Projekt 375L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

Projekt 375L

Nu äntligen har jag tagit mig lite tid till mitt 375:a. Köpt Aquaterra Rockwall, 3 st 50cm, 1 20cm och 1 10cm.

Akvariet rent och urstädat

Silikonarbete....

• jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

Körde fast lite idag då jag skulle fylla på med sand. Hade köpt BILTEMAS blästersand. Sökte förstås runt lite innan jag införskaffade denna. Och det verkade som att det skulle funka bra, enligt dom som använt den.

Men det var ingen som nämde nåt om att sanden var GRÖN!? Såg ju förjävligt ut.....

Så den blir det inte. Blir nog vanlig sandlådesand ist!
    Någon som har nåt ont att säga om det? ( har aldrig använt mig av det!! )

Kommentar

• Kryckan
      Användare
      • July 2012
      • 91

Julas blästersand använder jag hemma. Den funkar kanonbra!
      Sandlådesand ska funka bra också vad jag har hört. Har dock inte provat själv.
      Vad blir det för fiskar?

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Det är grymt kul med projekt!!

Jag kör också Jula, har dock aldrig hört någon som sagt att biltemas är grön.

Sandlådesand skulle jag inte använda då den är extremt tät. Jula har en minimistorlekk på kornen på 0,2 mm vilket ger lite mindre täthet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jocke325
          Användare
          • January 2009
          • 138

Jag är inne på att testa diskus. Aldrig haft detta innan. Ihop med 50 kardinaltetror till att börja med. Men först ska jag försöka inreda färdigt med växter.

Kommentar

• jocke325
            Användare
            • January 2009
            • 138

Fick idag tag i sand. Var på Swedol o köpte "baskarpsand" 0,2-0,7mm

Väldigt nöjd med utseendet på den

Grumlade i stort sett ingenting (Sköljde i hink 1 gång)

Satt i filtermattorna nu, inkl. en del från ett annat kar för att få lite bakteriekultur i det nya..´

Kommentar

• jocke325
              Användare
              • January 2009
              • 138

Varit o införskaffat lite växter.

Nästa vecka är det dags för de första fiskarna att flytta in.
              Det blir ett gäng med kardinaltetror, tjeckiska sådana.
              Min lokala fiskhandlare hade tagit hem därifrån och det var det snyggaste jag sett! Allvarligt talat!!
              Riktigt skarpa i färgen. Går inte att jämföra med vanliga. Hade jag kunnat hantera kameran skulle jag ju kunnat lägga upp rättvisa bilder framöver

Ja just det, bytt lysrör med! Aquarelle bak o Grolux fram.

O för dom som säger att Aquarellen har tagits ur sortimentet så stämmer detta ej!!!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av jocke325
                O för dom som säger att Aquarellen har tagits ur sortimentet så stämmer detta ej!!!
                Var hittade du dessa då, de går inte att beställa från en enda grossist. Möjligtvis kan Åleds sitta på ett stort lager.

Kommentar

• jocke325
                  Användare
                  • January 2009
                  • 138

Hos Sifvert i Falköping. Jag frågade honom lite om lysrör och han sa vad han gillade i t8-väg. När han nämnda aquarellen , som han dessutom hade beställt nyligen så förklarade han det att de flesta kedjor bara får handla från vissa leverantörer. O att aquarellen absolut produceras fortfarande!!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av jocke325
                    Hos Sifvert i Falköping. Jag frågade honom lite om lysrör och han sa vad han gillade i t8-väg. När han nämnda aquarellen , som han dessutom hade beställt nyligen så förklarade han det att de flesta kedjor bara får handla från vissa leverantörer. O att aquarellen absolut produceras fortfarande!!
                    Akvareteknik köpte upp hela Philips lager, men där är det slut nu. Möjligtvis köpte Åleds en del därifrån, och eftersom Åleds delvis är grossist kan det vara så att de säljer en del av sitt lager.

Kommentar

• jocke325
                      Användare
                      • January 2009
                      • 138

Nu har dom första små liven fått flytta in i karet. Det blev 20 kardinaltetror ( rysligt vackra, tjeckiska ) 1+1 fjärilciklider, leker nu förresten , efter 5 timmar i karet. Dom verkar nöjda med inredningen och så 2 ancistrus..

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Förstår jag det, ser toppen ut.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jocke325
                          Användare
                          • January 2009
                          • 138

Blev helt sjuk idag när jag köpte de första fiskarna. När jag gick där o kikade runt lite i akvarierna så såg jag dessa. O dom skulle ju sitta som ett "smäck" i mitt kar 394:-/st. Jag har som sagt aldrig haft diskus innan, men det kändes för dyrt för min lilla plånbok

Kommentar

Arbetssätt...