Jag har länge tänkt att sump skulle vara det bästa alternativet till filtrering men det har aldrig blivit av förens nu!
Till en början känndes det lite halv jobbigt och svårt men efter mycket googlande och funderande så bestämde jag mig.
Jag köpte ett begagnat 600 Liter akvarium 200*50*60.
Då ingick det en halv färdig ikea bänk som va ganska ful.
Men det gick ganska enkelt att lösa.
Jag mätte hur stor sump jag kunde ha och den blev 110*25*45.
Beställde den av majornasglas och fick den levererad 2 veckor senare och fick samtidigt mitt kar borrat med 2 st hål för 32mm genomföringar.
Nu va jag klar med bänken och den blev högblank vit med ikeas abstrakt luckor.
Anledningen att jag borrade 2 st hål är att ett ska användas och det andra är till reserv och används bara om rör nr 1 skulle täppas till. Jag valde att ett rör utanpå för returvattnet då jag vill att så lite som möjligt ska synas.
Mer text och bilder kommer ikväll!
Till en början känndes det lite halv jobbigt och svårt men efter mycket googlande och funderande så bestämde jag mig.
Jag köpte ett begagnat 600 Liter akvarium 200*50*60.
Då ingick det en halv färdig ikea bänk som va ganska ful.
Men det gick ganska enkelt att lösa.
Jag mätte hur stor sump jag kunde ha och den blev 110*25*45.
Beställde den av majornasglas och fick den levererad 2 veckor senare och fick samtidigt mitt kar borrat med 2 st hål för 32mm genomföringar.
Nu va jag klar med bänken och den blev högblank vit med ikeas abstrakt luckor.
Anledningen att jag borrade 2 st hål är att ett ska användas och det andra är till reserv och används bara om rör nr 1 skulle täppas till. Jag valde att ett rör utanpå för returvattnet då jag vill att så lite som möjligt ska synas.
Mer text och bilder kommer ikväll!
Kommentar