Tetror och stora CA-ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Tetror och stora CA-ciklider

Suck... trots bättre vetande så kunde jag inte låta bli att släppa ner 10 dyra och läckra Dolkstyngstetror tillsammans med min halvvuxna flowerhorn. Hade en naiv uppfattning att det skulle funka... corydoras rör han inte, och sen är han tjock och klumpig. Har mest sjå att hålla koll på vart honan gömmer sig.
    Funkade fint till lampan slocknande. Han äter dyrare än husse kan man säga...

Tidigare (5 år sedan) så hade jag framgång Trimac/Citrinellum/Loiselli/crenicichla med skivtetror och flaggtetror/fei feng. Men nuvarande kar på 350 känns för litet för flaggtetror. Möjligen skivtetror.
    Tips på nåt annat? Sorgmantlar vet sen tidigare att det inte funkar.
    Nåt som inte ointelligent går ned på botten och blir mat så fort lampan släcks.
    FH/Trimac är ju inte rovfiskar direkt (som gäddciklid, parachromis etc), kanske nåt halvstor och snabbt? Eller väääldigt litet? Nåt som inte ses som mat, utan bara jagas i väg när han ilsknar till,

Dela mer er av erfarenheter... denna frågeställning poppar ju med jämna mellanrum och alltid har någon lyckats med någon ny kombo.
    Annars får det väl bli ett gäng silverdollars igen

Edit: min två Corydoras Metae är resten av ett stim jag skaffade 2003... tufft par som överlevt akvarieläck (total) och diverse ruskiga fiskpolare. Borde skaffa lite yngre kompisar.
    Senast redigerad av anli; 06 October 2012, 14:12.
    Anders L
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av anli
    Suck... trots bättre vetande så kunde jag inte låta bli att släppa ner 10 dyra och läckra Dolkstyngstetror tillsammans med min halvvuxna flowerhorn. Hade en naiv uppfattning att det skulle funka... corydoras rör han inte, och sen är han tjock och klumpig. Har mest sjå att hålla koll på vart honan gömmer sig.
    Funkade fint till lampan slocknande. Han äter dyrare än husse kan man säga...

Tidigare (5 år sedan) så hade jag framgång Trimac/Citrinellum/Loiselli/crenicichla med skivtetror och flaggtetror/fei feng. Men nuvarande kar på 350 känns för litet för flaggtetror. Möjligen skivtetror.
    Tips på nåt annat? Sorgmantlar vet sen tidigare att det inte funkar.
    Nåt som inte ointelligent går ned på botten och blir mat så fort lampan släcks.
    FH/Trimac är ju inte rovfiskar direkt (som gäddciklid, parachromis etc), kanske nåt halvstor och snabbt? Eller väääldigt litet? Nåt som inte ses som mat, utan bara jagas i väg när han ilsknar till,

Dela mer er av erfarenheter... denna frågeställning poppar ju med jämna mellanrum och alltid har någon lyckats med någon ny kombo.
    Annars får det väl bli ett gäng silverdollars igen

Edit: min två Corydoras Metae är resten av ett stim jag skaffade 2003... tufft par som överlevt akvarieläck (total) och diverse ruskiga fiskpolare. Borde skaffa lite yngre kompisar.
    Offta kan det ju vara så att får dom växa upp med nåt sånt, så ser dom dom inte som mat, men har dom aldrig sett det innan och det kommer ner när dom börjar komma i lite size, så är det mat! Jag har lite norsk flaggtetra här och där, men hos vissa är det bara kört
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• roedkft
      Användare
      • June 2010
      • 189

Har guldsöm (som ju inte är CA men iaf har lite CA-temperament) med rosentetror. Om ett par dagar så ser det ut som att jag får ändra har till hade...

Guldsömmen är på nån decimeter och tetrorna relativt välväxta så jag trodde att det skulle dröja ett tag innan de hamnade på menyn. Men så verkar inte vara fallet. När ljuset har slocknat hörs nåt eller ett par plask från akvariet och varje morgon under sju dygn så har en rosentetra saknats.

Det här var ju inte direkt nåt tips om fungerande alternativ men det stärker väl möjligen skivtetra-alternativet...

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Angående skivtetror... hur är det med växtätandet egentligen, hade ett gäng för ett antal år sidan jag märkte inte av något sådant. Iofs hade jag väldigt lite växetr och det kanske inte var några lockande grönsaker dessutom.
        Drömmen vore ju Metynnis fasciatus... den där randiga.
        Anders L

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Ursprungligen postat av anli
          Angående skivtetror... hur är det med växtätandet egentligen, hade ett gäng för ett antal år sidan jag märkte inte av något sådant. Iofs hade jag väldigt lite växetr och det kanske inte var några lockande grönsaker dessutom.
          Drömmen vore ju Metynnis fasciatus... den där randiga.
          Har för mig att jag körde mina med hårdbladiga växter, typ Anubias, funkade klockrent i vissa kar, men i andra så betade dom ner dom till stammen, hmm konstigt att det var olika i olika kar, men det är ju bara att prova
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• pleco
            Användare
            • April 2002
            • 516

Jag har ett stim Exodon paradoxus med mina festae ,hanen som är ca 20cm åt dom minsta tetrorna men tetror över 7cm stora klarade sig bra.

Har haft skivtetror i olika akvarier och de rensade växter i alla kar,den enda växten som skivtetrorna inte rörde var javaormbunke.
            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...