Montera BTN Slimline

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therapyman
    Användare
    • September 2012
    • 104

Montera BTN Slimline

Kommer under veckan montera BTN Slimline i mitt akvarium...

Någon som vet om man kan göra detta när karet står upprätt eller måste man vicka omkull det så att bakgrunden kan torka liggandes?
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • September 2012
    • 155

Det kan stå som vanligt. Lade inte ens tyngd på den i det senaste karet jag limmade. Det är väl inget man bör göra men det funkade fint.

Jag har använt böcker till att lägga tryck på till exempel, stapla från front till bakruta, funkade helt klockers
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• roedkft
      Användare
      • June 2010
      • 189

Jag har kört upprätt med bokstapel-metoden också + en liten klämma i överkant då mina plattor var lite skeva (annars hade det inte behövts). Har även sett att en del kör med rullade tidningar som stöttor från framrutan mot slimlinen.
      Senast redigerad av roedkft; 23 September 2012, 14:51.

Kommentar

• Therapyman
        Användare
        • September 2012
        • 104

En annan fundering jag har är torktid på siliconet.... På tuben står det klibbfritt efter 1 timma och härdat efter 1-2 veckor (!).... Måste/bör man/ ska man vänta i 2 veckor innan man fyller karet med vatten!!?

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Jag skall limma i veckan... torktiden får bli ett dygn, det bör räcka. Så har jag gjort tidigare när jag limmat innerfilter eller korkbakgrund.
          Anders L

Kommentar

• Mathias Nilsson
            Användare
            • September 2012
            • 155

Ursprungligen postat av Therapyman
            En annan fundering jag har är torktid på siliconet.... På tuben står det klibbfritt efter 1 timma och härdat efter 1-2 veckor (!).... Måste/bör man/ ska man vänta i 2 veckor innan man fyller karet med vatten!!?
            Det kan vara vettigt att följa det som står på förpackningen. Jag kör billigt silikon från Casco när jag limmar slimlines, 69 spänn på Coop. Kletade rätt ordentligt senast så jag gav det tre dagar.

Sniffa i karet efter någon dag. Luktar det ättika-låt bli att fylla upp. Är det akvariesilikon du har?

Kommentar

• Therapyman
              Användare
              • September 2012
              • 104

Det är Akvastabil svart silicon jag köpt från PWSS.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ett par dygn typ 2 brukar jag vänta. Troligen räcker det med ett beroende på hur tjockt du limmat.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

kan nämna att gammalt/utgånget silikon inte härdar alls.... DET är jobbigt ;-)
                  Anders L

Kommentar

• endymion

Jag brukar alltid bara fästa slimline i över- och underkant ifall man vill få bort bakgrunden.

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Ursprungligen postat av endymion
                      Jag brukar alltid bara fästa slimline i över- och underkant ifall man vill få bort bakgrunden.
                      Funderar på nåt liknande, det brukar ju sitta som fan ändå.
                      Anders L

Kommentar

• Mreque
                        Användare
                        • June 2011
                        • 348

Ursprungligen postat av Therapyman
                        Det är Akvastabil svart silicon jag köpt från PWSS.
                        24 timmar räcker gott. Använt samma å funkade fint =) Jävligt svårt att få bort bakgrunden sen dessutom =)

Kommentar

• hummel
                          Användare
                          • February 2012
                          • 7

Ursprungligen postat av endymion
                          Just det, har lurat på det där ett tag. Det gör väl inget att det kommer vatten bakom moduler eller bakgrunder. Tänker att vattnet står rätt stilla bakom en bakgrund. Men är ju lite svårt att få det helt tätt.

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

Limmade fast min slimline sent går kväll. En sträng runt om och och sträng i överlappet.
                            Slutade tidigt i dag och orkade inte vänta 24 timmar :-) Jag slangade i vatten och pytsade i sanden. Kommer att bli kanon, möjligtvis matchar inte sjöstenen riktigt ser jag nu... men massa växter döljer det.

Iddes inte böka med innerfiltret... dvs ta loss det och flytta det till andra sidan, samt sätta bakgrunden bakom. Var inte värt det...
                            Anders L

Kommentar

• Mathias Nilsson
                              Användare
                              • September 2012
                              • 155

Ursprungligen postat av anli
                              Limmade fast min slimline sent går kväll. En sträng runt om och och sträng i överlappet.
                              Slutade tidigt i dag och orkade inte vänta 24 timmar :-) Jag slangade i vatten och pytsade i sanden. Kommer att bli kanon, möjligtvis matchar inte sjöstenen riktigt ser jag nu... men massa växter döljer det.

Iddes inte böka med innerfiltret... dvs ta loss det och flytta det till andra sidan, samt sätta bakgrunden bakom. Var inte värt det...
                              Tålamodet är akvaristens bästa vän, har du inte lärt dig det ännu så kommer det snart

Kommentar

Arbetssätt...