Dags att göra om 180-litarn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    Användare
    • April 2011
    • 154

Dags att göra om 180-litarn

Jag har ett 180L akvarium stående här hemma. Det har varit lite sällskapsfisk i det. Några enstaka små ciklider har också gjort besök där. Det har varit en trevlig blandning av småfisk.

Här har ni en gammal bild på karet:

Nu är det dock tömt. Tanken var att det skulle säljas och göra plats för ett 720L. Den planen finns fortfarande men har skjutits lite på framtiden. Istället kommer akvariet att behållas, flyttas till ovanvåningen och göras om. Allt för att stilla abstinensen tills jag kan skaffa ett större.

Det kommer att byggas en ny bänk till akvariet och det kommer att husera tanganyika ciklider.

I denna tråden tänkte jag skriva lite om vad jag gör, ställa lite frågor och be om lite input.

Första steget i det här projektet är redan genomfört. Karet står nu helt tomt här hemma.

Andra steget har jag påbörjat lite smått. Planering av bänkbygge.

Planerna var först att köpa en begagnad bänk på blocket och eventuellt förstärka och måla om. Efter att sett hur snygg bänk affealien byggt i senaste ciklidbladet så bestämde jag mig dock för att försöka mig på att bygga en egen bänk.

De första skisserna har gjorts.

Stommen:

Utvändigt, med mått på bänken.

En liten skiss på hur jag planerat med skivorna. Kanske någon som tycker att det är intressant. Ska ta hjälp till att såga till alla skivor och reglar på en gång så vill veta exakt alla mått.

Akvariet har ca 101x41cm (100x40 med en plast-ram i botten) bottenyta. Jag har lagt till lite extra marginal på djupet. På längden så valde jag att behålla hela längden av skivorna då det ändå finns utrymme där akvariet ska stå. Då slipper jag kapa skivorna på längden.

Är det dumt att göra så? Karets hörn kommer ju inte att stå rakt över de lodräta reglarna?
    Planerna är att bygga allt i 95x45mm-reglar och 16mm MDF så tycker att det borde vara tillräckligt stabilt ändå.

Så. Det är början på mitt lilla "projekt". Får hoppas att något tycker att det ska bli intressant att följa.
    //Emil
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Hahaha, sjuka förberedelser! Detta gillas!

Jag tycker det låter stablit så det räcker. MDF tål ju inte vatten så bra dock, men du kanske är bättre än jag på att stänga av kranen när det är fullt
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nasso
      Användare
      • April 2011
      • 154

Ursprungligen postat av DaRe
      Hahaha, sjuka förberedelser! Detta gillas!

Jag tycker det låter stablit så det räcker. MDF tål ju inte vatten så bra dock, men du kanske är bättre än jag på att stänga av kranen när det är fullt
      Hehe. Klart man måste vara förberedd.

Har tänkt att ta hjälp av en släkting som har tillgång till proffsverktyg för att köpa allt. Så det blir i så fall att åka till hans jobb och kapa precis allt som behöver kapas. Sen är det bara att åka hem och skruva ihop allt. Reglarna är ju inte lika bökigt. Där behöver jag bara ha en lista över längder.

Då vill jag inte så där och behöva räkna och krångla utan jag vill veta exakt alla delar jag ska ha och exakta mått på allt.

Dessutom ville jag få ut så mycket bänk som möjligt av så få skivor som möjligt.

Nästan så att jag skulle göra en ikea-instruktion till mig själv sen för ihopmonteringen.

Sen är google sketchup bland det roligaste jag veta att sitta och pula med.

Har klurat lite över det där med mdf och vatten... Allt ska målas. Har aldrig glömt stänga av kranen hittils. Har nog inte fått mer än enstaka droppar på min nuvarande bänk. Det ska nog gå bra. Får välja något färg som är bra för ändamålet bara.
      //Emil

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Ursprungligen postat av Nasso
        Nästan så att jag skulle göra en ikea-instruktion till mig själv sen för ihopmonteringen.
        Ja! Go crazy man!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Skippa reglarna så blir det både snyggt o starkt nog. Eller tänker du ställa ett hus på bänken?
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Nasso
            Användare
            • April 2011
            • 154

Ursprungligen postat av tege
            Skippa reglarna så blir det både snyggt o starkt nog. Eller tänker du ställa ett hus på bänken?
            Skippa reglarna?
            Du menar att jag skulle bygga med bara mdf?
            Det skulle jag aldrig våga ställa 300kg på... Går det ens att få ihop det?

Och hur skulle det påverka utseendet att bänken är helt tom inuti.

Har dock funderat över tunnare reglar och tunnare skivor. Främst av viktskäl. Denna bänken kommer förmodligen väga en del. Men vet inte hur mycket som behövs. Har aldrig byggt bänk förr så det känns som att det är lika bra att ta i lite.
            //Emil

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

MDF är starkt nog, tror de flesta akvariebänkar är byggda i sånt. Klart det går att få ihop med lite trälim och skruv.
              Utseendet visar sig då du öppnar dina tänkta luckor, bra trist med träreglar där inne. Och hur monterar du gångjärnen till luckorna då det sitter reglar där? Utrymmet i bänken blir kanon till sump eller förvaring av akvarieprylar.
              Gör en liten sockel bara så skåpluckorna går att öppna.

Kommentar

• Nasso
                Användare
                • April 2011
                • 154

Ursprungligen postat av tege
                MDF är starkt nog, tror de flesta akvariebänkar är byggda i sånt. Klart det går att få ihop med lite trälim och skruv.
                Utseendet visar sig då du öppnar dina tänkta luckor, bra trist med träreglar där inne. Och hur monterar du gångjärnen till luckorna då det sitter reglar där? Utrymmet i bänken blir kanon till sump eller förvaring av akvarieprylar.
                Gör en liten sockel bara så skåpluckorna går att öppna.
                Jo. Men de brukar väl ha något i mitten som stadgar upp det hela. Det brukar vara mer komplexa konstruktioner än att bara plocka bort stommen inuti min och sätta en sockel upptill.

Se juwels bänk till deras 180L på denna bilden:

Känns som att en sån konstruktion är knivigare att få till för en nybörjare som mig. En rejäl trästomme känns lite mer feltolerant och inte så mycket "finlir".

Jag tänkte använda mig av pianogångjärn:

Utrymmet under tänkte jag använda till ytterfiltret. Sump till det inga planer för till mitt 180L.

Men jag ska klura lite på det.. Intressant tanke. Får nog skissa lite.
                //Emil

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Känns som att en sån konstruktion är knivigare att få till för en nybörjare som mig. En rejäl trästomme känns lite mer feltolerant och inte så mycket "finlir".
                  Förstår hur du tänker, har gjort lika själv tidigare.(o det funkade de å)
                  Men betänk att träreglar är ganska vinda o skeva inte direkt något finlir där inte.
                  Beställer du MDF i lämplig tjocklek och får alla bitar riktigt sågat så är alla sidor rätvinkliga spikraka och väldigt exakta. Har man gjort alla mått rätt så är det faktiskt bara skruva ihop och med en riktig lack så har du en proffsmöbel. Gångjärn köper du på Ikea typ dessa http://www.blum.com/se/sv/01/20/index.php Lite fräs o borrande.
                  Eller det är så här jag tänker mig mitt nästa bänkbygge om det blir något....

Kommentar

• Nasso
                    Användare
                    • April 2011
                    • 154

Då måste det vara rätt tjocka skivor? Vågar man dra i en skruv från "kortsidan" i en 16mm skiva utan att det finns risk för att det går sönder om det påfrestas lite?

Hade varit intressant att se lite bilder på ett bygge någon gjort i bara mdf. Jag har lite svårt att föreställa mig hur jag skulle kunna få hop det. inga vinkelbeslag heller? Bara lim och skruv? Möbeln ska ju ändå vara 80cm hög och klara av att bära upp en vikt jämförbar med 4 vuxna människor.
                    //Emil

Kommentar

• Nasso
                      Användare
                      • April 2011
                      • 154

Jag har funderat lite mer kring det här med att bra använda mdf.

Tanken är då att jag har 3 st stående 19mm mdf skivor. Ovanpå och under dessa ligger 16mm skivor. Dessa skruvar jag i de stående "ovanifrån och underifrån".
                      Som bakstycke har jag också en 19mm mdf. Denna står innanför topp- och botten-skivorna att man kan skruva ner i bakstycket från botten- och topp-skivorna. Från backstycket kan man också skruva in i de stående skivorna.

Jag hoppas att bilderna förklarar vad jag menar.

En stor fördel med detta alternativet är att det finns 19mm mdf-skivor som är 80 cm höga. Om jag tänker rätt så är det bara höjden som det är kritiskt att skivorna blir exakt kapade. Och det får jag "på köpet". Därför behöver jag inte precisionssåga något utan kan jobba hemma med sticksågen och hyvel/fil/sandpapper. Har jag tänkt rätt?

En liten nackdel är ju att jag måste skruva utifrån och in i möbeln. Men så länge man försänker skallen borde det egentligen bara vara ett estetiskt problem. Eller? Någon med något annat förslag på hur man fäster ihop i hörnen?

Trälim mellan skivorna och skruv. Eventuellt förstärka med metallvinklar mellan skivorna. Några träplugg kaske man kan använda för att förenkla ihopmonteringen, vet inte riktigt...

Vad tror ni om detta alternativ? Bättre/sämre än alternativet med reglar?

Denna varianten hade förmodligen vägt ganska mycket mindre också.

Edit: Man kan ju stadga upp det med något hyllplan på vinklejärn invändigt också..

Senast redigerad av Nasso; 30 September 2012, 22:46.
                      //Emil

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Skruvar du bakom, som du illustrerat, blir det mycket starkare än med reglar. Vinkeljärn är ju starka iofs, men detta duger gott. Du behöver inte säskilt grov MDF på baksidan, mycket tunnare duger. Jag har liknande men då lagt plåtband i kryss bakom. Grymt hållbart.

Angående sågning så får man det gjort på byggfirman för en billig penning, direkt då man köpwer, vilka mått du så önskar. I alla fall på K-rauta.

///David

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Jag har funderat lite mer kring det här med att bra använda mdf.

Tanken är då att jag har 3 st stående 19mm mdf skivor. Ovanpå och under dessa ligger 16mm skivor. Dessa skruvar jag i de stående "ovanifrån och underifrån".
                          Som bakstycke har jag också en 19mm mdf. Denna står innanför topp- och botten-skivorna att man kan skruva ner i bakstycket från botten- och topp-skivorna. Från backstycket kan man också skruva in i de stående skivorna.

Jag hoppas att bilderna förklarar vad jag menar.

En stor fördel med detta alternativet är att det finns 19mm mdf-skivor som är 80 cm höga. Om jag tänker rätt så är det bara höjden som det är kritiskt att skivorna blir exakt kapade. Och det får jag "på köpet". Därför behöver jag inte precisionssåga något utan kan jobba hemma med sticksågen och hyvel/fil/sandpapper. Har jag tänkt rätt?

En liten nackdel är ju att jag måste skruva utifrån och in i möbeln. Men så länge man försänker skallen borde det egentligen bara vara ett estetiskt problem. Eller? Någon med något annat förslag på hur man fäster ihop i hörnen?

Trälim mellan skivorna och skruv. Eventuellt förstärka med metallvinklar mellan skivorna. Några träplugg kaske man kan använda för att förenkla ihopmonteringen, vet inte riktigt...

Vad tror ni om detta alternativ? Bättre/sämre än alternativet med reglar?

Denna varianten hade förmodligen vägt ganska mycket mindre också.

Edit: Man kan ju stadga upp det med något hyllplan på vinklejärn invändigt också..

Nu börjar det likna något, skit i metallbläcken det blir så jädrans starkt ändå Men glöm inte att göra en sockelkonstruktion inunder för att dörrar ska funka, trist om dom ska stryka i golvet.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Bra tips med socklarna, ack så lätt att glömma!

///David

Kommentar

• Nasso
                              Användare
                              • April 2011
                              • 154

Kanon. Det känns som att det här blir en enklare lösning.

Har skickat iväg en förfrågan till min lokala bygghandel med en fråga om de kan såga till skivor. Hade underlättat ännu mer.

Vad menar ni med sockel? Om ni tittar på bilden där man ser bänken framifrån så ser ni att den stående skivan i mitten inte är lika "djup". Det är en 16 mm glipa där för att dörrarna ska få plats. Dörrarna är alltså tänkta att vara monterade innuti själva konstruktionen. Det borde väl fungera? Då kommer nederkant av skåpluckorna vara ca 16 mm ovanför golvet.
                              //Emil

Kommentar

Arbetssätt...