Röd zebra - dödsorsak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sm7urw
    Användare
    • October 2012
    • 3

    Röd zebra - dödsorsak

    Hej

    Jag har ett nytt Lido 120 kar med malawiciklider. Startade upp för 10 dagar sedan, har tillsatt safe start mm. För 5 dagar sedan flyttade fiskarna in. Pindani, Masoni och röd zebra.

    Allt har gått bra dom första dagarna. Efter ett par dagar var det lite revirhets osv men annars helt OK. Det var lite svårt att få till matningen med pellets som jag köpte eftersom det visade sig att den flöt på vattenytan och fiskarna var lite skygga att simma upp till ytan i mitt "höga" kar.

    Igår var i princip alla fiskarna uppe vid ytan på karet och såg ut att kippa efter andan så jag gjorde ett vattenbyte vilket verkar ha gjort susen. Efteråt var dom av allt att döma bra.

    Nu på morgonen låg dock en röd zebra död på botten. När jag tog upp den och ser det ut som om det är som mörka runda säckar i buken och vid ett lätt tryck kom det ut något som liknar blod. Om det är samma individ så hade den legat uppe vid ytan ganska mycket igår.

    Var ska man börja kolla på?
    Kan det handla om antingen nitritförgiftning eller är det syrebrist?

    Filter: Bioflow 3.0
    Pump: Eccoflow 600
  • Tulle89
    Användare
    • August 2006
    • 239

    #2
    Till att börja med kan jag tycka att 120 liter kan vara på gränsen till för litet gällande Malawi, och framförallt rödzebra som ändå blir lite större och är lite buffliga. Lido är väl dessutom rätt högt med mindre bottenyta, vilket är en nackdel för Malawi som behöver mycket botten för att kunna dela av revir.
    Få det att fungera går säkert men kräver lite mer av en som akvarist.

    Men om vi bortser från storleken så låter det onekligen som nitrit. Slängde du i alla fiskar direkt? Det tar ett tag innan ett akvarie kommer igång och även om man tillsätter kemikalier så hjälper det inte helt. Bästa är att köra igång med låg fiskbelastning så bakteriefloran hinner byggas upp. För många fiskar ger för stor belastning och gifter är ett faktum. Tänk då också att fiskmat bidrar till sämre vattenkvalite så nu när du har obalans hade jag inte matat fiskarna mer än nödvändigt. Tänk på att honorna tuggad 3 veckor utan mat så de klarar sig utan mat mer än ett par dagar..
    Fortsätt med vattenbyten och se till att du har bra ytcirkulation så det trycks ner lite extra syre
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen hit!

      Synd att du har fått problem med burken.

      Låter som nitrit, har du mätt några värden? Om du inte har det hemma köp ett dropptest (säkrare än stickor) och kolla. Du kan salta (1 dl/100 L), det netrualiserar besvären för fiskarna lite men löser inte nitritproblemet.

      Sluta mata, låter som att du har matat utan att fiskarna ätit av maten och det är inte bra i en burk som inte är igång ordentligt. Mät nitriten varje dag, om det är nitrit - byt vatten.

      Dom mörka fläckarna på magen vet jag inte vad det kan vara för något.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Sm7urw
        Användare
        • October 2012
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av Tulle89
        Till att börja med kan jag tycka att 120 liter kan vara på gränsen till för litet gällande Malawi, och framförallt rödzebra som ändå blir lite större och är lite buffliga. Lido är väl dessutom rätt högt med mindre bottenyta, vilket är en nackdel för Malawi som behöver mycket botten för att kunna dela av revir.
        Få det att fungera går säkert men kräver lite mer av en som akvarist.

        Men om vi bortser från storleken så låter det onekligen som nitrit. Slängde du i alla fiskar direkt? Det tar ett tag innan ett akvarie kommer igång och även om man tillsätter kemikalier så hjälper det inte helt. Bästa är att köra igång med låg fiskbelastning så bakteriefloran hinner byggas upp. För många fiskar ger för stor belastning och gifter är ett faktum. Tänk då också att fiskmat bidrar till sämre vattenkvalite så nu när du har obalans hade jag inte matat fiskarna mer än nödvändigt. Tänk på att honorna tuggad 3 veckor utan mat så de klarar sig utan mat mer än ett par dagar..
        Fortsätt med vattenbyten och se till att du har bra ytcirkulation så det trycks ner lite extra syre
        Tack för respons. Jag fick förslag på vilka fiskar jag skulle ha av personalen i zooaffären som jag f.ö uppfattar som seriös men jag anar att det finns olika tankar kring vad som funkar och vad som inte är att föredra. Faktum är att rödzebrorna inte är dom som är buffliga utan snarare dom lite större masoni som bufflar på.

        Jag anar att fiskmaten är en lösning på problemet. Det kan vara ouppätna pellets som flöt iväg i karet. Ev kanske jag skulle ha väntat längre innan jag la i fiskarna.

        - Nitritvärdena såg igår helt OK ut, kanske pga vattenbytet häromdagen.
        - Ska avvakta med att mata dom på ett par dagar.
        - Ytcirkulationen är nog bättre när jag har justerat utflödet från pumpen så att det bubblar på ytan.

        Tack än en gång för input!

        Kommentar

        • Sm7urw
          Användare
          • October 2012
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Välkommen hit!

          Synd att du har fått problem med burken.

          Låter som nitrit, har du mätt några värden? Om du inte har det hemma köp ett dropptest (säkrare än stickor) och kolla. Du kan salta (1 dl/100 L), det netrualiserar besvären för fiskarna lite men löser inte nitritproblemet.

          Sluta mata, låter som att du har matat utan att fiskarna ätit av maten och det är inte bra i en burk som inte är igång ordentligt. Mät nitriten varje dag, om det är nitrit - byt vatten.

          Dom mörka fläckarna på magen vet jag inte vad det kan vara för något.

          Lycka till!
          Tack Erik!

          Mätte värdet för nitrit igår och då såg det bra ut men kanske pga att jag gjorde ett vattenbyte dagen innan. Har följt ditt tips och skaffat dropptest och ska se till att kolla av det lite extra dom närmaste dagarna. Ska även sluta mata.
          Den mörka fläcken på undersidan av buken funderar jag också på en del men jag vet inte om det är typ förstoppning av pellets eller något annat.

          En fråga; karet är på 120 l. Pumpen är specad till att klara 600 l/h. Det ger ett ratio på 5 gånger karets storlek. Borde det inte räcka för syresättning och cirkulation eller ska man stoppa i något mer? Bottenytan är ju inte störst så det finns inte hur mycket yta somhelst för att klämma in mer grejer.

          // Henrik

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Hur mycket vatten pumpen ska förflytta per timme är ganska ointressant. Det viktiga är att du har bra snurr på ytan. Rikta utblåset mot ytan, om inte utblåset går att vinkla skaffa en 90 graders böj.

            Vad är det för pellets du matar med? Vissa pellets bör blötläggas innan matning för annars sväller dom i magen på fisken istället. Lägg i lite vatten en stund innan matning. Men håll uppe med matningen nu ett tag.

            Affären du har handlat i skulle jag inte kalla seriös om dom tycker att det är en bra idé med Malawi i en 120 L burk. Du bör skaffa en större burk eller alternativt byta fisk. Det finns många mindre (och inte lika utrymmeskrävande) ciklider både från Tangaynikasjön, SA eller Västafrika (paletter t ex.) som funkar utmärkt i en 120 L burk.

            För Malawi skulle jag säga minst 240 L, alltså dubbelt så stort som ditt. Och då med en bottenyta på 120x50 cm.
            Senast redigerad av Erik Österlund; 16 October 2012, 12:48.

            Kommentar

            • Kaya
              Användare
              • February 2007
              • 27

              #7
              Det bästa är att du även tar en bild nästa gång.
              En fråga, hade fisken öppen mun? ibland kan det vara så att ett nystartat akvarium kan ha för höga JÄRN värden, vilket gör att fiskarna dör,
              Hur det kommer sig är att Tex om du har mycket växter i karet och fixar någon växtgödning som innehåller mycket järn kan det hända att det blir giftigt och då fisken dör så lägger den sig på bottnet med en mörkare färg och har en öppen mun, om du trycker till kan du få ut lite vätska. men som sagt, det kan vara nitrit också..
              kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner

              Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.

              Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...

              Kommentar

              • Kaya
                Användare
                • February 2007
                • 27

                #8
                Det bästa är att du även tar en bild nästa gång.
                En fråga, hade fisken öppen mun? ibland kan det vara så att ett nystartat akvarium kan ha för höga JÄRN värden, vilket gör att fiskarna dör,
                Hur det kommer sig är att Tex om du har mycket växter i karet och fixar någon växtgödning som innehåller mycket järn kan det hända att det blir giftigt och då fisken dör så lägger den sig på bottnet med en mörkare färg och har en öppen mun, om du trycker till kan du få ut lite vätska. men som sagt, det kan vara nitrit också..
                kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner

                Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.

                Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...

                Kommentar

                Arbetssätt...