Sällskap till Frontosor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola.L
    Användare
    • July 2007
    • 64

Kunde det inte varit roligt med ett stort stenröse med massvis med sprickor och gömställe för mindre fisk. Som dessutom leker väldigt lätt? Kan bli kul med lite levande foder så frontosorna får jobba för maten.
    Snäcklekare och prinsessor finns ju. Prinsessor kanske inte är lika bra på göma sig som snäckisarna iförsig... Men kanske värt ett test?

Kommentar

• jojje81
      Användare
      • January 2012
      • 36

Absolut, mycket bra idé. Men snäcklekarna behöver väl snäckor, dom nöjer sig inte med skrevor för att leka eller? Går ju kanske att trycka ner lite snäckor mellan stenarna iof...

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2748

Ursprungligen postat av jojje81
        Kommer bli ett 720L så småningom. 375:an får dom bara va i tills dom är för stora och jag hunnit fixa ett 720L. Och tanken var då att troffarna får stanna i 375:an när Frontosorna flyttar vidare.

Ctenochromis horei verkar intressant dock.
        Dom är riktigt snygga, såg dessa hos ExpertZoo i Ludvika, han hade ett gäng med sina pettrisar.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kaya
          Användare
          • February 2007
          • 27

Ursprungligen postat av jojje81
          Ska snart flytta mina Frontosor sin är ca 15-20 cm från ett 250l akvarium till ett 375I så dom får fortsätta växa på sig men är sugen på lite fler tanganyika arter att ha tillsammans med dom.

Nån som kan ge nåt tips? Finns det nån snäcklekare som kan funka?
          jag har själv ett litet 275L tanganyika med 5frontosor och 2 leleupi, använder detta kar som ett "att växa i" kar.
          Ska själv köpa ett 720L måste bara tala om en sak för dig, skilnaden mellan ett 275 och 375... är typ inget. spara dina pengar håll i dem ett litet tag till bara och skaffa ett 540 minst. 720 är det bästa i min mening. 200X60X60,

fiskar jag har sett som funkar grymt bra med just frontosor är:

Neolamprologus leleupi
          Neo Lamprologus brevis
          Cyprichromis leptosoma
          Altolamprologus compressiceps
          Julidochromis marlieri
          Neolamprologus helianthus
          Synodontis petricola
          Bristle Nose Plecos Ancistrus sp.

lycka till.
          kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner

Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.

Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...

Kommentar

• paon
            Användare
            • July 2012
            • 5

Har haft både Compressiceps, Tropheus och Lelupi med Frontosor och det fungerar till de vuxet sig stora. Sedan kan man se dem simma omkring med en tropheus i munnen. Hände ofta att det small till i akvariet framåt småtimmarna. Då var de på jakt. Dessutom kommer inte frontosorna till när det är matning de är ju ofta lite försiktiga av sig, Lycka till!

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1824

Ursprungligen postat av tomsand
              Har sju stycken Neolamprologus leulepi och ett par
              Neolamprologus sexfasciatus tillsammans med mina frontosor. Fungerar bra fodermässigt och det ger en bra färgkombination.
              Nu kapar jag tråden lite, hur funkar din sexfaciatus? Har du ett 720 eller mindre? Tänkte själv ha dem, får jag plats med 720 så är det ju inga problem, men ett 540, jag vet inte.

Och hur fungerar de tillsammans med Frontosorna?
              Senast redigerad av johho; 30 January 2013, 12:05.

Kommentar

• Doktor-T
                Användare
                • April 2012
                • 424

Ventralis

Opthalmotilapia Ventralis skulle nog funka bra. Dom blir runt 12-16cm och är omnivora vilket borde funka. Dom är rätt livliga och har snygga färger. Jag håller dessa både med Mbunas och Troffar och dom hävdar sig bra men fajtas bara inom gruppen.

Dessa hålls ofta ihop med stora Haplisar i USA med goda resultat.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...