Skygga Eldbukar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • March 2011
    • 119

Skygga Eldbukar

Efter senaste tömningen av akvariet var framförallt mina fem Eldbuksciklider otroligt skygga. Så fort jag visade mej i närheten av akvariet gömde de sig.
    Så var de inte alls innan tömning/rengöring av akvariet. Då var de tvärtom väldigt frammåt och tog för sig av livets goda.
    Efter att jag introducerade några svärdbärare som glatt lallar omkring i akvariet försvann successivt skyggheten och jag börjar känna igen dem igen. Men det tog 4-5 veckor!
    Till saken hör att de blev otroligt stressade av rengöringen och återintroduceringen i akvariet då de störtdök ner i sanden med huvudet före och låg som döda bra länge.
    Är Eldbukar ovanligt lättstressade?
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

Uhm varför tömde du karet?
    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Rogli
      Användare
      • March 2011
      • 119

Det var dags för rengöring...

Kommentar

• Mathias Nilsson
        Användare
        • September 2012
        • 155

Tänk dig följande scenario..

Du sitter hemma i TV-soffan, njuter av en bunke popcorn och lyssnar på sambons eviga tjatande...

Plötsligt så kommer det någon och rycker taket av huset/lägenheten/bostadsrätten och sliter ut allt som finns däri..

Undrar om man någon gång blir densamma?

Om jag nu tolkar dig rätt, slet du ut allt, 100% vattenbyte och gjorde rent filter/sand? Om så är fallet så finns det flera saker som kan inträffa. Alla processer som gör akvariet fungerande måste börja om. Du kan ha haft problem med nitrit om du inte tog det försiktigt med matningen efter en liknande manöver. Du kan ha fört in för mycket biprodukter från det lokala reningsverket och så vidare i all evighet.

I akvariet så bor det bakterier överallt. På blad, rutor, rötter. De viktigaste grogrunderna för dessa finns i botten och i filter. Dessa bör rengöras ytterst sparsamt då det finns bakterier där som är livsnödvändiga för akvariets balans.

Det finns en formel som ser ut såhär (förenklat) Mat=Ammonium-->Nitrit-->Nitrat och Nitraten konsumeras av växterna och späds ut vid vattenbyten. Om du inte har bakterier i karet efter ordning så kan du få nitritspikar och det mår fisken apa av, det kan leda till stress och ett beteende som kan påminna om det du beskriver.

Om du har koll på detta så kan du skita i det jag skriver Jag har kört mellanstora ciklider (Eldbuk inräknat) under lång tid och jag har inte ens tänkt tanken på en total rengöring ännu)

Ha det fint =)
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• Kawasa
          Användare
          • September 2012
          • 840

Har haft eldbukar i många år tidigare och dom har även varit en av mina favorit ciklider.

Måste hålla med Mathias Ang. total tömningen av akvariet men hur som helst så ja, eldbukar kan vara väldigt skygga. Speciellt ifall det inte finns så många andra mindre skygga (intelligenta) fiskar i akvariet som inte förstår bättre. Mitt tips är att du slutar att tömma akvariet helt! Samt att du skaffar ett gäng skivtetror, svärdbärare eller platys så ska du se att de blir modigare igen
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• Rogli
            Användare
            • March 2011
            • 119

Ok, jag fattar!
            Jag får försvara mitt beteende med att jag en gång för alla ville bli av med cyano som lade sig som marsipan över akvariet. Ja, jag har minskat belysningstider och sånt. Det är mycket sällan som jag gör en totalrengöring av akvarierna.
            Det är klart att ni har rätt i att världen blev upp och ner för de här stackarna, men jag har aldrig varit med om att chocken sitter i så länge. Men, men vis av skadan så ska jag vara mer försiktig i fortsättningen.
            Kawasa: korkade svärdbärare är introducerade med gott resultat.

Tack för svaren

Kommentar

• Mathias Nilsson
              Användare
              • September 2012
              • 155

Ursprungligen postat av Rogli
              Ok, jag fattar!
              Jag får försvara mitt beteende med att jag en gång för alla ville bli av med cyano som lade sig som marsipan över akvariet. Ja, jag har minskat belysningstider och sånt. Det är mycket sällan som jag gör en totalrengöring av akvarierna.
              Det är klart att ni har rätt i att världen blev upp och ner för de här stackarna, men jag har aldrig varit med om att chocken sitter i så länge. Men, men vis av skadan så ska jag vara mer försiktig i fortsättningen.
              Kawasa: korkade svärdbärare är introducerade med gott resultat.

Tack för svaren
              Cyano i sig är ju en positiv indikation, du byter mycket vatten och det kan trigga i vissa fall. Jag byter redigt mycket vatten och får problem ibland. Håller Nitrathalten uppe genom gödning och det minimerar risken i alla fall.

Kör på 30-40% vattenbyte i veckan, normalmatning och PMDD (om du har växter) så ska du se att det blir helt fritt från cyano. Gör man så som du gjorde så skickar man över problemen i den andra näven bara.

Har du mycket växter? Det har jag till mina och det gör dem inte så skygga, detta ihop med massa rötter har genererat mycket harmoniska ciklider
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• Rogli
                Användare
                • March 2011
                • 119

Jag har mycket Valisneria och cyanon lägger sig gärna på de delar som ligger vid ytan. Jag håller Valisnerian kort och har klippt bort cyanon där så gott det går.
                Har testat PMDD (inte helt konsekvent kanske) men ser inte hur Valisnerian ska kunna konkurrera ut Cyanon med det växtsätt som den har. Har mer PMDD att blanda och kanske skulle vara konskevent enligt ditt råd och prova igen.

Nu håller harmoni på att lägga sig i akvariet bland fiskarna. Mina Sajicor, som också var stressade om än inte till samma grad som Eldbukarna, tycks ha lagt rom och vaktar sin håla.

Kommentar

Arbetssätt...