När jag nyss skulle ge en bit zuccini till fiskarna så bet två fiskar mig i handen. Jag brukar sätta fast grönsaken på en rot längst ner i akvariet och måste då stoppa ner hela armen. De har tidigare bara naffsat lite i fingrarna, men nu fick jag ont på riktigt. Biter era fiskar er? Vad kan man göra för att undvika bett i framtiden? (mata innan man stoppar ner handen?).
Aj, mina fiskar bits!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
vad har du för fiskar ?? Jag har central och Sydamerikaner, och de kan bitas om de tycker att mina fingrar inte skall vara i akvariumet. Har tom fått ett rejält bett av en scalarehanne som vaktade rom och de har inte så stor mun direkt -
-
Värst är nog Lamprologus ocellatus.
Inte för att den skulle slita en i stycken, men man blir så himla paff när en sådan liten räka går till anfall.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Inte för att den skulle slita en i stycken, men man blir så himla paff när en sådan liten räka går till anfall.Kommentar
-
okej, så det är "normalt" ändå att dom bits. Den som bet hårdast (och som naffsat mig tidigare) är från sydamerika (för er som vill att jag håller mig till fisktermer så var det en Gymnogeophagus rhabdotus )och min ena koi bet också (koi vet jag inte vad deras specialnamn är).... Jag trodde det var fredliga fiskar. Är koiar snälla fiskar (i generellt fall, min ena verkar ju vara lite aggressiv), kan man tex stoppa ner dom i ett akvarium med yngel och samtidigt ha kvar fiskbäbisarna i levande format?Kommentar
-
Inte för att den skulle slita en i stycken, men man blir så himla paff när en sådan liten räka går till anfall.
Precis vad som hände mig igår handen for upp ur karet och blötte ner halva golvet, fasiken vad paff jag blev----------------------------------
/PIAKommentar
-
När min 60 cm stora arrowana hoppade upp ur karet och nöp näven där jag höll räkan som skulle kastas i... jag stod samtidigt och pratade med min gamle far...
Då var det näästan dags för underklädes byte ;-)Anders LKommentar
-
Kommentar
-
Inte nog med att det hade blivit underklädesbyte, jag hade nog skrikit till och skrämt slag på de flesta om jag hade blivit "attackerad" av nån utav mina fullstora ciklider.Kommentar
-
Hahaha... kan se en bild framför mig, jag själv blev attackerad av min största White Lips o så e den typ runt 10cm och den bara sög på lilfingret..Kommentar
-
okej, så det är "normalt" ändå att dom bits. Den som bet hårdast (och som naffsat mig tidigare) är från sydamerika (för er som vill att jag håller mig till fisktermer så var det en Gymnogeophagus rhabdotus )och min ena koi bet också (koi vet jag inte vad deras specialnamn är).... Jag trodde det var fredliga fiskar. Är koiar snälla fiskar (i generellt fall, min ena verkar ju vara lite aggressiv), kan man tex stoppa ner dom i ett akvarium med yngel och samtidigt ha kvar fiskbäbisarna i levande format?
Man skall alltså inte peta i akvariet i onödan, men de flesta fiskar som är vanliga i handeln är bara undantagsvis till besvär.Kommentar
-
-
Hade en elmal för några år sedan som gav en ordentlig stöt (jag grävde i akvariet och kollade bort en sekund) skulle jag inte gjort riktigt obehagligt. Den var väl ca 25-30 cm lång. Jag antar att ju större dom är ju mer ström alstrar dom?Mvh ErikKommentar
Kommentar