Såg igår färsk tilapia från svenska västkusten. I Saluhallen. Går det att odla tilapia på västkusten? Var görs det? Kunde kanske vara ett intressant mål för ett studiebesök. Eller?
Svenskodlad tilapia
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Mig veterligen finns det i dagsläget bara ett svenskt företag som kommit igång med produktion av tilapia; Ekofisk (eko-fisk.se). De håller till i Skåne...
Det finns flera försök att odla Tilapia i Sverige, främst i anslutning till någon industri med spillvärme som då kan utnyttjas i recirkulerande system. I bästa fall kan även restavfall från industrin användas som substrat till foder (mikro-organismer). Det finns även stort intresse för att ha en polykultur med räkor, men problem råder i dagsläget med att få importtillstånd av dessa då de finns risk för virusspridning till våra svenska arter. -
Tror inte att de kommit igång med Clarias, och att de skulle vara nordens första tilapia anläggning är direkt felaktigt. Det finns/fanns ett annat företag i Sverige som hette Greenfish som odlade Clarias och Pangasius.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ojdå. www.hittarecept.se, www.fiskexporten.se m.fl. Bara att googla.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Hvilke opdrættede Tilapia beregnet til at spise har i?
Her kan købes Oreochromis, ikke at jeg har smagt den, jeg foretrækker lokale fisk.
Men jeg spiste grillede Tilapia zillii da jeg var på Madagascar, og de smagte fint selv om de kom fra dambrug.Kommentar
-
Ser mumsig utjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Fik lige kikket på ovenstående link, og kan se at der er tale om Oreochromis niloticus niloticus .
Det er vist også bla. den der kan købes herhjemme, men jeg mener ikke der foregår opdræt i større stil herhjemme. Der var forsøg i bla. Gladsaxe i København på et tidspunkt, men det gik vist i sig selv igen. Men kan huske at de udstillede nogle på en akvarieudstilling, der var ca. 55. cm store.
Desværre kommer der nok mere af det, da vores egne hjemmehørrende fiske bestande er under pres.Kommentar
Kommentar