Hjälp!? Tips önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerka
    Användare
    • October 2012
    • 12

    Hjälp!? Tips önskas!

    Hej! Har ett akvarium på 50l och ett på 100l som jag haft i ca 1år med blandade arter...bl.a. 1par palettciklider som förökar sig hela tiden men nu till frågan: Har köpt ett ca 400l och skulle vilja ha lite större ciklider i den...kanske 3-4 arter om möjligt? Vill oxå kunna ha några tåliga växter. Vad går ihop...eldbuk,zebraciklid...kom med förslag... . Mvh/nybörjaren
    Senast redigerad av DaRe; 10 November 2012, 01:06.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Välkommen hit! Missade denna fråga.

    Jag tror du får svårt att få in 4 arter, fast iofs Malawi borde ju kanske gå.

    Du skriver eldbuk och zebra, vill du ha från centralamerika eller är du öppen för förslag?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • August 2002
      • 8598

      #3
      Hej

      Det ska inte vara omöjligt att ha 3-4 arter i ett akvarium på 400 liter. Förstås beror det på vad du menar med "större".

      Om vi talar om centralamerikaner, och tar eldbuken och zebracikliden som måttstock finns det en del att välja på. Eldbuken ( Thorichthys meekii ), zebracikliden ( Amatitlania nigrofasciata ) eller ännu hellre dess lite snällare kusin Cryptoheros sajica , Archocentrus multispinosus, Hypsophrys nicaraguensis .

      Går du på Sydamerika finns det ännu fler: Någon Aequidens-art Mikrogeophagus altispinosa , Apistogramma cacatuoides eller någon annan större Apistogramma, Cleithracara maronii , hantelciklid ( Heros efasciatus ), flaggciklid ( Mesonauta festiva ) Laetacara dorsigera och förstås scalar ( Pterophyllum scalare ).

      Ta 6 exemplar av varje art och låt dem växa upp och bilda par. Sedan kan du se om det känns överbefolkat och i så fall sälja eller ge bort de överflödiga.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • FINN
        Användare
        • June 2010
        • 679

        #4
        Jag har fyra ca par som du kan hämta, kostar gratis

        Kommentar

        Arbetssätt...