Nytt lekbeteende för mina ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Nytt lekbeteende för mina ancistrus

Jag har ett särskilt kar för ancistrusodling, där tusental ancistrus växt upp. För ett tag sedan la jag i ett pvc-rör, där paret la rom. Normalt brukar de leka i rötter, men de började bli trånga. Därav pvc-röret. Hannen brukar benhårt vakta vid rommen, men icke nu. Han lämnade ofta rommen i röret och återkom då och då för att titta till det. Idag var rommen borta. Jag trodde den var uppäten av övriga (bara paret och kanske ett hundratal yngel nu). Men, han hade flyttat rommen, som ej kläckts, till en håla i roten. Detta efter ca fem dygn i pvc-röret.
    Aldrig varit med om att ancistrus flyttar okläckta ägg förut. Undrar hur? I munnen? Med fenorna?
  • Deckard
    Användare
    • June 2012
    • 51

Say what? 0_O

Har aldrig läst eller hört om nåt liknande, har du frågat på planetcatfish.com?

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Coolt
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jan Kohler
        Användare
        • August 2007
        • 128

Har haft och odlat Ancistrus under många år. Detta har jag aldrig sett. Han gillar uppenbart inte pvc.

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Förekommer tydligen.Hittade detta ur artikelarkivet i vår utmärkta förening:

"Rommen läggs i en klump med ganska stora romkorn. Mina fiskar, som inte
          är fullt utvuxna, ger cirka 40 romkorn vid varje lek. Hanen skyddar rommen
          i plaströret genom att ligga på röret och fläkta friskt vatten över rommen.
          Vid ett par tillfällen har hanen tagit med sig rommen, som sitter ihop i en
          väl sammanhållen klump, och flyttat runt den i akvariet."

Artikeln är av Ola Sjödin
          Senast redigerad av Pabbe; 23 October 2012, 19:42.

Kommentar

Arbetssätt...