Hej! Jag undrar hur många snäckor man bör ha till en grupp eller ett par snäcklekare?
Hur många snäckor
Kollaps
X
-
-
Mer snäckor än fisk är väl en bra regel. Har man 6 fiskar, skulle jag ha minst 10 snäckor. Till ett par hade jag nog haft en 4-5 snäckor, så att dom kan välja fritt.
När jag har haft snäcklekare, har jag försökt ha så mycket snäckor som möjligt. (Typ halva bottenytan) Dom möblerar om sen bäst dom vill. -
Mer snäckor än fisk är väl en bra regel. Har man 6 fiskar, skulle jag ha minst 10 snäckor. Till ett par hade jag nog haft en 4-5 snäckor, så att dom kan välja fritt.
När jag har haft snäcklekare, har jag försökt ha så mycket snäckor som möjligt. (Typ halva bottenytan) Dom möblerar om sen bäst dom vill.Kommentar
-
För mycket kan man nog inte lägga. På foton från Tanganyikasjön ser man att fiskarna lever på en matta av snäckor.Kommentar
-
Jag lägger mig i lite.
Det beror ju helt på vilken art. Har du multifasciatus eller similis kan du ha hur många som helst, ju fler dess bättre, dom lever på bäddar helt fulla med snäckor.
Men N.brevis däremot lever där det är gansk ont om snäckor, då är det bättre med bara en snäcka per par. occelatus t.ex är nånstans mittemellan, hannarna brukar gräva ner alla snäckor utom en till sig själv och så gräver han upp en till lämplig hona (eller två) dom kan däremot bli stressade om man har för många snäckor.
/carlwww.stockholmsciklidklubb.comKommentar
-
Tack Carl! Där fick jag en del förklaringar till varför dom har betett sig olika. Alltså mina snäckisar. Har haft både multisar och ocellatus. Och är ruggigt sugen på ocellatus igen. En riktig favoritfisk.Kommentar
-
Carl: Jag håller med dig angående multisar och smilis, enda anledningen till att man skulle begräna snäckorna där är om man inte vill att lika många yngel ska klara sig. (De blir gärna väldigt många).
Men N.brevis däremot, vad menar du med bättre? Jag har alltid slängt i lite extra så att de har lite att välja på även om de till sist bestämmer sig för en snäcka. Det känns som att man behöver bra många snäckor för att occelatus ska bli stressade, jag har nog haft 2-4 per fisk till dem. Vilka mängder pratar vi för att de ska bli stressade?Kommentar
-
Vad det gäller occellatus och stappersi (samma beteende) är det viktigaste att sprida ut snäckskalen, och inte hålla dem i ett för litet kar. Jag vet att folk har lyckats att hålla par i små kar, men om man ska få se deras fantastiska beteende tycker jag allt under 1,5meter långt är för litet i karväg. Det är mina erfarenheter, men skiljer sig naturligtvis mellan olika populationer/grupper. För er som gillar occellatusen kaxiga framtoning kan jag bara rekommendera stappersi. För tillfället håller jag bara occellatus av dessa två, men stappersi är, och kommer alltid att vara favoriten.
/Jocke
/JockeKommentar
-
Jag hör till en av dem, för länge sedan (15år) när jag inte visste bättre höll jag båda arterna tillsammans med några till i ett 45l. Det fungerade faktiskt rätt bra men några överlevande yngel blev det såklart inte. Jag är sugen på just strappseri, occelatus eller möjligvis brevis igen men denna gång blir det inga mer snäcklekare och i ett kar som är 120cm eller 150cm.
Hur fungerar occelatus och strappseri i sällskap med troffar, har du testat det?Kommentar
-
Jag hör till en av dem, för länge sedan (15år) när jag inte visste bättre höll jag båda arterna tillsammans med några till i ett 45l. Det fungerade faktiskt rätt bra men några överlevande yngel blev det såklart inte. Jag är sugen på just strappseri, occelatus eller möjligvis brevis igen men denna gång blir det inga mer snäcklekare och i ett kar som är 120cm eller 150cm.
Hur fungerar occelatus och strappseri i sällskap med troffar, har du testat det?
/JockeKommentar
-
Ok, det låter ju lovande. Får se vad man får tag på framöver.
Jag tror att troffarna lär sig tillslut. Jag fick 2+2 multisar av en kompis som går med troffar nu, det fungerar riktigt bra men troffarna bryr sig inte alls om multisarnas revir. Råkar räkmixen hamna bland snäckskalen så flyger det snäckskal åt alla håll. Jag hoppas att occelatus/strappersi ska kunna hålla dem på avstånd i och med att de är tuffare. Har man många multisar så kan de hålla troffar på avstånd, de gjorde åtminstone 20-30st vuxna multisar i ett 540l med 30st vuxna troffar sist jag testade. Man får försöka att hålla koll på var räkmixen hamnar bara. För hungriga troffar är det nog inte mycket som stoppar. Däremot så flyr ju bara multisarna nu om en troffe får för sig att undersöka snäckorna, även om det inte är mat i närheten.Kommentar
Kommentar