Nu har jag plats!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola.L
    Användare
    • July 2007
    • 64

Nu har jag plats!

Tjeenaa!

Höll på mkt med främst ciklider och malar för ett par år sedan. Men sen flyttade man till lägenhet och fick lägga ned allt! Trist men allt har sin tid...

NU har jag köpt hus nere i höllviken (sönder om malmö) och har stora planer för både akvarium och en hyffsat stor damm. När där är pengar över då

Har smygläst rätt mkt på både zoopet och här.

Kommer nog börja så billigt som det bara går med ett 160liters juwel hörnakvarium som bara står och väntar

Har snöat in rätt mkt på ha "akvarie fiskar" ute i dammen på sommaren. Kommit fram till praktbotior borde göra sig bra.De ska tydligen komma upp i bra size och dessutom få helt otroliga färger.
    Har ingen direkt erfarenhet av barber innan då det var mest ciklider och malar som höll intresset uppe.

Blir dock svårt med Blåciklid,påffar eller liknande i dammen.
    Dessutom så måste fisk som inte klarar vintern få plats i det lilla 160l till sommaren.

Tanken är att dammen ska va djup nog till att kunna hålla eventuella guldfiskar året runt. Hur djup bör den vara då? Räcker 1meter?

Idag står det en stor blå tunna som regnvatten från hängrännorna rinner i. Där är tappkranar osv så vattnet inte svämmar över.
    Första tanken är om det går att ha ett gäng praktbarber där i?

Volymen är jag inte orolig för ca 60cm i diameter och säkert 120cm hög.
    Men hur klarar levande varelser vårt regnvatten som kommer från taket? (tegenpannor) Kommer antagligen bli en del tallbarr som filtreras i rännorna innan vattnet kommer ned. Giftigt? Elr det sänker bara ph?

hum... tja, det var väl allt för denna ggr Hoppas på hjälp senare vid ev dammbygge
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Hej Ola!

Ska dammen bli 1m djup lär den inte bottenfrysa, men du ska ha en syresten i för cirkulation och för att ev. sumpgaser ska "dunsta".
    Har själv haft sebraciklider i dammen, trivdes kanon innan hösten kom. Om d går att ha barber i en regntunna kan jag tyvärr inte svara på, prova

Mvh Tony

Kommentar

• Ola.L
      Användare
      • July 2007
      • 64

Ja, kommer nog testa det. Lite kul då det blir vattenbyte naturligt ju.

Har funderat väldigt mkt på större ciklider främst från SA och CA men problemet blir vinterförvaringen. Kan bli lite trångt i ett 160liter kar med Sebracikliden.

Men Det hade ju gått med 1par blåciklid, lite malar och praktbotiorna. Hur är praktbotior mot växer och andra fiskar? Har för mig att dom kan vara rätt jävliga.

Japp, syresten i djupdelen får man ha. Men vill helst slipppa att täcka över den med frigolit eller liknande.
      Det måste ju vara naturligare för en akvarie fisk att gå i en damm istället för en fyrkantig kub ju.

Får nog ta och prova i tunnan till våren iaf. Kanske skulle haft nån flytväxt då också som skydd mot katter/fåglar...??

VAd bra att 1meter fungerar. var lite nojjig att jag skulle behöva gräva ner mot 1.5meter.

Kommentar

• Olivaw
        Användare
        • July 2012
        • 115

Problemet med regntunnan skulle kunna vara för hög temperatur om den står soligt, min kan bli nästan kroppstemp varma dagar. Den får ju iofs extremt mycket sol. Bara en tanke..

Kommentar

• Ola.L
          Användare
          • July 2007
          • 64

Ursprungligen postat av Olivaw
          Problemet med regntunnan skulle kunna vara för hög temperatur om den står soligt, min kan bli nästan kroppstemp varma dagar. Den får ju iofs extremt mycket sol. Bara en tanke..
          Jo, det är iförsig sant. men tunnan rymmer nog 200-250liter så det är rätt mkt vatten. Tror faktiskt inte den står mitt i solen hela dagen heller. Trädgården ligger i sönderläge men har en hel del träd på tomten.

Just praktbarben kanske är den sämsta arten att hålla om det överstiger 25grader.... Men man hade ju sluppit myggen

Kommentar

• BadDevil
            Användare
            • September 2012
            • 47

Bara en ide som ploppa uupp nu när jag läste det du skrev om damm.. Varför inte ha ett par doppvärmare som du stoppar i filtret? Det finns sådana där damm filter på tiotals liter som är billiga, det skulle i så fall inte frysa
            Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

Kommentar

• Ola.L
              Användare
              • July 2007
              • 64

[QUOTE=BadDevil;886702]Bara en ide som ploppa uupp nu när jag läste det du skrev om damm.. Varför inte ha ett par doppvärmare som du stoppar i filtret? Det finns sådana där damm filter på tiotals liter som är billiga, det skulle i så fall inte frysa [/QUOTE

Har tänkt på doppvärmare men kom ganska snabbt på att det är inte ekonomisk lösbart ens. Tänk dig vad ett par st jäger 300w doppvärmare kostar hela vintern.

Såfall hade det varit bättre att använda sig av solceller som man värmer upp poolen med. Eller om man drar en låååååång trädgårdslang in i huset och pumpar vattnet sakta igenom den. På så sätt kanske man kan vinna 1grad.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Om du har plats i typ garage eller annan plats kan du ju alltid skaffa en 1000 liters plasttank typ Cipax. Kapa en del av toppen men behåll det mesta för att minimera värmeförlusten. Regntunna känns inte som något intressant allternativ att ha fisk i eftersom du aldrig skulle se dom + att 250 liter är en ganska liten vattenvolym egentligen.

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Exempel, tänkte inte på att du bor i söder

Kommentar

• Ola.L
                    Användare
                    • July 2007
                    • 64

Hum. Den där tunnan är inte särskilt fin att ha på tomten.

4st praktbarber borde ju tycka att 250liter är helt ok. Folk har dom i betydligt mindre kar ju. Det är bara för att sätta igång nåt som kommer bli en damm senare tror inte praktbarber skulle frysa under sommar månaderna i södra Sverige. Snarare få värmeslag.

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Jag tänkte mer på vinterförvaring...

Kommentar

• Ola.L
                        Användare
                        • July 2007
                        • 64

Aha. Tänkte att ev guldfiskar eller andra "ute" fiskar ska även gå i dammen under vintern. Andra akvarie fiskar som kan vara känsliga för kallt vatten ska inte va större än att dom går bra i ett 160l hörn akvarium på vintern..

Kommentar

Arbetssätt...