Det är sant då borde socken vara överflödig. Men, men du ska nog iofs tänka på att det luftas ordentligt under bänken. Dvs om du spiller vatten och det blir fuktigt mellan golvet och bottenskivan så är det bra om du kan ha fötter så att det bildas en spalt under bänken, så fukten kan vädras ut.
Dags att göra om 180-litarn
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Det är sant då borde socken vara överflödig. Men, men du ska nog iofs tänka på att det luftas ordentligt under bänken. Dvs om du spiller vatten och det blir fuktigt mellan golvet och bottenskivan så är det bra om du kan ha fötter så att det bildas en spalt under bänken, så fukten kan vädras ut.
Får väl lämna 2 mm mellan över och under dörrarna också så att de går att öppna.//EmilKommentar
-
Hemma igen från semestern.
Har börjat på bänkbygget idag.
Köpte färdigsågade skivor på woody. Mycket smidigt. Tror de tog strax över 50-lappen för tillsågning av 8 bitar. Skönt att få allt färdigsågat och slippa pilla med det själv! Resten kan jag göra inne då det inte skräpar ner så mycket. Blev raka fina kapningar med. Blir definitivt att köpa allt färdigsågat om jag beslutar att bygga bänk åt framtida 720 litarn också.
Lite bilder från bygget. Har skruvat ihop allt utan luckorna. Har spacklat för alla skruvhålen med. Känns enormt robust. Alla skivor är 19mm. Lite överdrivet kanske men kände att det bara var omständigt att ha olika tjocklekar på skivorna. Inte säkert att det hade blivit billigare ändå eftersom det förmodligen blivit mer spillbitar över då.
//EmilKommentar
-
Ja nu är det upp til bevis. Det ska bli exakt som ritningen annars kommer vi direkt se detKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
heheKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Barn är för härliga!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
En sockel gör mycket för det estetiska tycker jag, den kan vara svart o resten vit? Sen tror jag det är bra som Dare säger den skapar lite luftventilation under bygget. Men det funkar säkert jättebra med 6st möbeltassar också.(Det fina med alubänk är att man direkt ser eventuella läckage.) Hur målar du bänken då och blir det luckor med Ikea-gångjärn? Eller lämnar du in bänken till en billackerare och får en snajsig metalliclack?Kommentar
-
Vad menar du med sockel? Ha längre ben och dölja dem med en list?
Ikea-gångjärn var tanken. Kom på att man väl förmodligen måste fräsa in dem. Men det får jag lösa på något sätt.
Måla var tänk någon form av lackfärg och pensel bara. Ett gäng lager så blir det säkert bra. Vad för typ av färg det blir tänkt jag låta färgbutiken avgöra åt mig. Lutar åt att det blir vitt.
Har lite rejälare möbeltassar på andra möbler här hemma. De är ca en cm tjocka med en bit "filt", plast och sen en metall-ring som man slår in i bänken med hammare. Då kommer upp lite mer från golvet än med de vanliga självhäftande möbeltassarna.//EmilKommentar
-
nja, jag tänker mig nog att det du kallar list är samma mdf som resten av bänken 50-70mm hög, är inte ditt golv 100plant så kommer bänken att bli vinglig eller ha svårt att stå still om du inte sätter fötter eller sockel inunder. Det löser sig nog helt säkert med tanke på vad du redan åstakommit.Kommentar
Kommentar