Första boende?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therapyman
    Användare
    • September 2012
    • 104

Första boende?

Jag har nu i helgen startat upp mitt 350l kar och undrar nu dels vilken mängd med fisk jag törs släpp i vid första "introduceringen" samt hur könsfördelningen bör vara....

De arter jag tänker mig är "Golden" och "Mbamba"...

Bör jag ta en art i taget?

Hur många totalt? 10st? 20st?

Vilken könsfördelning?

Har som bild att när karet är "fullt" ha ca 35-40 individer.. och 3 arter...

Tacksam för att tips av er som är "rutinerade"!
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

Jag tycker att det blir minst problem om man pytsar i alla fiskar på en och samma gång. Det är ju bara att vänta tills karet är "inkört".
    Jag vet att det är jobbigt att vänta, men det är värt det.

Kommentar

• Therapyman
      Användare
      • September 2012
      • 104

Hur länge anser du att man "bör" vänta?

Fått väldigt olika svar på den frågan... från ett par dagar till minst en vecka...

Kommentar

• HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

Jag skulle vänta en vecka. Men man kan ju snabba på det hela om man har andra kar eller nån kompis som man kan ta lite bakterier ifrån. Dvs, man kramar ur filtret på den gröna geggamojan (bakterier) som man sen skickar i det nya karet.

Kommentar

• Therapyman
          Användare
          • September 2012
          • 104

Köpte en flaska med "uppstarts bakterier" som jag skulle ha i karet i samband med att jag har i de första fiskarna...

Sen måste man väl ha lite fisk i karet för att det skall skapas "goda" bakterier?

Kommentar

• Big_Sal
            Användare
            • May 2010
            • 315

Som jag har fattat det så blir inte ett kar inkört utan fisk, när jag startar upp kar har jag i några få pilotfiskar, och när den stora brunalgboomen kommer, då är enligt min mening filter igång.

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Ursprungligen postat av Big_Sal
              Som jag har fattat det så blir inte ett kar inkört utan fisk, när jag startar upp kar har jag i några få pilotfiskar, och när den stora brunalgboomen kommer, då är enligt min mening filter igång.
              Håller faktiskt med dig. Några pilotfiskar skadar inte. (I motsats till vad jag skrev tidigare). Fast dom senaste 5-6 åren har jag alltid "fuskat" med att ta "färdigt" vatten eller "geggamojja" från ett annat kar när jag startat upp ett nytt. Då är det bara att köra enligt min mening.

Kommentar

• Therapyman
                Användare
                • September 2012
                • 104

Jag kommer att ta hem 10st Golden imorgon... ska bli spännande att se hur det går..

Kommentar

• BadDevil
                  Användare
                  • September 2012
                  • 47

Jag börjar med malarna alltid, dom tål mer och "kör" in filtret
                  Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

Kommentar

• knugen
                    Användare
                    • January 2013
                    • 9

Starta med 4-5st fiskar (de som du är minst rädd om), tillsätt samtidigt Nitrivec (http://www.akvarieshopen.se/akvariet...ra-bionitrivec) i vattnet plus filtret. Som ni varit inne på så sätter sig biologin när fiskarna tillsätts. Gällande att använda "akvarievatten" så tror jag inte det hjälper något nämnvärt. Biologin sitter/sätter sig på stenar, växter, filter etc.

Kommentar

Arbetssätt...