Vem äter upp ögon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • October 2009
    • 66

Vem äter upp ögon?

Har ett gäng på sex stycken Leopard-pansarmalar och när jag kollade i akvariet idag så hade tre av dom bara ett öga. Jag antar att det är botiorna, har både zebra och praktbotior, jag har för mig att zebrabotior brukar äta ögon så de kommer antagligen få byta akvarium. Men hur är det med praktbotiorna, brukar de äta ögon?
  • Thommy
    Användare
    • February 2011
    • 84

jag har 6 st riktigt gammla runt 10 år å jag har alldrig sett att dom har käkat det på någon jag har haft,men däremot jagar dom friskt så att fiskar kan simma in i stenar mm då kan ett öga ryka.

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Du är inne på helt rätt linje.
      Zebrabotian kan vara riktigt tuff på ögon och då framför allt på Corydoras av någon anledning.
      Att Praktbotian skulle gå på ögon har jag aldrig upplevt och håller det inte heller som troligt om de erbjuds en lugn och trygg miljö.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• wow
        Användare
        • October 2009
        • 66

Ursprungligen postat av Thommy
        jag har 6 st riktigt gammla runt 10 år å jag har alldrig sett att dom har käkat det på någon jag har haft,men däremot jagar dom friskt så att fiskar kan simma in i stenar mm då kan ett öga ryka.
        Är det zebra eller praktbotior som du har?

Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Du är inne på helt rätt linje.
        Zebrabotian kan vara riktigt tuff på ögon och då framför allt på Corydoras av någon anledning.
        Att Praktbotian skulle gå på ögon har jag aldrig upplevt och håller det inte heller som troligt om de erbjuds en lugn och trygg miljö.
        Det var bra att veta, då flyttar jag bara Zebrabotiorna till att börja med, tack för svaret!

Kommentar

• Thommy
          Användare
          • February 2011
          • 84

Ursprungligen postat av wow
          Är det zebra eller praktbotior som du har?

Det var bra att veta, då flyttar jag bara Zebrabotiorna till att börja med, tack för svaret!
          det är fina praktbotior.

Kommentar

• wow
            Användare
            • October 2009
            • 66

Ursprungligen postat av Thommy
            det är fina praktbotior.
            Okej, då får jag utgå från att det är Zebrorna som är bovarna.

Kommentar

Arbetssätt...