Vilken art har jag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • April 2002
    • 314

Vilken art har jag?

Köpte några fiskar för något år sedan men kommer baske mig inte på vad de heter. De hade bara ett latinskt namn och jag TROR att de hette något med "yellow top". Klassiskt nybörjarfel alltså Köptes i Nol. Så jag lämnar fråga till expertisen och länkar till några bilder jag knäppte nyss. Vad säger ni? Tycker väldigt mycket om dem och hannen är grymt snygg när han färgar ut!

De tre första: Färgad hanne

Nästa tre: Samma hanne (har två i hyfsat samma storlek) lite mindre utfärgad

Till sist, en lite sliten hona

540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

Det blir ruggigt pinsamt om jag har fel nu, men är det inte Cynotilapia afra "Jalo reef"? Har haft den arten sen 2006 (Kanske redan 2005) utan avbrott. Köpta på samma ställe osm dina förresten.

http://www.ciklid.org/artregister/ar...ngstplats=Jalo Reef&fp=15

Kommentar

• HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

Nu blev det nåt knas med "jalo"-länken, men på artbeskrivingen för afra, kan du klicka på fångstplats "Jalo reef" och där finns en fin bild.

Kommentar

• salo
        Användare
        • April 2002
        • 314

Tack! Det kan mycket väl vara den, var lite inne på att det är en Metriaclima zebra -variant men den du länkar till stämmer ju perfekt, samma antal ränder, samma form på ränderna och samma ljusa söm högst upp på ryggfenan. Vågar nog tro att det är den Får se om fler kan bekräfta.
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

Ursprungligen postat av salo
          Tack! Det kan mycket väl vara den, var lite inne på att det är en Metriaclima zebra -variant men den du länkar till stämmer ju perfekt, samma antal ränder, samma form på ränderna och samma ljusa söm högst upp på ryggfenan. Vågar nog tro att det är den Får se om fler kan bekräfta.
          Jag var ruggigt sugen på zebra en gång hos Kent, men han rekommenderade mig att välja afran istället. Dom blir ju inte så stora, men rätt tuffa är dom. Det som är lite synd är att man bara har en riktigt utfärgad hane i akvariet, medan honorna och dom odominanta hanarna är mörkblå.
          Jag har nog en gång under alla dessa år haft 2 utfärgade hanar i ett 310L eller 540L. Fast synen av en fullt utfärgad hade väger lätt upp för "ofärgen" av resten av flocken...

Kommentar

• salo
            Användare
            • April 2002
            • 314

Roligt att du nämner det där med enbart en utfärgad hanne. När jag satte mig vid karet igår så var det två hannar som spände sig rejält om reviret och var fullt utfärgade båda två. Nu på morgonen verkar ordningen återställ men vi får se hur det går framöver. Det var en underbar syn i alla fall. Filmade en liten skakig film med kompaktkameran. Akvariet har stått i källaren som hobby därav att det är lite repigt och fult, skall bli ett nytt 600 eller 720 helglas så småningom.

30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

Arbetssätt...