Undrar varför 3 av mina Eldbukar står i ett hörn och chippar med munnen?
Konstig Eldbuk
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hur länge har akvariet varit igång?
Låter som nitrit.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Det har vart igång drygt en månad men jag har bytt vatten varannan vecka, och det är bara 3 av 6 eldbukar som beter sig så, och ingen annan av arterna är ju sånnaJimmyKommentar
-
Jag tror definitivt på nitrit. Det tar cirka 5 veckor för inkörning av ett akvarium. Byt 50% av vattnet. mata inget några dagar. Öka sedan försiktigt efter hand byt ofta vatten denna vecka.
Olika individer är olika känsliga.
Har du inga växter kan du salta akvariet också.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
När man startar ett nytt akvarium, och inte har någon större erfarenhet av Nitrifikation, så är det bäst enligt min mening att testa med Nitrittest varje dag!
Dessutom att tillsätta nitrivec eller liknande för att få igång de nyttiga bakterierna.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Salta lite, det neutraliserar Nitriten fort. Jag försöker alltid att cykla karet utan vattenbyten när denna process drar igång men det kräver lite fingertoppar.
Just Nitrit är ju ganska lätt att få harmlöst överlag, bara man gör rätt.
Ammoniak är värre, det kommer det funderas över mer i akvarist-svere de närmaste åren tror jagKommentar
-
-
-
-
Nitrittest ska inte ge något utslag alls. Då är det givet att det är problemet.
Vad får dig att misstänka buken?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Enligt skalan som testet har så är vattnet bra, tyckte jag såg en avföringstråd som va som en sytråd, sen även svullen runt bukenJimmyKommentar
-
Aha, ja det var ju tråkigt. Även om stickorna visar ok kan det mycket väl vara nitrit och eftersom det är under inkörning, se här:
Är jag ändå övertygad om att det är problemet.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jo men det är INTE stickor utan ett dropptest i en kuvert. Sen har karet vart igång i 2 år men det har gått med CA firrar i dryga månadenJimmyKommentar
-
Aha, ja då förstår jag. Trådig avföring är aldrig trevligt.
Sjukdomar är jag dålig på men svullen buk låter onekligen som buksot.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Omvandlingen går snabbare när processerna drar igång bara. Så, helt blankt, absolut noll är det inte och det är naturligt.
Taskigt att fisken mår dåligt, hoppas att det ordnar sig med medicinering.Kommentar
Kommentar