600l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnér
    Användare
    • May 2011
    • 61

    #16
    Ursprungligen postat av DaRe
    Snygga foton!

    Ingen måltid kanske men de kommer knappast att trivas. Guldsömmar är väldigt aggressiva och passar bara med andra lika tuffa ciklider, eller inga andra alls
    Ajfan... Det berättade aldrig min polare som tyckte att jag skulle ha sånna! Och riktigt så aggressiva fattade jag inte att dom va när man läste lite om dom. Får ta mig en funderare helt enkelt!
    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

    Kommentar

    • Ramnér
      Användare
      • May 2011
      • 61

      #17
      Har nu bestämt mig för att sälja guldsömmarna och har en köpare på dom.
      Sen har jag blivit erbjuden att köpa 4 Aequidens Matae. Som jag har förstått det så är det en lugnare art som jag kan ha andra arter med, men vill dubbelkolla här innan jag gör nån affär! har jag rätt eller ska jag låta bli dom om jag vill ha jordätare, nån apistogramma osv?
      4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #18
        Apistogramma kan du kanske inte ha med Aequidens metae som blir väldigt stor. Den ska vara lugnare, men jag vet inte. Jag har Aequidens sp. "jenaro herrera" och det är en riktig grinpelle.

        Med jordätare kan det gå bättre,men jag kan inte utesluta Apistogramma. Det kan mycket väl fungera med väldigt små ciklider tillsammans med stora:
        Jaja jag vet inte varför dessa små firrar är i samma burk men de leker regelbundet och ingen av de andra verkar bry sig.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ramnér
          Användare
          • May 2011
          • 61

          #19
          Tack DaRe för snabbt svar! Dig kan man alltid lita på!

          Ok vad bra! Apistogramma är väl inget jag känner att jag tvunget måste ha, det är mer jordätare som lockar, och det kunde jag ju inte ha (just dom sorterna jag var ute efter) tillsammans med Guldsömmarna.

          Kommer mer bilder sen när det hänt lite mer i karet. Knappt hänt nåt mer än att guldsömmarna gräver runt i hela karet för att dom ynglar av sig konstant. Dom ynglerna som klarat sig längst har väl varit med 2-2½ vecka.
          4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #20
            Skaffa en hygglig grupp med jordätare så håller de Aequdiens stången skulle jag tippa.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #21
              Ursprungligen postat av Ramnér
              Har nu bestämt mig för att sälja guldsömmarna och har en köpare på dom.
              Sen har jag blivit erbjuden att köpa 4 Aequidens Matae. Som jag har förstått det så är det en lugnare art som jag kan ha andra arter med, men vill dubbelkolla här innan jag gör nån affär! har jag rätt eller ska jag låta bli dom om jag vill ha jordätare, nån apistogramma osv?
              A. metae är väldigt snäll men de äter förståss allt som får plats i munnen. Stora tetror kan funka och troligen också typ apistogrammor eller fjärilsciklider. Det enda man ska tänka på är att se till att jordätarna får tillräckligt med mat och att inte metaen äter upp allt. Det är helt otroligt vad en vuxen ciklidhane runt 20 cm kan trycka i sig.

              Mvh

              Olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Ramnér
                Användare
                • May 2011
                • 61

                #22
                Hittade 6st tjusiga jordätare på blocket och ägaren vet inte namnet på dom men jag tycker det ser ut som Geophagus surinamensis . Vad tror ni? Tänkte först Geophagus altifrons men sidofläcken är ju ganska stor. Klicka på bilden för större version

Namn: bild.JPG
Visningar: 1
Storlek: 92,2 KB
ID: 683142
                4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                Kommentar

                • Ramnér
                  Användare
                  • May 2011
                  • 61

                  #23
                  Ursprungligen postat av olof
                  A. metae är väldigt snäll men de äter förståss allt som får plats i munnen. Stora tetror kan funka och troligen också typ apistogrammor eller fjärilsciklider. Det enda man ska tänka på är att se till att jordätarna får tillräckligt med mat och att inte metaen äter upp allt. Det är helt otroligt vad en vuxen ciklidhane runt 20 cm kan trycka i sig.

                  Mvh

                  Olof
                  Att den äter det som får plats i munnen har jag insett nu! haha... Men det är ju testpiloterna som har gått åt. Har 1 kardinaltetra (det var Guldsömmarna som slukare ca 30st innan jag sålde dom) och 1 orange/röd tetra kvar (ca 15 när Guldsömmarna flyttade ut).
                  4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ramnér
                    Hittade 6st tjusiga jordätare på blocket och ägaren vet inte namnet på dom men jag tycker det ser ut som Geophagus surinamensis . Vad tror ni? Tänkte först Geophagus altifrons men sidofläcken är ju ganska stor. [ATTACH=CONFIG]42145[/ATTACH]
                    surinamensis brukar vara ett samlingsnamn för alla inom den gruppen av Geophagus. Jag tycker det ser ut som om den har lite tendens till fläck på kinden och då är det nog inte surinamensis tror jag.
                    Kolla lite här:


                    Finns nog goda möjligheter att det är en: Geophagus brachybranchus
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Ramnér
                      Användare
                      • May 2011
                      • 61

                      #25
                      Ja det såg nog ut att stämma mer överens!
                      Ska hämta dom någon gång nästa vecka iaf!
                      4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                      Kommentar

                      • Ramnér
                        Användare
                        • May 2011
                        • 61

                        #26
                        Det blev inget köp av han på blocket... Jag åkte till Åleds istället och köpte 6 Geophagus sp. "orange head tapajós" skulle jag tippa på, det stod Geophagus proximus "red head" men jag tycker det ser ut som tapajós? Sen blev det även någon sort av Satanoperca inte helt klar på vilken då det inte stod något ens. Försökt jämföra med bilder på alla sorter här men det är ju ungdjur så dom ser väl inte ut helt som dom kommer göra sen.
                        Här kommer lite bilder iaf!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 070.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,6 KB
ID: 683695
                        Helkar

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 098.JPG
Visningar: 1
Storlek: 227,7 KB
ID: 683696
                        Satanoperca

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 090.JPG
Visningar: 1
Storlek: 117,5 KB
ID: 683697
                        Aequidens metae

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 087.JPG
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 683698
                        Geophagus sp. "orange head tapajós"
                        4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                        Kommentar

                        • Ramnér
                          Användare
                          • May 2011
                          • 61

                          #27
                          Såg nu att jag fått lek på mina chokladciklider!
                          4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #28
                            Grattis. Hur färgar choklader ut då de leker? Märks något eller samma, samma?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Ramnér
                              Användare
                              • May 2011
                              • 61

                              #29
                              Jag tycker dom sett ganska samma samma ut. Inte märkt någon större skillnad! Dom har hållit sig till vänster i den mörkare delen.
                              Nu har jag precis beställt lite grejer så jag ska bygga om lysrampen så jag ska ha 4x54w t5 som ligger omlott så blir det ljusare. Just nu är det bara 2x54w och det känns som att det är alldeles för lite. Har bara inte haft ork/lust att ta tag i det innan men nu ska det bli av!
                              Senast redigerad av Ramnér; 21 January 2013, 23:39.
                              4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                              Kommentar

                              • Ramnér
                                Användare
                                • May 2011
                                • 61

                                #30
                                ok det blev inte så mkt med det... men NU!
                                Har beställt hem LED-slingor (ska bli som i den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...amp-quot-light) sen har jag även beställt Fluval FX 6 så nu ska det bli roligare att titta in i karet!
                                dröjer väl ett par veckor innan jag får LEDen men FX6an hoppas jag få hem nu i dagarna!
                                4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                                Kommentar

                                Arbetssätt...