Ny pump till 120L malawi kar men vilken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden13
    Användare
    • September 2012
    • 27

Ny pump till 120L malawi kar men vilken?

Behöver en ny pump till mitt 120L kar. Något förslag på en bra men billig pump som ni kan rekomendera?

/Cikliden13
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Inner eller ytterfilter?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cikliden13
      Användare
      • September 2012
      • 27

Vad är bäst?

Kommentar

• HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

Innerfilter är väl generellt sett billigare.

Kommentar

• cikliden13
          Användare
          • September 2012
          • 27

Om man ska ha ett innerfilter vilket skulle det va

Kommentar

• Tealac
            NCS Medlem
            • September 2012
            • 31

ehiem bio pro 200 har jag och det är bra för de finns olika korgar som man kan välja olika filtermatterial i.

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Nu vet jag ju inte vad du har för fisk i det akvariet, men jag gillar ju fluval. Så en Fluval U2 borde väl räcka. Kollade upp vad det ligger på och 375:- ville pwss ha.
              Såg att dom hade "passa på" erbjudanden med aquael innerfilter med Uv till riktigt bra pris. Jag har nåt aquael filter hemma och det har fungerat klockrent i flera år. (typ 4 år) Men det lönar ju sig att kolla runt lite på nätet.

Jag har inte sån jättekoll på forumsreglerna nu, så om det blir för mycket reklam, så får moderator naturligtvis redigera/plocka bort inlägget...

Kommentar

• Pierre_N
                Användare
                • March 2004
                • 772

Ett 120l akvarium är väldigt litet för malawi. Med det i åtanke så bör du överdimensionera filtret om du ska ha en någorlunda chans att hålla bra vattenvärden. Ett fluval U2 är för litet till ett 120l med malawi, kombinerat med ett ytterfilter som ger en mycket större filtervolym så skulle det fungera. Ytterfilter kostar dock en slant. Om du bara vill ha innerfilter så köp ett så stort som du får plats med, malawi klarar av ett väldigt högt flöde och på många pumpar går dessutom flödet att ställa ner.

Jag har ingen koll på fluvals filter men vill du satsa på en fluval U så satsa på U4. Släng ut allt vad fint filtermaterial heter och stoppa i grov filtermatta så du hela tiden kan hålla en högt flöde och inte behöver göra rent filtret så ofta.
                Senast redigerad av Pierre_N; 17 October 2012, 12:24.

Kommentar

• cikliden13
                  Användare
                  • September 2012
                  • 27

OK.
                  Om man skulle ha ett ytterfilter då, jag har varit inne och kollat på Eheim 2071 professional 3 hur är den.

Kommentar

• Björnbusen
                    Användare
                    • January 2012
                    • 55

Hej!
                    Törs ju knappt inte skriva det här eftersom det finns heliga kor som Eheim och Fluval. Men själv har jag en JBL Cristal Profi E 1500 som är ett ytterfilter. Väldigt tyst i princip ljudlös och som namnet antyder så är det 1500 l/h. De finns även E 700 och E 900.
                    Tror att 700 kostar under 1000 lappen,gav själv 1500 för min på Hornbach och de har även de mindre. Du kan gå in på youtube och söka på namnet så hittar du en bra video där.
                    Lycka till själv är jag nöjd!

Kommentar

• Pierre_N
                      Användare
                      • March 2004
                      • 772

Jag har inte haft ytterfilter på en massa år så jag är väl egentligen fel person att svara på frågan men jag har rätt nyligen köpt ett eheim 2075 pro 3 och är riktigt nöjd. Jag vågade inte chansa på något billigare märke, dels eftersom att det skulle stå i sovrummet och dessutom brukar eheimpumpar hålla väldigt länge.

Jag tror att du skulle bli riktigt nöjd med ett eheim 2071 om du beslutar dig för det men kika på JBL Cristal som Björnbusen tipsar om, de ser ju faktiskt ut som att de tänkt till lite när de gjort filtret. Jämför inte bara flödet på filtret, kolla på filtervolymen också.

Här är en länk där du kan läsa om eheims filter, här kallar dem 2071 för "EHEIM professionel 3 250" men om du kikar på Article No. så står det: Article No. 2071xxx.

Jag vart nyfiken så jag kollade på JBLs filter också. Hittade en sida:
                      JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.

Kommentar

• cikliden13
                        Användare
                        • September 2012
                        • 27

Ska man behöva både ha ytterfilter och innerfilter för att det ska ge bra syresättning eller räcker det med ytterfilter.

Kommentar

• Björnbusen
                          Användare
                          • January 2012
                          • 55

Det räcker med ett ytterfilter. Har själv bara ytterfilter för syret och en cirkulationspump för att få lite fart på vattnet.

Kommentar

• cikliden13
                            Användare
                            • September 2012
                            • 27

Hur mycket rymmer det akvariet

Kommentar

• Björnbusen
                              Användare
                              • January 2012
                              • 55

Hej igen!
                              Det är 420 liter,150x50x56. Ytterfilter 1500 l/h och cirkulationspump 1000l/h. 420 liter är ju yttermått, men så mäter man ju alltid.

Kommentar

Arbetssätt...