Hur får ni era fiskar att äta nyttigare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • August 2012
    • 50

Hur får ni era fiskar att äta nyttigare?

Hej,
    jag undrar hur ni har gjort med era fiskars matvanor. Jag har fått tipsat att de måste äta grönt för att bli friska och glada (liksom för oss människor). Så jag gav fiskarna zucchini, squash, vitlök och gurka idag. Allt flöt tyvärr så jag fick sätta squashen och gurkan under var sin sten. zucchinin och vitlöken band jag fast i lite sytråd och fast i en rot. Men mina fiskar var tyvärr inte intresserade (de var ju där och simmade; se bild, men stack sen och tugga på sand istället). Jag satt en halvtimme och tittade, nu gick jag ut ur rummet för att ge dem lite "space". Man kan ju tyvärr inte tjata på sina fiskar, de förstår ju inte. Så jag undrar hur ni gör: Vad ger ni för grönsaker, hur får ni dem att inte flyta iväg och hur mycket äter era fiskar av det ni stoppar ner? Ge min gärna era recept på smaskiga vegetariska måltider!
  • jettu
    Användare
    • August 2012
    • 50

Uppdatering: Just när jag skulle gå och ta bort grönsakerna såg jag att iaf en av firrarna är klok! Så han får äta lite till innan jag tar bort dem, för jag antar att dom inte kan ligga där i och skräpa för länge.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Hej,

De flesta köper mat med grönt i eller blandar det (det = ärtor, astaxantin och eventuellt en vitlöksklyfta, vitaminer som fishtamin eller citron) i räkmixen. Malar äter gärna squash. Enklast är att sätta fast det med ett gummiband på en sten.
      Edit: Gurka och squash kan i princip vara kvar tills det äts upp.
      Edit 2: Du bör definitivt kunna ha vanliga växter med de där firrarna.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jettu
        Användare
        • August 2012
        • 50

Ok, jag tar bort min vitlöksklyfta och låter resten vara ett tag. Men då får jag väl börja laga egen mat. Jag äter ju inte räkor och sånt själv men ärtor äter jag ju iaf och gurka. Kan man ha annat i räkorna, typ kräftor eller är räkor tillräckligt varierat? Ibland har jag gett dom andra fiskarna levande räkor, det gillar dom. Ska räkorna vara råa med skal eller skalade? Tror du att jag kan köpa nya växter sen? Dom har en rot med alger att beta på också, dom är där och käkar ganska ofta, men den tar ju kanske slut snart. Jag får inte köpa plastväxter för min pojkvän ( och det är kanske inte så bra ifall dom råkar äta plastväxterna heller).

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Det ska vara hela räkor. Det är i huvudet allt sitter. Egentligen kan man äta upp stjärten. Det finns oräkneliga recept på räkmix. Jag rekomenderar dig föresten att köpa boken Ciklidboken eller låna den på biblioteket. Den kan vara lite knepig att få tag på kanske så du kan börja med den här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163364743
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jettu
            Användare
            • August 2012
            • 50

Jag ska kolla på biblioteket, det kanske finns någon ebok att låna annars har jag väl inte så långt till bibblan. Den där karl jag har skaffat verkar ju inte vara så snäll mot fiskarna som jag trodde om han inte ger dom ordentligt med grönsaker. Han kanske borde få en fiskbok i julklapp trots att han inte varit snäll. Den gula malen gillar grönsaker som tusan.. fast gurkan har jag tagit bort. De andra malarna har varit en sväng och smakat samtidigt som han gula simmar upp till den flytande grönsaken och käkar på den. Det måste ju ge lite muskler också, så blir han snygg ifall jag hittar en flickvän åt honom.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av jettu
              Den där karl jag har skaffat verkar ju inte vara så snäll mot fiskarna som jag trodde om han inte ger dom ordentligt med grönsaker.
              Vanlig fiskmat brukar duga bra men nu var frågan vad som skulle få dem att lämna växterna i fred.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jettu
                Användare
                • August 2012
                • 50

okej, jag fick uppfattningen om att jag var hemsk som inte gav koj och kaj sallad och att jag skulle vara glad att dom åt upp mina växter så att de inte fick näringsbrist. dramaqueen =) Men om jag fattat det rätt så ska jag tvinga pojkvännen att ge squash till hans malar, mina koiar ska få räkmix med ärtor och dyligt (sparris och spenat kanske, det är rätt gott tycker jag). Kan man ge olja till fiskarna (typolivolja) mest för att det är gott till grönsaker tänker jag ? (fast dom har nog inte har samma smaklökar som mig). Och sen ska jag köpa nya blommor efter några veckor, och hoppas att rackarna lämnar dom ifred...?

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Jag tycker att du ska gå på beprövad mat. Köp bra koifoder i affären (billigare smutsar ner och du har ingen damm) och gör eventuell räkmix utifrån standardreceptet. Ha inte i någon olja.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jettu
                    Användare
                    • August 2012
                    • 50

För en liten uppdatering så har alla fiskar i akvariet börjat äta grönsaker. De gillar det verkligen och jag har testat med gurka också. Jag har bara gett ekologiskt odlade grönsaker för jag tänker att det är mindre miljögifter och sånt i dem. Ger ni traditionellt odlade grönsaker och i så fall är ni inte rädda för att fiskarna ev utsätts för gifter?

Kommentar

• Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

Det är väldigt många som idag satsar på miljöprodukter. Det är förstås jättebra men jag satsar rent generellt på rättvisemärkta produkter eftersom många inte tänker i de banorna. Efter vad jag kan se så verkar även fiskarna gilla dem och må bra av dem!
                      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• jettu
                        Användare
                        • August 2012
                        • 50

Ja eller egenodlat, men vi fick inga gurkor i år tex så det går ju inte då, men höga koncentrationer av bekämpningsmedel kan ju finnas i rättvisemärkta produkter också (eller? ...jag kan ju givetvis ha fel). Så jag tänker mer för fiskarna som är så små och grönsakerna kan ju ligga en dag eller två i akvariet. Även om man sköljer av grönsakerna lite så måste det ju spridas i vattnet om de ligger flera timmar. Men det kanske inte är ett stort problem. Jag har en till fråga angående grönsaker och har ingen lust att starta en ny tråd. Tycker malar om äpplen eller är det fel kategori mat?

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ursprungligen postat av jettu
                          För en liten uppdatering så har alla fiskar i akvariet börjat äta grönsaker. De gillar det verkligen och jag har testat med gurka också. Jag har bara gett ekologiskt odlade grönsaker för jag tänker att det är mindre miljögifter och sånt i dem. Ger ni traditionellt odlade grönsaker och i så fall är ni inte rädda för att fiskarna ev utsätts för gifter?
                          Vad är det som säger att det är mindre gifter i en ekologisk gurka jämfört med en ej ekologisk märkt gurka?
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Per B
                            Det är väldigt många som idag satsar på miljöprodukter. Det är förstås jättebra men jag satsar rent generellt på rättvisemärkta produkter eftersom många inte tänker i de banorna. Efter vad jag kan se så verkar även fiskarna gilla dem och må bra av dem!
                            Hm, trodde inte du hade humor, oj så fel jag hade......
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Per B
                              Användare
                              • September 2005
                              • 1250

Ursprungligen postat av tege
                              Hm, trodde inte du hade humor, oj så fel jag hade......
                              mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

Arbetssätt...