Flytväxter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Flytväxter

En sak jag funderat på... tillför flytväxter syre till vattnet som andra växter gör eller är det tvärtom? Anledningen till att jag undrar är att "växtdelen" är ju ovanför vattenytan och rötterna under. Rötter förbrukar väl syre?

Jag har INGEN koll på växter som ni kanske märker Någon som kan hjälpa mig?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Dom tillför syre på den ljusa delen av dygnet o förbrukar när det är mörkt
    men syresättningen är inte i närheten av var hög rotation av vattnet kan göra
    detta kan man se var fiskar finns i större mängd
    floder o sjöar med mycket vågor
    växter i mängd finns i träsk ..... men där finns inte så mycket fiskar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Big_Sal
      Användare
      • May 2010
      • 315

Vad gäller växters förmåga att producera syre kan jag bara tala av egen erfarenhet, har under soliga dagar i relativt gröna åar mätt syremättnader på över 130 procent medan det i porlande bäckar som mest varit dryga 110. Kan vara så att biomassan grönt i ett akvarium inte är tillräckligt hög för att komma upp i ovan nämnda halter.

Just flytväxter har sina fotosyntetiserande delar över ytan, min gissning är att syret som produceras försvinner över ytan, däremot är de nog effektiva på att ta upp näringsämnen från vattenkolumnen.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Hur mäter man syrehalten?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HåkanM
          NCS Medlem

• November 2005
          • 1296

Ursprungligen postat av Big_Sal

Just flytväxter har sina fotosyntetiserande delar över ytan, min gissning är att syret som produceras försvinner över ytan, däremot är de nog effektiva på att ta upp näringsämnen från vattenkolumnen.
          Men de som i akvariesammanhang kallas "flytväxter" växer ju oftast med större delen av bladmassan under vatten. Tex flytormbunke ( min favorit).
          Många växter kan ju både planteras i botten men även flyta fritt tex
          javaormbunke, Hygrophila difformis, vattenpest( dessa har i stort sett all bladmassa under vatten )

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Aha då var det lite som jag misstänkte. Så om man har för mycket flytväxter, och därmed inte så mycket rörelse på ytan, så kan det bli ganska syrefattigt i burken?

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Jag har limnobium laevigatum och sen någon med mindre blad (som blir röda om man har bra belysning, även rötterna är rödaktiga) vet ej vad den heter för den fick jag. Växer så in i h-vete gör den iaf De här växterna har bara rötterna under vattenytan, bladen ruttnar under vatten.

Kommentar

• pny
                Användare
                • April 2002
                • 210

Har man många flytväxter så blockeras ju det naturliga gasutbytet i vattenytan mellan luften och vattnet så jag skulle hävda att flytväxter indirekt stjäl syre från akvariet.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Mathias Nilsson
                  Användare
                  • September 2012
                  • 155

Ursprungligen postat av pny
                  Har man många flytväxter så blockeras ju det naturliga gasutbytet i vattenytan mellan luften och vattnet så jag skulle hävda att flytväxter indirekt stjäl syre från akvariet.
                  Gasutbyte får du bara ytan rör sig, har du för mycket flytisar så kan det hindra ytrörelsen och då blir det besvärligt.

Det som är roligt är att de plockar co2 från luften, inte i akvariet som övriga växter och det blir ju lite orättvist

Det är ju det som gör dem så effektiva när man vill slåss mot alger, som också är beroende av näringen i vattnet. Det blir helt enkelt stabilare med rediga matvrak på ytan i uppstartsfasen..

http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

...syremättnader på över 130 procent medan det i porlande bäckar som mest varit dryga 110.
                    Jämfört med vad? Förklara gärna, jag är en misstänksam typ och oskolad i sammanhanget men ifrågasätter gärna alla procentsatser över 100...
                    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Big_Sal
                      Användare
                      • May 2010
                      • 315

Ursprungligen postat av Per B
                      Jämfört med vad? Förklara gärna, jag är en misstänksam typ och oskolad i sammanhanget men ifrågasätter gärna alla procentsatser över 100...
                      Ofta mäts syre som 2 olika parametrar vid vattenprovtagning.

Syrehalt är den faktiska halten syre (mg/l)

syremättnad beskriver hur mycket av vattnets maxhalt av syre som finns. (hmm suspekt mening men hoppas det framgår)

Nu har jag inte riktigt koll på värdena så de är mest tänkta som tankeexpempel:

Om vatten vid temperaturen 10 grader kan hålla 10mg/l syre, men bara innehåller 8, så är mättnaden 80%.
                      Vid soliga dagar och mkt växter/alger i vattnet kan vattnet bli övermättat syremätaren visar >100%

(Pluggar fortfarande biologprogrammet så är inte helt färdig och kan nog inte formulera mig riktigt proffsigt än, men det kommer )

Kommentar

• Big_Sal
                        Användare
                        • May 2010
                        • 315

Ursprungligen postat av DaRe
                        Hur mäter man syrehalten?
                        Mäter med en syreelektrod, ungefär som pH men visar syrehalt/mättnad i stället

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ofta mäts syre som 2 olika parametrar vid vattenprovtagning.

Syrehalt är den faktiska halten syre (mg/l)

syremättnad beskriver hur mycket av vattnets maxhalt av syre som finns. (hmm suspekt mening men hoppas det framgår)

Nu har jag inte riktigt koll på värdena så de är mest tänkta som tankeexpempel:

Om vatten vid temperaturen 10 grader kan hålla 10mg/l syre, men bara innehåller 8, så är mättnaden 80%.
                          Vid soliga dagar och mkt växter/alger i vattnet kan vattnet bli övermättat syremätaren visar >100%

(Pluggar fortfarande biologprogrammet så är inte helt färdig och kan nog inte formulera mig riktigt proffsigt än, men det kommer )
                          Var får man referensen 100% ifrån
                          du har en mätning vid 10 grader 8 grader soliga dagar
                          kräver det att man inte kan se syrehalten vid en mätning ????
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Big_Sal
                            Användare
                            • May 2010
                            • 315

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Var får man referensen 100% ifrån
                            du har en mätning vid 10 grader 8 grader soliga dagar
                            kräver det att man inte kan se syrehalten vid en mätning ????
                            100% är hur mycket vatten som kan lösas i vattnet vid temperaturen som råder. Precis som du säger behöver man syrehalten, en syremätare mäter (visar) samtidigt temp, syrehalt och syremättnad. (antagligen räknas syremättnaden fram av mätaren mha de två första parametrarna)

Kommentar

Arbetssätt...