därför är det troligt att vissa färger försvinner helt och andra förstärks. Jag skulle misstänka att de flesta fiskarna ser bruna och bleka ut i en arbetsstrålkastare. Man måste ha dioder med flera färger för att det ska se någolunda bra ut. Jag har testat lite och kommer bygga ca 150 ramper till min odling. I dessa provade jag ut 4 färger av ljus som gav ett ok ljus, egentligen hade jag velat ha några mer färger men det blev inte konstnadseffektivt med fler färger. De färger jag beställde var 7000 K, 18000 K, mörkröd och blå, som gav det bästa ljuset. Så just nu väntar jag på att paketet ska dyka upp. Dessutom lämnar de flesta billiga LED mindre lumen/Watt än vad T5 gör.

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • November 2002
      • 406

      #3
      Finns det nån bra ledbelysning till akvarium som nån provat eller kan rek?
      Jimmy

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

        #4
        Ursprungligen postat av Hoffa
        Finns det nån bra ledbelysning till akvarium som nån provat eller kan rek?
        Till salt vet jag några som använder de här med bra resultat, men har inte testat sötvattensvarianten.

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          #5
          Ursprungligen postat av aejohansson
          Till salt vet jag några som använder de här med bra resultat, men har inte testat sötvattensvarianten.

          http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/61_136
          Varianten som inte heter coral har ju inga röda leds alls och det var ju lite knapp info om dem så om rätt våglängder finns för växter är ju svårt att säga hur bra de egentligen är.
          Finns fullspectra led belysning för sötvatten men det är ju samma priser på dem så de till saltvatten så typ 10k och uppåt.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Dessutom lämnar de flesta billiga LED mindre lumen/Watt än vad T5 gör.
            Det är i sig en sanning med modifikation, för att Led har den praktiska egenskapen att den lämnar bara ljus åt ett håll, medans ett T5 förlorar halva sin effekt i ett akvarium om man inte använder reflektor. En en riktigt bra måsvingereflektor ger tillbaka 40% om den är ny och helt ren.

            Ja hade 720 W T5 54Ware (med helt nya måsvingereflektorer) och gick till 300 W Led där 150 W är Cree och 150 W Lågpris.

            Den skillnaden var enorm till LEDsens fördel. På två-tre månader hade jag dubblat tillväxten.

            Den senaste generationen (även billiga Led) har dessutom mycket bredare spectrum, ja om man nu vill ha det
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Den senaste generationen (även billiga Led) har dessutom mycket bredare spectrum, ja om man nu vill ha det
              LN, har du kollat nått på CREE RGBW leddarna? Den med 6000K vit borde funka bra i ett växtkar...Kanske inte traditionellt billig men mycke för pengarna iallfall..

              Lärorik länk för växterna:


              Ja vad ska man säga mer...Det är väll tämligen klart att metoderna för att ang CCT ( Correlated Colour Temperature ) och CRI ( Colour Retention Index ) behöver uppdateras/omarbetas.



              Pågår ett intensivt arbete inom CIEs arbetsgrupper men det kommer nog ändå att ta sin tid, så det är nog bara att fortsätta och exprimentera själva.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • Micke M
                Användare
                • November 2006
                • 116

                #8
                Skulle 4st såna här, liggandes på tvären över ett 60cm djupt 720l kar funka tror ni? http://www.aquawarehouse.se/shop/pro...roducts_id/920
                Det blir ju trots allt inte dyrare än fordons/industri alternativen. Frågan är ju om man får några snygga vågrörelser i bottnen som man lär få av mer koncentrerade strålkastare?
                Blir det tillräckligt med ljus tro? nu nöjer jag mig som sagt med 2x58w t8-rör, har inte så avancerad växtlighet och göder med pmdd. Kan man räkna med att dessa 4 led ger nåt motsvarande eller blir de svagare än rören?

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  @ Micke, tyvärr tror jag inte mycke på den rampen tyvärr, 300 lumen är inte mycket att hänga i julgranen tyvärr.

                  @ Suma, nej jag har aldrig sett eller testat den. Men jag har sett grön LED och den ger ett riktigt dassigt ljus,, som dessutom är helt värdelöst ur ett tillväxtperspektiv.
                  Har dock hemma 7K, 8.5K 10-14K samt 20K och alla är rätt kalla om dom går helt ensamma.
                  Som en liten kuriosa så bygger ja nu 900-1000 W i LED-ramper där ja kommer att ha 20W 620nm (röda) dioder. Men det är mycket möjligt att jag behöver dimma dessa 20W trots att det bara rör sig om 2% andel rött.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • aejohansson
                    Användare
                    • May 2011
                    • 432

                    #10


                    Har som sagt inte sett sötvattensvarianten, men killen som har den där tråden använder saltvattensvarianten till sitt mantis-nano

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Det är i sig en sanning med modifikation, för att Led har den praktiska egenskapen att den lämnar bara ljus åt ett håll, medans ett T5 förlorar halva sin effekt i ett akvarium om man inte använder reflektor. En en riktigt bra måsvingereflektor ger tillbaka 40% om den är ny och helt ren.

                      Ja hade 720 W T5 54Ware (med helt nya måsvingereflektorer) och gick till 300 W Led där 150 W är Cree och 150 W Lågpris.

                      Den skillnaden var enorm till LEDsens fördel. På två-tre månader hade jag dubblat tillväxten.

                      Den senaste generationen (även billiga Led) har dessutom mycket bredare spectrum, ja om man nu vill ha det
                      Det beror ju på definitionen av billig De billiga jag menar är de som man kan köpa i lågpriskedjorna på 2 Watt som lämnar 50-100 lumen.

                      De flesta nyare LEDarna sprider ljuset rätt bra. Jag har bytt en hel del LED-lampor som fastighetsskötare senaste månaderna och de går knappt att märka någon skillnad mot glödlampor.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Som en liten kuriosa så bygger ja nu 900-1000 W i LED-ramper där ja kommer att ha 20W 620nm (röda) dioder. Men det är mycket möjligt att jag behöver dimma dessa 20W trots att det bara rör sig om 2% andel rött.
                        Jag har ca 20 % 620 nm Cree dioder i min testramp och det påminner lite om grolux. Så jag tror inte du behöver vara orolig för 2 %, därimot provade jag en diod som hette Aquapink. Den gjorde enbart att vattnet såg rosa ut men förstärkte inte rött hos fiskar så den kan jag inte rekomendera.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #13
                          Precis, har samma uppfattning om Pink.
                          Även gröna LED har den tråkiga egenskapen att det blir liksom ingen effekt alls som man förväntar sig.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...