Erfarenheter av Nanochromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik89
    Användare
    • March 2012
    • 124

Erfarenheter av Nanochromis

Någon som ha erfarenheter av Nanochromis släktet? Är dom lätta att få tag på? Lätta att få lek på? och vilka fiskar passar som sällskap?
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

Jag har haft ett F1 par av http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=454

Hade dom i ett 54L tillsammans med en ancistrus. Hade i flera rötter, kokosnötshalvor, mycket javamossa och andmat.

Fick aldrig nån lek, då jag inte ides börja trixa med vattnet. (Sänka Ph och sånt).

Rätt trevliga fiskar, som gillar grottor verkar det som.

Lätt att få tag på? Tja, jag åkte från Gällivare till Kungsbacka för att köpa dom. Nä men vi gjorde en tripp här uppifrån ner till västkusten och då passade jag på att köpa paret där. Ser att du bor i Stockholm, så där borde det väl finnas?

Kommentar

• Fredrik89
      Användare
      • March 2012
      • 124

Ursprungligen postat av HenrikV
      Jag har haft ett F1 par av http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=454

Hade dom i ett 54L tillsammans med en ancistrus. Hade i flera rötter, kokosnötshalvor, mycket javamossa och andmat.

Fick aldrig nån lek, då jag inte ides börja trixa med vattnet. (Sänka Ph och sånt).

Rätt trevliga fiskar, som gillar grottor verkar det som.

Lätt att få tag på? Tja, jag åkte från Gällivare till Kungsbacka för att köpa dom. Nä men vi gjorde en tripp här uppifrån ner till västkusten och då passade jag på att köpa paret där. Ser att du bor i Stockholm, så där borde det väl finnas?
      Jag har inte sett några ur Nanochromis släktet i någon butik men jag har inte letat så länge kanske är fel säsong? Är dom känsliga för PH förändringar i vattnet?

Kommentar

• HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

Ursprungligen postat av Fredrik89
        Jag har inte sett några ur Nanochromis släktet i någon butik men jag har inte letat så länge kanske är fel säsong? Är dom känsliga för PH förändringar i vattnet?
        Vet inte om Ph´t, Men har läst att dom vill ha lågt Ph om man ska ha lek. Nåväl, du har ju kortare resa till zoomässan än jag i alla fall...

Kom just på att det finns en snubbe på södermalm (Janne Wester?), som håller på med små fiskar. Han har i alla fall haft en liten butik som är öppen typ 2 kvällar i veckan. Har för mig att han har haft små ciklider också. Annars är han väl värsta killigurun...

Kommentar

• HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

Snokade lite på nätet och Janne är "still going strong".

Såg att han hade inte verkade ha inne nån nanochromis, men 2 andra västafrikanska godbitar.

Fanns ju sydamerikanska juveler som http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=267 också.

Plus alla härliga killis.

Kommentar

• Fredrik89
            Användare
            • March 2012
            • 124

jag har besökt södermalmsarkivarieaffär förut men jag letade efter nåt annat ljust då. öppet tiderna är inte de bästa men jag ska nog besöka butiken igen och se om dom har dom.

Kommentar

• Thomas R.

Akvarielagret har...

Kommentar

Arbetssätt...