en limmning har släppt på 600 liters karet, What to do ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

    en limmning har släppt på 600 liters karet, What to do ?

    Tjena, Har ett 600 ( 588 ) liters kar på LBH 140x60x70 där en av limmningarna på vänster kortsida i underkant har släppt hela vägen nästan, Fogen är dock intakt. Har markerat med spritpenna och noterat att släppet i limningen kryper längre sakta.

    det är igång nu sedan några månader tillbax ( I vardagsrummet med parkett :O )
    utan lekage. Frågan är om jag måste limma om eller om grunden är dåligt kapat glas och att det funkar lika fint att lägga glaslister på insidan för att skapa en ny ihoplimmning med 12mm glas? Är ju i botten så syns inte. Samt foga om hela karet ? och öka fogarna med någon millimeter.

    Var även lite luftbubblor i en annan limning som nu är borta, Vatten i limmningen ? haha massa trubbel..

    Lite tips å vad ni tror hade varit upskattat Tack!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Är den fogen på väg att ge sig kanske det ändå vore bra att limma om allt. Du vill inte uppleva en vattenskada i vardagsrummet, tro mig.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • June 2011
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Är den fogen på väg att ge sig kanske det ändå vore bra att limma om allt. Du vill inte uppleva en vattenskada i vardagsrummet, tro mig.
      Skära isär alla glasskivor menar du? Borde inte en tjockare fog hålla minst lika bra? =)

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

        #4
        Ursprungligen postat av Mreque
        Skära isär alla glasskivor menar du? Borde inte en tjockare fog hålla minst lika bra? =)
        silikon fäster inte på silikon

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Glöm allt med reparationer då du kommer att ha allt vatten på golvet innom en snar framtid
          limma om hela akvariet dvs alla rutor isärtagna o rengorda
          om det tar för lång tid köp ett nytt ....
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Glöm allt med reparationer då du kommer att ha allt vatten på golvet innom en snar framtid
            limma om hela akvariet dvs alla rutor isärtagna o rengorda
            om det tar för lång tid köp ett nytt ....
            Så talar en riktig zoo-handlare, akvarieförsäljare.
            Men kan inte annat än hålla med. Visst det kanske håller ett par år till, men släpper limmet så tyder det på att det är skitklantigt ihopsatt en gång i tiden.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • June 2011
              • 348

              #7
              Ursprungligen postat av aejohansson
              silikon fäster inte på silikon
              Sa jag något om att silicona på gammalt silicon ? Tar du mig bara för en idiot eller orkade du inte läsa ?

              Jag menade såklart att rensa gamla fogar och lägga en stadigare, Sedan i botten rensa gammalt och dra dit en glas skiva längst hela innifrån och på så sätt göra en ny limmning.

              Okey, detta karet väger en hel del iom att det är 12mm glas och ganska stort.
              Har ingen verkstad och ska jag ha ett likadant får jag specialbeställa och jag är inte gjord av pengar.

              Men ok vi säger att jag limmar om det, om kanterna är dåligt kapade kommer det vara skit endå. Jag får fräsha nya kanter och rent glas att fästa på om jag lägger en list inne längst kortsidorna och även långsidorna, och det borde teoretiskt bli lika starkt, om inte starkare.

              Så varför kan jag inte göra detta? Jag har ingen tillgång till verkstad..

              sen en följdfråga, Är casco silicon bra?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Det är nog aldeles utmärkt, tänk på att välja ett som inte har antimögelmedel!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • June 2011
                  • 348

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Det är nog aldeles utmärkt, tänk på att välja ett som inte har antimögelmedel!
                  Check! Första jag kollade, även ett akvarium på bilden. Tänkte mer på hållfasthet men kan jag förbättra kanterna för bättre hållfasthet om man ser slipmärken ?

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av tege
                    Så talar en riktig zoo-handlare, akvarieförsäljare.
                    Men kan inte annat än hålla med. Visst det kanske håller ett par år till, men släpper limmet så tyder det på att det är skitklantigt ihopsatt en gång i tiden.
                    Då måste ditt utallande vara från en riktig amatör

                    finns många anledngar varför en fog släpper
                    tunnt glas
                    dåligt silicon
                    skev bänk
                    rengöring med rakblad
                    fogar som inte är 90 grader typ hörnakvarier
                    ålder
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mreque
                      Sa jag något om att silicona på gammalt silicon ? Tar du mig bara för en idiot eller orkade du inte läsa ?

                      Jag menade såklart att rensa gamla fogar och lägga en stadigare, Sedan i botten rensa gammalt och dra dit en glas skiva längst hela innifrån och på så sätt göra en ny limmning.

                      Okey, detta karet väger en hel del iom att det är 12mm glas och ganska stort.
                      Har ingen verkstad och ska jag ha ett likadant får jag specialbeställa och jag är inte gjord av pengar.

                      Men ok vi säger att jag limmar om det, om kanterna är dåligt kapade kommer det vara skit endå. Jag får fräsha nya kanter och rent glas att fästa på om jag lägger en list inne längst kortsidorna och även långsidorna, och det borde teoretiskt bli lika starkt, om inte starkare.

                      Så varför kan jag inte göra detta? Jag har ingen tillgång till verkstad..

                      sen en följdfråga, Är casco silicon bra?
                      Innan du hetsar upp dig så kanske du får läsa det du har skrivit en gång till, jag tolkade det också som att du skulle öka på befintliga fogar. Men skit i det nu

                      Även om du förstärker i botten så fattar jag inte hur resten av limningarna ska bli mer hållbara. Är det taskigt gjort från början så gäller det väl alla kanter eller är det bara mot botten? Står sidorutorna på bottenglaset eller ligger dom utanför?

                      Angående siliconen, använder du akvariesilicon så funkar det säkert med vilket märke du råkar ramla över. Ska du limma om hela burken så finns det väl bättre märken och sämre märken.

                      Kommentar

                      • hollowman
                        Användare
                        • February 2006
                        • 199

                        #12
                        men varför så svåra svar till grabben !!! ett enkelt är :: töm ur ta bort all silicon invändigt och siliconer om ..hur svårt kan det vara vad orsaken är är väl skit samma att spekulera om ... /// peter
                        Senast redigerad av hollowman; 29 October 2012, 14:57.

                        Kommentar

                        • aejohansson
                          Användare
                          • May 2011
                          • 432

                          #13
                          Ursprungligen postat av hollowman
                          men varför så svåra svar till grabben !!! ett enkelt är :: töm ur ta bort all silicon invändigt och siliconer om ..hur svårt kan det vara vad orsaken är är väl skit samma att spekulera om ... /// peter
                          Kolla hur det ser ut med fogarna mellan skivorna bara, jag skulle bara byta innerfogar på mitt 400 liters men det blev till att skära ner det helt. Sen behöver du som sagt inte brusa upp, det var ett snabbt inlägg då jag verkligen såg en fullagning framför mig.

                          Kommentar

                          • hollowman
                            Användare
                            • February 2006
                            • 199

                            #14
                            brusar upp gör jag inte men ibland tycker jag det överanalyseras för mycket istället för att tala om vad som behöver göras ..
                            Senast redigerad av hollowman; 29 October 2012, 21:17.

                            Kommentar

                            • Mreque
                              Användare
                              • June 2011
                              • 348

                              #15
                              Ursprungligen postat av hollowman
                              brusar upp gör jag inte men ibland tycker jag det överanalyseras för mycket istället för att tala om vad som behöver göras ..
                              Och det är limmningen som släppt och inte innerfogen Grabben =).
                              Jag ska limma om det helt och hållet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...