Ännu ett till....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #16
    Ursprungligen postat av johho
    Jag har haft väldigt lite featherfins, vet inte om C. Leptosoma räknas in där riktigt.
    Nä, Cyprichromis och Paracyprichromis räknas inte till featherfins, de brukar kallas sillciklider. Trevliga är de i alla fall.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • johho
      NCS Medlem

      • March 2007
      • 1825

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Nä, Cyprichromis och Paracyprichromis räknas inte till featherfins, de brukar kallas sillciklider. Trevliga är de i alla fall.
      Hehe, ja så kan det säkert vara. Men Leptosoman är bra sällskap till många tanganyika då de fyller upp övre delen av akvariet. Särskilt om karet är 60 högt, då är det väldigt tomt på den översta halvan av karet.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Vet någon av er om det finns möjlighet att få köpa ett par av denna firre?

        Haplochromis Ruby Green

        Hoppas denna ryms......

        Kommentar

        • johho
          NCS Medlem

          • March 2007
          • 1825

          #19
          Den ryms säkert, men det där en viktoriaciklid. De är svåra att få tag i här nere i civilisationen. Så vet inte hur enkelt det blir för dig i Kiruna att få tag på viktoria.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • February 2007
            • 697

            #20
            Generellt sett är det "omöjligt" att få ta i häftiga fiskar i norra Norrbotten. I Luleå finns en del Malawi (av afrikanska ciklider). Tanganyika finns några arter att få tag på och viktoria är i princip omöjligt. ( Pseudocrenilabrus multicolor victoriae finns/har funnits i ett kar i Luleå) Det är resa eller beställa som gäller.

            Kommentar

            • endymion

              #21
              Ursprungligen postat av LottaW
              Vet någon av er om det finns möjlighet att få köpa ett par av denna firre?

              Haplochromis Ruby Green

              Hoppas denna ryms......
              Nol har inne. Men det finns också en möjlighet att de dyker upp hos någon grossist under våren nästa år.

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Ursprungligen postat av endymion
                Nol har inne. Men det finns också en möjlighet att de dyker upp hos någon grossist under våren nästa år.
                Hur får jag dom till Kiruna? Levererar dom med flyget då kan jag beställa.

                Kommentar

                • johho
                  NCS Medlem

                  • March 2007
                  • 1825

                  #23
                  Ja du har verkligen ett problem som bor i Kiruna. Vi är så bortskämda på västkusten med fin fisk. Känns som norrland är där vi var för 20 år sedan ungefär

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

                    #24
                    Jag kombinerar troffar med ventralis och det funkar utmärkt. Man ska inte låta sig luras av ventralisarnas utseende, dom är riktigt tuffa och mopsar bestämt mot stora Duboisihanar
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • November 2005
                      • 1294

                      #25
                      Ursprungligen postat av LottaW
                      Hur får jag dom till Kiruna? Levererar dom med flyget då kan jag beställa.
                      Här i Luleå kan Djurmagasinet ( även väl i Gällivare) beställa hem all på lagerlistan hos Akvarieteknik. Rolles här i Luleå har även Imazoo som
                      leverantör.

                      Kolla "fisksök" hos akvarielagret http://fisklista.akvarielagret.se/ och välj Imazoo,Akvarieteknik i listan så ser du sortimentet

                      I övrigt så har jag beställt med bussgods för nåt år sen ( frakt=400 kr)
                      från http://www.aquatropic.se/

                      Tror även att http://www.aquariummalawi.se/ kan levera med bussgods.

                      Annars får man passa på när nån nörd kör bil söderifrån, med de "nya" andas påsarna kan ju fisk utan problem fraktas 48 timmar, tror att tex killis ibland fraktas upp till en vecka i påse.
                      Senast redigerad av HåkanM; 06 November 2012, 10:52.

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • February 2007
                        • 697

                        #26
                        Kollade snabbt på akvarietekniks hemsida. såg att Tanganyikautbudet inte var det största, men rätt bra ändå. Dock inga featherfins, men däremot sjöodlade Benthochromis tricoti . WOW!!!

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • February 2007
                          • 697

                          #27
                          Ursprungligen postat av HenrikV
                          Kollade snabbt på akvarietekniks hemsida. såg att Tanganyikautbudet inte var det största, men rätt bra ändå. Dock inga featherfins, men däremot sjöodlade Benthochromis tricoti . WOW!!!
                          Och när man klickade på artbeskrivningen, står det att benthochromisen kallas "giant featherfin". Det visste jag inte? Skulle ha sorterat in dom i cyprichromisgänget istället...

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • August 2003
                            • 514

                            #28
                            Kul med fler norrbottningar i ciklidvärlden!
                            En featherfin som lätt blir bortglömd är Aulonocranus dewindti. Jag har haft de vid två tillfällen och det är en av mina absoluta favoritfiskar. De blir inte så stora (under 15cm) och gräver fantastiskt snygga lekkratrar. På bild ser de sällan lika vackra ut som i verkligheten. Färgerna är lite mer av det skimrande slaget som är lite svåra att få tydliga på bild.
                            De går absolut bra i akvarier runt den storlek du nämner och kan gärna kombineras med Cyprichromisar, Julidochromis, snäcklekare mm. För att de skall trivas är det dock viktigt att inreda med ganska fin sand.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...