Ännu ett till....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ännu ett till....

    Jaha jag kunde inte nöja mig med ett akvarium, har köpt ett 375 l, det kommer att startas i dec.

    Denna tank tänkte jag har tanganyika i, så nu hoppas jag att killarna från Luelå ser detta..... Har jag möjlighet att få besöka er lokal för att få inspiration och kanske en och en annan fisk med mig hem?

    Had tänkt ha max 4 olika arter, vilka ska jag starta med? ( tänk på att jag är nybörjare, så inga svåra sorter )

    Bara att börja bygga en ny bakgrund igen, kul... Har faktiskt bygg till 430 l och 80 l akvariet, ska försöka lära mig lägga upp bilder.


    Hjälp m arter mottages tacksamt.

    ps detta forum är helt toppen ds
  • johho
    Användare
    • March 2007
    • 1825

    #2
    Kan börja med att fråga om det finns nån art du själv tänkt som du bara MÅSTE ha, så kan man bygga ut runt det.
    Tänker du Tropheus? Featherfins? Lamprologusar? Vad tänker du dig själv? Ge ett halmstrå så ska vi kunna hjälpa dig bättre

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • March 2007
      • 1825

      #3
      Tror för övrigt det kommer en artikel för nybörjare på tanganyika i nästa CB, eventuellt, men DaRe frågade om han fick använda min text till det.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

        #4
        Tanganyika är väldigt svårt att få tag i här uppe. Finns väl lite lamprologus och julidochromis att få tag i Luleå, men dom är svindyra.

        Vad jag förstått, så kör dom stenhårt på syd- och centralamerika och en del Malawi i Luleåtrakten. Eller vad säger du Alexander och ni andra?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Om du gillar troffarna så kanske det kan vara något att bygga vidare på. Du kanske får åka en bit för att hitta en lämplig grupp + att jag rekomenderar dig verkligen att läsa på ordentligt först då dom kan vara knepiga att få att fungera. Det krävs stora grupper vilket innebär "mycket" pengar (allt är relativt). Men det är riktigt snygga firrar, har aldrig haft några själv mest för att jag inte kan ha så många burkar. I dom burkar jag får plats med prioriteras annat nämligen

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #6
            om du ska ha nåt lätt att börja med skulle jag köpa en grupp Cyprichromis leptosoma , minst 15st, sen skulle jag satsa på en grupp Callochromis macrops 2+5 eller nåt sånt sen 2par Julidochromis ornatus och 2 par Lamprologus ocellatus

            då har du ett kar där det kommer hända lite saker och mycket färger
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av johho
              Kan börja med att fråga om det finns nån art du själv tänkt som du bara MÅSTE ha, så kan man bygga ut runt det.
              Tänker du Tropheus? Featherfins? Lamprologusar? Vad tänker du dig själv? Ge ett halmstrå så ska vi kunna hjälpa dig bättre

              Jag återkommer under morgondagen. Jobbar natt och haft taskig mottagning på mobilen.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Ursprungligen postat av LottaW
                Jaha jag kunde inte nöja mig med ett akvarium, har köpt ett 375 l, det kommer att startas i dec.
                Haha, välkommen till gänget!! Snart blir det ännu ett ska du se
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av johho
                  Kan börja med att fråga om det finns nån art du själv tänkt som du bara MÅSTE ha, så kan man bygga ut runt det.
                  Tänker du Tropheus? Featherfins? Lamprologusar? Vad tänker du dig själv? Ge ett halmstrå så ska vi kunna hjälpa dig bättre
                  Dessa kan jag tänka mig Featherfins.
                  Hur är dessa att ha?

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • March 2007
                    • 1825

                    #10
                    Jag har haft väldigt lite featherfins, vet inte om C. Leptosoma räknas in där riktigt. Men Leptosoma har jag haft och X. Papilio "Tembwe II".
                    Leptosoma simmar mer i den övre delen av karet och de flesta andra featherfins håller sig på en stor öppen sandbotten och bygger små sandslott. Finns en mycket lång och bra tråd om Featherfins här på forumet.
                    375 liter begränsar något vilka du kan ha, men de flesta går i, det enda man får tänka på är att alla som finns i ska ha plats för sina små slott så de inte slår ihjäl varandra
                    Jag är inte featherfinsexperten på denna sidan utan det överlåtar jag åt andra i första hand.

                    Någon särskild featherfin du känner du vill ha?

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Haha, välkommen till gänget!! Snart blir det ännu ett ska du se
                      Hoppas på att jag lyckas få tag i ett stort.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av johho
                        Jag har haft väldigt lite featherfins, vet inte om C. Leptosoma räknas in där riktigt. Men Leptosoma har jag haft och X. Papilio "Tembwe II".
                        Leptosoma simmar mer i den övre delen av karet och de flesta andra featherfins håller sig på en stor öppen sandbotten och bygger små sandslott. Finns en mycket lång och bra tråd om Featherfins här på forumet.
                        375 liter begränsar något vilka du kan ha, men de flesta går i, det enda man får tänka på är att alla som finns i ska ha plats för sina små slott så de inte slår ihjäl varandra
                        Jag är inte featherfinsexperten på denna sidan utan det överlåtar jag åt andra i första hand.

                        Någon särskild featherfin du känner du vill ha?
                        Här är några: Cyathopharynx, foae, Furcifer.

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av LottaW
                          Här är några: Cyathopharynx, foae, Furcifer.
                          karet är för litet för dessa sorter tyvärr de flesta featherfins kräver stora kar och är lite mer krävande fiskar så inga nybörjarfiskar skulle jag säga
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • March 2007
                            • 1825

                            #14
                            Jag tror att Ophthalmotilapia ventralis kan fungera i ett 375, men då får de vara huvudatraktionen och man får ha några fler fiskar runt om, men det är dessa som kommer bestämma.

                            Det finns flera olika färgvarianter på dessa, allt från helt svarta till ljust blå.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              karet är för litet för dessa sorter tyvärr de flesta featherfins kräver stora kar och är lite mer krävande fiskar så inga nybörjarfiskar skulle jag säga
                              Ok, då kanske jag måste tänka om lite... Större kar köpes senare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...