Fiskarna förstör min inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 341

    #16
    Vad trött jag blir.... Läs på innan du handlar, snälla!

    Kommentar

    • jettu
      Användare
      • August 2012
      • 50

      #17
      Har hittills bara gett dem två olika sorters torrmat och frysta larver (tinade, fd frysta alltså, en röd och en vit sort). Men ska kolla upp vad de äter för grönsaker. Hjälp man vill ju inte ge sina fiskar fel mat! Det var tur att ni sa, ska ta ett snack med mannen om att han inte sagt att det behöver specialmat. Han har ju haft olika fiskar och borde veta, därför har jag inte läst så mycket (och så tänker man ju att fiskar är lätta djur att ha). Han har koll på vattentemperatur och ph och sånt (jag har inte fått dekorera med snäckor och annat snyggt). Men jag trodde att dyr fiskmat innehöll typ allt, och att annan mat var lite extra (typ som räkmix och laver och maskar). Hundmat innehåller tex ganska bra med näring för standardhuden, sen kan man komplettera med tex äggula eller kött ibland. Tänkte att det var samma med fiskmat.

      Kommentar

      • jettu
        Användare
        • August 2012
        • 50

        #18
        Så här ser det iaf ut där växterna suttit... så vissa sitter kvar men då är det gröna borta och resten ligger och flyter i taket, vet inte hur många gånger jag planterat. De har ju en rot också att äta på som är full med alger, där brukar dom "beta" men jag får väl börja mala egen mat så kanske dom lämnar mina blommor, gurkbitar och sånt verkar dom inte vara intresserade av iaf så helt utsvultna är de som tur var inte.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Det ser ut som om valisnerian dött snarare än blivit uppäten. Ancistrus (som malen heter) äter inte växter (den äter bland annat alger men även annat - den ska ha mat den också och äter inte bara skräp på botten) och det gör inte jordätarna heller. Hur det är med koi vet jag inte.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jettu
            Användare
            • August 2012
            • 50

            #20
            Mina koiar står och (ett par andra fiskar) sliter i växterna, ibland får de hela blad med sig och ibland tuggar dom bara på plats, så jag tror den är uppäten. Trådarna finns liksom kvar när fiskarna tuggat i sig det gröna. Jag har däremot inte fått det på bild. Men kanske ska pröva med annan slags växt.
            Alla fiskar får fyra olika slags mat, vet inte vilken mat som är till vilka, en som sjunker, en flyter och två är frysta larver, min pojkvän säger att han även ibland gör egen mat men jag har inte sett det så jag tror det är mer sällan än vad han tror (typiskt karlar att tro det, samma sak som att han säger till andra att han ibland köper blommor till mig men har gjort den tre gånger...länge man kan leva på den meriten...).
            Idag när jag skulle ta vatten ur akvariet med ett glas så bet en fisk mig i fingret, han trodde han skulle få mat. Ska man byta plats från vart där man ger dom mat? Nu tog jag vatten från "matstället" för man lättast kommer åt där.

            Kommentar

            Arbetssätt...