Filtrering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Juwel innerfilter: Man lyfter på locket. Dra ur de två kassetterna med de olika filtertyperna.

Rengör efter behag. Stoppar tillbaka. På med locket igen. Klart.

Men som sagt, större kar är en annan femma.
    Filter bakom BTN och dyligt har jag inte provat. Känns som det kan bli bökigt i längden ;-)
    Senast redigerad av anli; 06 October 2012, 19:32.
    Anders L

Kommentar

• Erik Österlund
      NCS Medlem

• January 2005
      • 3788

Bökigt blir det först när man ska rengöra filtret. Ett ytterfilter är lättare att rengöra än filter i en BTN modul/bakgrund. Men å andra sidan regör jag "aldrig" mina filter så det är inget som är avgörande vid val av filter för min del.

Då är det viktigare med filtervolym, utseende och det blir så säkert som möjligt (både driftsäkert och läckagesäkert).

Anledningen till att jag kör med modulfilter i samtliga mina burkar beror främst på utseende och gammal vana. Kan mycket väl tänka mig ytterfilter igen beroende på burk och innehåll, mindre läckage kan man ju lösa genom att ställa ytterfiltret i en plastlåda t ex. Borra utsuget en bit nedanför vattenytan så att inte pumpen tömmer hela burken ifall något händer med slangarna/kopplingarna.

Kommentar

• pny
        Användare
        • April 2002
        • 210

Problemet med innerfilter är ju att en massa smutsigt vatten alltid forsar ur dom när man skall plocka upp dom för att rengöra dom...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Hoffa
          Användare
          • November 2002
          • 406

Är Fluval FX5 bra filter då, är det ok att satsa på ett beg filter, det är ju en bråkdel så dyrt?
          Jimmy

Kommentar

• Marcus Karlsten
            Användare
            • January 2013
            • 318

Tycker det är bra med en liten bit blå filtermatta på insugsröret på ytterfiltret som tar det grövsta. Den kan man enkelt plocka ut och rengöra så behöver man inte ta hela ytterfiltret lika ofta.
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• BadDevil
              Användare
              • September 2012
              • 47

Jag kör med både Juwels innefilter (original) och ett Eheim, skulle inte klara mig utan Eheim ytterfiltret men utan Juwels så funkar det.. Kan STARKT rekommendera Ehaim som ytterfilter.
              Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Ursprungligen postat av BadDevil
                Jag kör med både Juwels innefilter (original) och ett Eheim, skulle inte klara mig utan Eheim ytterfiltret men utan Juwels så funkar det.. Kan STARKT rekommendera Ehaim som ytterfilter.
                Vilket innerfilter resp ytterfilter pratar du om?
                Vilken karstorlek?
                Vilka fiskar?
                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...