Vad hade ni valt för uppsättning cirkulationspumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    Användare
    • April 2011
    • 154

    Vad hade ni valt för uppsättning cirkulationspumpar?

    Jag håller på att planera ett 720L tanganyika kar. Har tre kar hemma nu som alla ska avveckalas och göra plats för bara två (ett extra 54L för yngel/medicinering etc).

    Som bakgrund kommer jag ha en RockZolid. Förmodligen en komdo 198cm men det är inte spikat ännu. Ska ha filter bakom bakgrunden i form av filtermatta både i helt stycke som förfilter och i klippta kuber på fiskelina.

    Kommer var lite blandat med tanganyika ciklider. Det som är spikat redan, som jag har hemma nu, är ett par julidocromis transcriptus och ca 20 st Lamprologus multifasciatus . Sen finns bland annat hästnosar, calvus/comressiceps , någon tropheus, neolamprologus tretocephaulus , Neolamprologus leleupi och någon synodontis på önskelistan. Finns även flera andra arter som hade kunnat vara aktuella så den listan kan ändra sig. Skulle vilja säga att belastningen kommer att bli medelhög.

    Jag har funderat en del över hur jag ska välja cirkulationspumpar till det här. Vad jag har att välja på är: (ungefärliga priser)

    1000 L/h - 250 kr
    2000 L/h - 550 kr
    3000 L/h - 650 kr
    streamer 1600L/h - 250 kr

    Jag har funderat på att köra 2x1000L/h bakom bakgrunden för att få redundans. Och sedan en streamer för att kunna skapa ytrörelse där det saknas eller rörelse i vattnet för ställen med mindre rörelse, på ett flexibelt sätt ( när väl utloppen från cirklulationspumparna sitter fast genom bakgrunden kommer jag förmodligen inte kunna flytta på dessa).
    Detta ger mig en kapacitet på 2000L/h bakom bakgrunden och 1600L/h framför bakgrunden. En total om 3600L/h, 5 ggr akvariets volym/h. Detta för totalt 750 kr.

    Hur hade ni valt cirkulationspumpar? Mer cirkulation bakom bakgrunden? Mindre? Bara en bakom och fler streamers? Inga streamers?
    Senast redigerad av Nasso; 16 September 2012, 22:33.
    //Emil
  • Lars
    Användare
    • August 2010
    • 226

    #2
    Rätt eller fel, spelar mindre roll. Alla är vi olika. Men så här har jag det i mitt 720 kar.

    2000 liter invändigt filter gömt i modul.
    En fx5, samt en streamer på upp till 10 000

    Kör även denna sortens streamer + en 2000l i mitt 540 kar med troffar

    Lite om mina tankar på flöde och cirkulation
    Hemsida
    FiskTorget

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

      #3
      Jag kör en 2000 och en 1200 liters pump i mitt 720. Funkar perfekt.
      Jag väljer pumpar med bra tryck i första hand. Inge Kina-skit innanför min dörr.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Nasso
        Användare
        • April 2011
        • 154

        #4
        Kanon. Tack för svaren.

        Det kommer bli eheim compact/compact+ pumpar.
        //Emil

        Kommentar

        Arbetssätt...