600l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnér
    Användare
    • May 2011
    • 61

    600l sa

    Tjena!

    Nu har jag gjort mig av med mina Malawi och dragit igång med mitt lilla SA-projekt.

    Var och köpte ett par rötter i början på veckan och har dom liggande i en balja tills nu. Utbudet av rötter är väl inte så jättebra här i Växjö kan jag inte påstå, vill gärna ha någon biffigare rot med men hittar ingen.
    Igår var jag ute och plockade lite sten och kokade dom.
    Idag var jag och köpte sand (Rådasand 0,8-1,2mm) och lite växter. Så dagen har bestått av att fånga malawin, plocka upp ciklidgruset, tvätta nya sanden och få igång karet igen så malarna inte behöver leva i en spann för länge. Har en Gibbiceps på ca 35cm så han kunde knappt ligga raklång! hehe...
    Växterna ligger i yngelbaljan så länge tills jag vet exakt hur jag ska ha rötterna så jag sätta fast några på rötterna sen. Men det får bli ett projekt för en annan dag, ska iväg på inflyttningsfest ikväll så det blir inte mer än så här så länge!

    Fiskbesättning sen? Inte helt bestämt än, men lite jordätare, dvärgciklider, tetror, l-malar osv...

    Tips av alla möjliga slag mottages tacksamt så detta är mitt första SA!

    //Patrik
    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren
  • Ramnér
    Användare
    • May 2011
    • 61

    #2
    Nu har grejerna åkt i... men är inte nöjd alls... beställt en större rot från PWSS och funderar på att gå ut och leta upp nån spretig gren, nåt man bör tänka på vad gäller vildfångad gren?

    Har även skaffat ett gäng testpiloter. Det blev 30 kardinaltetra och 15(dom hade inte fler) av nån annan tetra, kommer inte ihåg namnet.
    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Hehe, vildfångad gren! Det var ett grepp!

      Ekgrenar fungerar utmärkt. andra lövträd också men ek är väldigt beständigt. jag har kört de med bark och allt och en del malar har varit som tokiga i barken. Dock har det varit döda grenar som legat cirkus 4-6 månader.

      Vet inte om man kan hitta någon av dessa jordätare, de är riktigt läckra i mina ögon:
      Geophagus harreri
      Geophagus taeniopareius
      Geophagus parnaibae

      De två första är jag lite på jakt efter.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ramnér
        Användare
        • May 2011
        • 61

        #4
        Nu blev det lite ändring på fiskbeståndet, hamnade ett gäng Guldsömmar i karet igår.
        Har hört att det fungerar med "större" jordätare tillsammans med dom men att dom mindre sorterna inte skulle funka så bra?
        Vad har ni för andra tips om det inte skulle funka med typ Geophagus altifrons ? Det är väl den jordätaren jag är mest sugen på.

        Har inte varit ute och letat grenar än heller... får se hur det blir med roten när den kommer.
        Senast redigerad av Ramnér; 23 October 2012, 21:05.
        4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Geophagus brasiliensis är nog bra med guldsömmar:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ramnér
            Användare
            • May 2011
            • 61

            #6
            Glömde ju skriva igår att det blev 3 nya malar med!
            L081 Golden Nugget
            L128 Blue Ghost
            L201 Hypancistrus

            Har inga kort på dom då dom hittade nångonstans på någon rot eller något att gömma sig vid! :/
            4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

            Kommentar

            • Ramnér
              Användare
              • May 2011
              • 61

              #7
              Hittade min Blue Ghost idag! blev väl ingen kanonbra bild men bättre än inget!

              För övrigt 1: Nu har jag 5(!) kardinaler kvar, visste att dom skulle gå åt men trodde nog att Guldsömmarna skulle bli liiiite större först!

              För övrigt 2: Lek på gång för Guldsömmarna!
              4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

              Kommentar

              • Ola.L
                Användare
                • July 2007
                • 64

                #8
                Var likadant för mig för ett par år sedan med svalare. Dom var jätte små. Ändå försvann neonerna väääldigt snabbt.
                Hur stora är guldsömarna nu?väldigt fin!

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

                  #9
                  Håller med DaRe om att Brasiliensis nog är de jordätare som passar bäst med À. Rivulatus då de är ganska tuffa arter båda två!
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Ramnér
                    Användare
                    • May 2011
                    • 61

                    #10
                    Den som är på bilden är 7-8cm dom andra är väl 5-6cm. Det har rykt 5/natt dom sista nätterna så får se om det är några kvar imorgon!
                    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                    Kommentar

                    • Ramnér
                      Användare
                      • May 2011
                      • 61

                      #11
                      Någon som vet nån "moonlight" lampa som är billigare än pwss? Finns ju en del led på typ kjell&co men det verkar bara vara vitt lyse? Vill gärna ha blått ljus så om någon har ett tips så tar jag gärna det!
                      4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                      Kommentar

                      • Ramnér
                        Användare
                        • May 2011
                        • 61

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Håller med DaRe om att Brasiliensis nog är de jordätare som passar bäst med À. Rivulatus då de är ganska tuffa arter båda två!
                        Ok får kolla upp det lite närmare då!
                        4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                        Kommentar

                        • Ramnér
                          Användare
                          • May 2011
                          • 61

                          #13
                          Nu hittade jag en grop med massa yngel i! Trodde nästan att det inte blev nåt men det blev det visst!

                          Inga kanonbilder men håller på att lära mig fota, så förvänta er inga underverk här!
                          4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                          Kommentar

                          • Ramnér
                            Användare
                            • May 2011
                            • 61

                            #14
                            Kan man ha Mikrogeophagus altispinosa ihop med Guldsömmarna? Eller blir dom en dyr måltid?
                            4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #15
                              Snygga foton!

                              Ingen måltid kanske men de kommer knappast att trivas. Guldsömmar är väldigt aggressiva och passar bara med andra lika tuffa ciklider, eller inga andra alls
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...