Löv i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • October 2009
    • 66

    Löv i akvariet?

    Vi har lite olika sorters träd på våran gård, blev riktigt sugen nu när hösten är här och löven faller ner att ta in lite löv och lägga de i akvariet. Men är det något speciellt jag ska tänka på när jag tar in löven förutom att skölja av dem?

    Finns det löv som är farliga osv?
    Hur håller sig löven i vattnet, börjar de ruttna efter bara någon vecka?

    De löven jag tänkt stoppa i karet är lönn och björk.
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

    #2
    Jag gjorde då nån miss när jag provade med löv. Har sett ruggigt fina kar med lövtäckt botten som varit väldigt effektfullt.
    Men när jag provade med löv från häggen på våran gård så det blev bara en brun sörja på botten efter några veckor eller så.

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Kan ej rek. dessa löv,bättre med bok och ek.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • wow
        Användare
        • October 2009
        • 66

        #4
        Mats, varför kan du inte rekommendera lönn? har haft ner några löv av lönn i karet nu.

        Kommentar

        • Alex
          Användare
          • September 2012
          • 39

          #5
          hade "färska" lönnlöv i ett kar här nyligen .. . ett gäng lösa skollade jag med kokande vatten . dem andra satt kvar på en kvist .. dom låg inne ett par dagar bara , sen ner i karet ... typ tre veckor så var dom genomskinliga ...

          Hur länge bok och ek räcker vet jag inte ...

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Bok och ek funkar mycket bättre för dom löser ej upp sig så fort ( ca. 4 månader) och sölar ej ner så mycket.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • liv
              NCS Medlem
              • February 2005
              • 192

              #7
              Ursprungligen postat av wow
              Vi har lite olika sorters träd på våran gård, blev riktigt sugen nu när hösten är här och löven faller ner att ta in lite löv och lägga de i akvariet. Men är det något speciellt jag ska tänka på när jag tar in löven förutom att skölja av dem?

              Finns det löv som är farliga osv?
              Hur håller sig löven i vattnet, börjar de ruttna efter bara någon vecka?

              De löven jag tänkt stoppa i karet är lönn och björk.
              Hei,har bare erfaring med catappablader,og er veldig fornøyd med dem.De varer ca.4 uker før de smuldrer opp,da fjerner jeg dem og tilsetter nye.Mine psittacusciklider liker og bære rundt på bladene og ommøblerer hele tiden med bladene.Fåes kjøpt på nettbutikker.Litt rart og kjøpe disse brune bladene på nettet mens det kryr i skogen nå,men har bare god erfaring med dem.
              jan

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Löven håller mycket längre om pH är lågt, men bryts ned gör de.

                Kommentar

                Arbetssätt...