Tanganyika, inte ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jhes
    Användare
    • September 2010
    • 229

Tanganyika, inte ciklider

Hej!
    Finns det nån sida/lista eller någon sammanställning på alla vattenlevande djur i sjön, som inte är ciklider?
    Ska ju finnas stora mängder fisk, krabbor,kräftor, räkor, maneter,
    div. blöt/svampdjur, sniglar mm.

Tänker inte på reptiler eller däggdjur

MVH/Henrik
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Här finns en lista över alla fiskarna (inklusive ciklider) http://www.fishbase.de/trophiceco/Fi....php?ve_code=4
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jhes
      Användare
      • September 2010
      • 229

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Här finns en lista över alla fiskarna (inklusive ciklider) http://www.fishbase.de/trophiceco/Fi....php?ve_code=4
      Tackar

Kommentar

• 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

Är det denna lista NCS rättar sig efter när det gäller namngivning av Tanganyikaciklider? Jag ställer mig lite frågande till Tropheus kasabae som jag trodde var en synonym till T. moorii?
        Dessutom hittade jag tre för mig okända "Lamprologusar": Lamprologus laparogramma, Neolamprologus cancellatus och N. chitamwebwai.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av 56ovwal
          Är det denna lista NCS rättar sig efter när det gäller namngivning av Tanganyikaciklider? Jag ställer mig lite frågande till Tropheus kasabae som jag trodde var en synonym till T. moorii?
          Dessutom hittade jag tre för mig okända "Lamprologusar": Lamprologus laparogramma, Neolamprologus cancellatus och N. chitamwebwai.
          Artregistret följer cichlidae.com (Ad Konings) när det gäller Tanganyika och Malawi. laparogramma hittar jag under Neolamprologus och N. chitamwebwai finns med. Så även Neolamprologus cancellatus men den finns inte i vänsterspalten, bara bland "Described species included (43)"

När det gäller Tropheus kasabae vet jag inte på vilka grunder Ad inte accepterar den. Beskrivningen verkar kass och "bör" ogillas, men hur giltig den är vet jag inte. Den beskrevs som en underart av moorii men har upphöjts till egen art. Både Fishbase och Catalog of Fishes har den som giltig art.

Staeck skriver så här i TFH http://www.tfhmagazine.com/details/a...ary-part-1.htm
          The description of T. kasabae by Nelissen, which was based on specimens he received from the aquarium trade, raises questions because it is not without errors. According to the author’s explanation, the specimens were caught in Kasaba Bay in Zambia and exported by Misha Fainzilber, with whom I was in close contact in those days. However, Fainzilber’s export station was based in Dar es Salaam in Tanzania, and he never caught or exported aquarium fish from Zambia. A photo of T. kasabae in Nelissen’s description and his reference to one of my publications (Staeck, 1975) give reliable evidence that his description does not concern the Tropheus population occurring in Kasaba Bay, but another one known as “rainbow moorii,” which is distributed further to the south near Cape Chaitika.

Jag gissar att man skulle kunna använda namnet om man "återbeskrev" regnbågsmooriin, fast namnet skulle ju bli lite missvisande
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8623

cancellatus låter ju kul. Varför heter den så?
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
              cancellatus låter ju kul. Varför heter den så?
              Etymology. The species name cancellatus is derived from Latin adjective for gridlike, in reference to its gridlike color pattern on body.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Artregistret följer cichlidae.com (Ad Konings) när det gäller Tanganyika och Malawi. laparogramma hittar jag under Neolamprologus och N. chitamwebwai finns med. Så även Neolamprologus cancellatus men den finns inte i vänsterspalten, bara bland "Described species included (43)"

När det gäller Tropheus kasabae vet jag inte på vilka grunder Ad inte accepterar den. Beskrivningen verkar kass och "bör" ogillas, men hur giltig den är vet jag inte. Den beskrevs som en underart av moorii men har upphöjts till egen art. Både Fishbase och Catalog of Fishes har den som giltig art.

Staeck skriver så här i TFH http://www.tfhmagazine.com/details/a...ary-part-1.htm
                The description of T. kasabae by Nelissen, which was based on specimens he received from the aquarium trade, raises questions because it is not without errors. According to the author’s explanation, the specimens were caught in Kasaba Bay in Zambia and exported by Misha Fainzilber, with whom I was in close contact in those days. However, Fainzilber’s export station was based in Dar es Salaam in Tanzania, and he never caught or exported aquarium fish from Zambia. A photo of T. kasabae in Nelissen’s description and his reference to one of my publications (Staeck, 1975) give reliable evidence that his description does not concern the Tropheus population occurring in Kasaba Bay, but another one known as “rainbow moorii,” which is distributed further to the south near Cape Chaitika.

Jag gissar att man skulle kunna använda namnet om man "återbeskrev" regnbågsmooriin, fast namnet skulle ju bli lite missvisande
                Cichlidae är tyvärr inte i status att det representerar Ads syn. För Tanganyika har vi ingen bra ref. Malawi är dock i mycket bra shape.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Åhlander
                  • September 2006
                  • 796

Jag vet inte mycket om troheusar, men om typexemplaret för T. kasabae (skall finnas i Tervuren, Belgien) skiljer sig tillräckligt mycket från övriga Tropheus (beskrivna 31 mars 1977 eller tidigare), vilket det troligen gör, så bör det vara en giltig art, oavsett hur dålig beskrivningen är och oavsett var den verkligen är fångad.

Kommentar

Arbetssätt...