varför har malar ögon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • August 2012
    • 50

varför har malar ögon?

Hej alla,
    jag gillar att sitta och titta på fiskarna i akvariet. Jag har märkt att de vanliga fiskarna kan röra sina ögon lite, samtidigt som malarnas ögon ser helt fixerade ut. Så min fråga är kan de ens se något eller vad har malarna sina ögon till?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Nog ser de allt, varför tror du inte att de ser något?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jettu
      Användare
      • August 2012
      • 50

För att dom aldrig rör sina ögon, de stirrar ju åt samma håll hela tiden. Eller rör de sina ögon?
      Varför tror du att se ser?

Kommentar

• Zten
        Användare
        • December 2009
        • 75

Aldrig sett mina rockor röra på ögonen. Betyder det att de är blinda som fladdermöss då?

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Har du sett en uggla röra sina ögon?? nä precis! och ugglor har en mycket bra syn, så varför skulle en mal inte kunna se för att den inte kan röra på ögonen?
          Inte för att jag tror att dom ser jätte bra precis men tyckte motivationen till att varför dom inte skulle kunna se var dålig
          CA

Kommentar

• Mathias Nilsson
            Användare
            • September 2012
            • 155

Ursprungligen postat av RobinH
            Har du sett en uggla röra sina ögon?? nä precis! och ugglor har en mycket bra syn, så varför skulle en mal inte kunna se för att den inte kan röra på ögonen?
            Inte för att jag tror att dom ser jätte bra precis men tyckte motivationen till att varför dom inte skulle kunna se var dålig
            Typ Ancistrus är ju väldigt aktiv under natten och det lär förutsätta en skapligt utvecklad syn. Att de ser är en självklarhet, annars skulle inte mina Golden Nugget dra som avlöningar så fort jag reser mig ur soffan..

Rolig frågeställning ändå och blind akvariefisk finns det ju ändå, Astyanax jordani...
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av jettu
              För att dom aldrig rör sina ögon, de stirrar ju åt samma håll hela tiden. Eller rör de sina ögon?
              Varför tror du att se ser?
              Har de ögon så antar jag att de ser, men en intressant fråga i form av om de verkligen har fasta ögon. Djur som har det har, vad jag påminna mig, antingen rörligt huvud eller annan konstruktion av ögonen än lins osv.

Någon som vet mer om just malars ögon? Jag antar att det är ancistrus du menar. Corydoras har rörliga ögon så vitt jag kan bedöma.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

JAg undrar också vilken mal du menar.

Rent generellt har malar nog sämre syn än många andra fiskar, åtminstone borde det vara så av flera skäl, men det finns antagligen en stor variation. Lukt, smak, tryckskillnader och elektriska impulser i vattnet är viktigare för många just för att de flesta (utom t ex Corydoras) är nattdjur.

Kommentar

• Janne E
                  Användare
                  • April 2002
                  • 382

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  JAg undrar också vilken mal du menar.

Rent generellt har malar nog sämre syn än många andra fiskar, åtminstone borde det vara så av flera skäl, men det finns antagligen en stor variation. Lukt, smak, tryckskillnader och elektriska impulser i vattnet är viktigare för många just för att de flesta (utom t ex Corydoras) är nattdjur.
                  Familjen Loricariidae har mycket bra syn (bättre än många andra fisk släkten), så det beror på vilka malar som Jettu syftar på.

Zten, Potamotrygon har extremt bra syn de med och liknande uppbyggnad utav ögonen som Loricariidae, båda ser lika bra dagtid som nattetid.

Det finns en del artiklar om detta men jag orkar inte leta reda på dem nu.

Janne

Kommentar

• Ciklidtok
                    Användare
                    • September 2008
                    • 506

Platydoras costatus ser i varje fall, de har även rörliga ögon. Inte lika rörliga som andra fiskar, men de är inte helt fixerade.
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

Kommentar

• Gäst

INFO //

hahahaha

Kommentar

• jettu
                        Användare
                        • August 2012
                        • 50

hej, vad många funderingar och svar ni har! Jag syftade på min ancistrus mal, förlåt att jag glömde slänga med namnet, jag glömmer ju bort att ni gillar fisktermer. Han är ju gul (albino kallar min pojkvän det med den är gul och inte vit som jag tycker hänger mer ihop med albinos), och har röda ögon. Men han flyttar ju inte på sig som era malar gör när jag kommer in i rummet och så. Nu har jag också börjat ge gurka till honom (tack för tipset!), men han ser ju inte när jag lägger ner gurkan, utan "råkar" få syn på den när han simmar förbi. Så jag tänkte ju att om han ser (så som vi människor definierar syn, hur vi nu gör det..) så borde han ju simma direkt till gurkan, men det gör han ju inte.
                        Det skulle ju kunna vara så att just min mal, ancistrus, har synfel. Kan fiskar ha det? Eller så har jag funderat vidare att vissa albinos ju är döva (tänk typ katter och kaniner) så albinomalar kanske har sämre syn. Kan det vara så?
                        Nu börjar jag oroa mig för att min albinomal kanske är känslig för saker, på tal om kaniner och albinokatter som ju även är känsliga för sol, så kanske malen är känslig för lysrörsljuset i akvaret...kan det vara så? Är jag för orolig, eller bör jag säga åt min pojkvän att köpa nya såna rör?

Kommentar

• endymion

Albinofiskar ser normalt sett sämre än fiskar med pigment men ancistrusar verkar klara sig rätt bra så de har nog rätt ok syn.

Därimot brukar gamla ancistrushanar ofta få skador på ögonen som troligtvis gör dem blinda. Detta eftersom de slåss med taggarna de kan fälla ut på sidan av huvudet.

Kommentar

• Simon Wikström
                            Användare
                            • April 2011
                            • 23

Jag har 2 Cochliodon sp. L137 / Hypostomus soniae som jag ser röra på ögonen rätt ofta, så fixerade ögon har dom inte.
                            720 liter SA: 10x Cichla cf. monoculus & 2x Hypostomus soniae
                            105 liter SA: VF-Poecilia reticulata

Kommentar

Arbetssätt...