Afrikanskt eller Amerikanskt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dahlgren
    Användare
    • October 2012
    • 6

Afrikanskt eller Amerikanskt?

Halloj, ny här så passar på att säga hej. Hej!

Hade för flera år sedan akvarium, 50-375 liter, och testade på lite av varje. Främst sydamerikanskt men började snoka på malawi och tangaynika innan jag la ner verksamheten och sålde burkarna.

Nu har intresset blossat upp och jag letar efter ett nytt akvarium. Men jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha afrikanskt eller amerikanskt. Eftersom det var ett tag sen jag höll fiskar, har jag glömt mycket. Såhär går mina tankar.

Sydamerikanskt - otroligt snygga akvarium då jag gillar mycket växter och rötter. Mycket olika fiskar att välja på vad gäller storlek och temperament. Men får man inte växterna att må bra så blir akvariumet lätt fult. Lövbotten, fungerar det ?

Malawi - Mycket snygga och stilrena burkar med färgranna fiskar, men kanske lika intressanta som ett stim mörtar?

Vad tycker ni? Vad tycker ni är charmen med just erat val av biotop? Ett sydamerikanskt akvarium med mycket växter och lövbotten smakfullt inrett är nog drömmen. Men jag är rädd för att jag glömt för mycket och det inte kommer bli bra?
    Äter alla centraljänkare växter eller kan det gå? Dessa känns inte intressanta då fördelarna, växter - färger, hos malawi och sydamerikanska båda försvinner.

Sitter någon på ett kar med mått i stil med 100-120, 60-100, 60-100 till salu, hojta gärna till.
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Afrikaner som Mbuna och Tropheus är mina favoritmörtar
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Välkommen hit!!

Kör du med crinumlökar tror jag de klarar det mesta. Jag har aldrig sett någon fisk så mycket som smaka på crinum. Jämför anubias om går åt som smör i solsken samma burkar.

I malawisjön finns ju också röter likväl som i andra biotoper så det bör man väl kunna ha. Vad jag förstått så är det ändå en myt att pH sjunker om man har rötter, men det vet jag inte. Någon som vet hur det verkligen är. dvs har mätt eller någom som studerat det hela?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Körde afrikanskt i ett kar för ett antal år sedan... det var coolt fast jobbiga/bråkiga/känsliga firrar var det!

Anders L

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Schysst bild på Paretroplus menarambo

är det ditt foto? Synd på bakfenan men kanske kan jag ta den till artregistret?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Ursprungligen postat av DaRe
            Schysst bild på Paretroplus menarambo

är det ditt foto? Synd på bakfenan men kanske kan jag ta den till artregistret?
            Ja tyvärr så repade sig aldrig fenan på den största av gänget. Om den den inte finns där i registret innan så kan du ta den.
            Madagaskarprojektet var coolt men det gick åt pipan. Knepiga, vrånga och känsliga firrar. Lyckades få et par av "small spot" som surfade runt tillsammans men inte mer.
            Senast redigerad av anli; 12 October 2012, 22:18.
            Anders L

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

hanne eller hona?

///David

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

hanne eller hona?
                Eh... det var ju snart 9 år sedan men en hane trodde jag nog att det var.
                Anders L

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Åter till urprungsfrågan... om man måste välja en habitat/biotop så kulle det bli SA. Mest variation av fiskar tycker jag. Inte bara ciklider. Karstorleken kan varieras.
                  CA har "personligaste" och jobbigaste cikliderna och tenderar att bli ett eller två par med några stryktåliga side-kicks. I 2 meters kar dessutom...
                  Själv var jag gränslös och till slut knökade in de firrar jag gillade från SA/CA och Asien i ett 900 som jag gillade. Trängseln tog loven av alla aggressioner. Ingen biotopdröm men underhållande.
                  Ett afrikansk kar med fiskar från de stora sjöarna har jag aldrig haft. Har kanske varit lite fördomsfull.
                  Senast redigerad av anli; 12 October 2012, 22:39.
                  Anders L

Kommentar

• dahlgren
                    Användare
                    • October 2012
                    • 6

Välkommen hit!!

Kör du med crinumlökar tror jag de klarar det mesta. Jag har aldrig sett någon fisk så mycket som smaka på crinum. Jämför anubias om går åt som smör i solsken samma burkar.

I malawisjön finns ju också röter likväl som i andra biotoper så det bör man väl kunna ha. Vad jag förstått så är det ändå en myt att pH sjunker om man har rötter, men det vet jag inte. Någon som vet hur det verkligen är. dvs har mätt eller någom som studerat det hela?
                    Kul att du nämner anubias.
                    Minns att jag höll ett lekpar hantelciklider (om jag minns rätt) som tydligen skulle älska att äta sallad. Men anubius skulle dom tydligen inte röra... ja tjena. hade några rot-knölar kvar efter en vecka, svärdsplantorna däremot, rörde dom inte

Hursom så är det först ett samtal till försäkringsbolaget som gäller. Safetys first!

Ingen som har erfarenhet av lövbotten? Det skulle jag vilja testa men har för mig att det kundre förorena vattnet? Fallna eklöv skulle man ha om jag minns rätt?

Efter att ha stirrat igenom massa bilder från "helkarstråden" så lutar det nog åt SA.
                    Lövbotten med fjärilsciklider, nån annan dvärg, scalare och kanske diskus?

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

Ja så brukar det vara, afrikanskt eller amerikanskt, har endast haft afrikaner med en liten lärorik saltutflykt och nu tillbaks till det vanliga.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• dahlgren
                        Användare
                        • October 2012
                        • 6

lärorik saltutflykt
                        Berätta!

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

Körde med ek/bokblad och ek/bokpinnar. Funkade bra förutom att bladen inte ville ligga där jag ville... estetik!
                          Anders L

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

Kolla in min länk, men det var kul med allt men fokus är mer på koraller osv än just fisk och det är där ja har mitt egentliga intresse. Det släkte saltisar ja gillade bäst var Anthias, otroligt vackra å intressanta fiskar som nästan samtliga arter ser ut som färgade Neolamprologus brichardi (tanganyika), rolig tid.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Kawasa
                              Användare
                              • September 2012
                              • 840

Ursprungligen postat av dahlgren
                              Halloj, ny här så passar på att säga hej. Hej!

Hade för flera år sedan akvarium, 50-375 liter, och testade på lite av varje. Främst sydamerikanskt men började snoka på malawi och tangaynika innan jag la ner verksamheten och sålde burkarna.

Nu har intresset blossat upp och jag letar efter ett nytt akvarium. Men jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha afrikanskt eller amerikanskt. Eftersom det var ett tag sen jag höll fiskar, har jag glömt mycket. Såhär går mina tankar.

Sydamerikanskt - otroligt snygga akvarium då jag gillar mycket växter och rötter. Mycket olika fiskar att välja på vad gäller storlek och temperament. Men får man inte växterna att må bra så blir akvariumet lätt fult. Lövbotten, fungerar det ?

Malawi - Mycket snygga och stilrena burkar med färgranna fiskar, men kanske lika intressanta som ett stim mörtar?

Vad tycker ni? Vad tycker ni är charmen med just erat val av biotop? Ett sydamerikanskt akvarium med mycket växter och lövbotten smakfullt inrett är nog drömmen. Men jag är rädd för att jag glömt för mycket och det inte kommer bli bra?
                              Äter alla centraljänkare växter eller kan det gå? Dessa känns inte intressanta då fördelarna, växter - färger, hos malawi och sydamerikanska båda försvinner.

Sitter någon på ett kar med mått i stil med 100-120, 60-100, 60-100 till salu, hojta gärna till.
                              Hej där, jag har kört med afrikanska cikilder förr och kan hålla med dig lite granna när det gäller "lika intressanta som ett stim mörtar?" med skillnaden att de är mer färg granna. När det gäller beteende så har både CA och SA ett betydligt mer intressant sådant. Detta kan jag intyga då jag satt en stor del av mina tonår och stirrade in i mina två akvarium som jag hade i sovrummet.

Sen så är det så att man inte alltid behöver proppa karet med en massa växter! Vad tycker du om de bifogade bilderna?

sorry fick ta bort en bild då den var på tok för stor
                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

Arbetssätt...