Har nyligen startat ett 375 kar, mitt första. Har varit noga med vad jag lagt ner i karet, följt alla råd jag kommit över. Lät det stå några veckor innan jag la ner fisk. För 5 dagar sedan la jag ner 3 Aulonocara ca: 5cm (ruby red). Något verkade inte stämma, fiskarna var (och är) otroligt skygga, ser dem nästan aldrig, verkar heller inte ha någon aptit. Idag upptäckte jag en av honorna nästintill död simmande med magen upp.
De andra två har jag sett skymta förbi men gömmer sig ständigt bland stenarna.
Vad har jag gjort för fel?
Karet är fyllt med sten längs hela baksidan, gott om gömställen. Stenen ligger på en frigolitskiva. Kan figoliten avge något skadligt? tycker mej ha läst folk haft frigolit likt mej eller som bakgrund. Kan stenen jag har i avge något giftigt? några dagar innan jag skaffade fisken gjorde jag ett delvattenbyte och tillsatte 2 matskedar bikarbonat för att få upp pHt, kan jag överdoserat? har ett pH kring 8.
Är jag för ivrig? Kan honan varit sjuk redan innan hon kom i karet? Dröjer det några veckor innan fiskarna vågar sej ut?
jag är helt knäckt och vet inte vad jag ska ta mej till. Snälla kan nån hjälpa mej?
De andra två har jag sett skymta förbi men gömmer sig ständigt bland stenarna.
Vad har jag gjort för fel?
Karet är fyllt med sten längs hela baksidan, gott om gömställen. Stenen ligger på en frigolitskiva. Kan figoliten avge något skadligt? tycker mej ha läst folk haft frigolit likt mej eller som bakgrund. Kan stenen jag har i avge något giftigt? några dagar innan jag skaffade fisken gjorde jag ett delvattenbyte och tillsatte 2 matskedar bikarbonat för att få upp pHt, kan jag överdoserat? har ett pH kring 8.
Är jag för ivrig? Kan honan varit sjuk redan innan hon kom i karet? Dröjer det några veckor innan fiskarna vågar sej ut?
jag är helt knäckt och vet inte vad jag ska ta mej till. Snälla kan nån hjälpa mej?
Kommentar