Så sant Mathias
Konstig Eldbuk
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Hej på er,
Det var länge sedan jag skrev något men jag har varit lite upptagen med andra saker på ciklid.org.
Men jag tror ni kan vara lite fel på det hela.
Lite repetition av Kvävecyckeln kanske är på sin plats.
Ammonium/ammoniak blir Nitrit. Sedan blir det Nitrat av Nitriten. Ammonium/Ammoniak förhällandet förändras med ph. Ju högre ph ju högre del ligger som ammoniak. Ammoniak är mycket skadligt medan Ammonium i rimliga mängder inte skadar fisken.
Men i ett senare skede blir båda Nitrit som alltid är skadligt. Nitriten blir sedan Nitrat som inte är skadligt i rimliga mängder.
Allt detta sker med hjälp av bakterier som till största delen lever i filtret. Men allt börjar med Fiskmaten där enkelt förklarat, proteiner blir till Ammonium via organisk nedbrytning antingen genom fiskens matsmältning eller bakterier.
Att de står och trycker i ett hörn kan ha många orsaker. Den mest troliga är revir/dominans relaterat.
Bukvatensot är inte det första man tänker på med centralare. Då tror jag mer på förändrat foder och kanske förstoppning. Ammoniak/Nitrit kan naturligtvis vara en försvagande faktor. Mina firrar brukar tappa aptiten om dessa värden är lite höga.Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Hej på er,
Det var länge sedan jag skrev något men jag har varit lite upptagen med andra saker på ciklid.org.
Men jag tror ni kan vara lite fel på det hela.
Lite repetition av Kvävecyckeln kanske är på sin plats.
Ammonium/ammoniak blir Nitrit. Sedan blir det Nitrat av Nitriten. Ammonium/Ammoniak förhällandet förändras med ph. Ju högre ph ju högre del ligger som ammoniak. Ammoniak är mycket skadligt medan Ammonium i rimliga mängder inte skadar fisken.
Men i ett senare skede blir båda Nitrit som alltid är skadligt. Nitriten blir sedan Nitrat som inte är skadligt i rimliga mängder.
Allt detta sker med hjälp av bakterier som till största delen lever i filtret. Men allt börjar med Fiskmaten där enkelt förklarat, proteiner blir till Ammonium via organisk nedbrytning antingen genom fiskens matsmältning eller bakterier.
Att de står och trycker i ett hörn kan ha många orsaker. Den mest troliga är revir/dominans relaterat.
Bukvatensot är inte det första man tänker på med centralare. Då tror jag mer på förändrat foder och kanske förstoppning. Ammoniak/Nitrit kan naturligtvis vara en försvagande faktor. Mina firrar brukar tappa aptiten om dessa värden är lite höga.
Har saknat digKommentar
-
Kommentar