Gamla pumpar i drift

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Gamla pumpar i drift

    Ja hur gamla pumpar har ni i drift ?. Själv har jag en Eheim 2252 som jag köpte när jag bodde i Västerås 1989. Den har nu således varit i drift 24 år -
    1 år (1992 då jag jobbade i Spanien och var utan akvarium ( fiskarna var under denna tid inacorderade hos en tremänning utanför Gävle).
    Under denna tid har jag bara lyckats ha sönder fästenheten ( tog bara 2-3 år)
    Kört därefter med lutade filter mot glaset med filtermattabit fastsatt i pumphuvudet för minskat ljud. (tycker fästenheten är onödig)
    I övrigt har jag bara bytt en gång den keramiska pinnen som pumphjulet roterar kring ( och detta var pga slarv vid rengöring ).
    Dessutom så har jag bytt filterenheten mot blå filtermatta + vp rör
  • liv
    NCS Medlem
    • February 2005
    • 192

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Ja hur gamla pumpar har ni i drift ?. Själv har jag en Eheim 2252 som jag köpte när jag bodde i Västerås 1989. Den har nu således varit i drift 24 år -
    1 år (1992 då jag jobbade i Spanien och var utan akvarium ( fiskarna var under denna tid inacorderade hos en tremänning utanför Gävle).
    Under denna tid har jag bara lyckats ha sönder fästenheten ( tog bara 2-3 år)
    Kört därefter med lutade filter mot glaset med filtermattabit fastsatt i pumphuvudet för minskat ljud. (tycker fästenheten är onödig)
    I övrigt har jag bara bytt en gång den keramiska pinnen som pumphjulet roterar kring ( och detta var pga slarv vid rengöring ).
    Dessutom så har jag bytt filterenheten mot blå filtermatta + vp rör
    Heia,har en eheim 2080 som har surret i ca.9år og en eheim 2028 som vel har jobbet i ca.16 år.Det eneste jeg gjør er og skylle filtermassen 2g.i året og skifte de hvite filterplatene samtidig.Har et 530 ca. med mye røtter ,så det blir mye slam i filterene.Bruker også cilikonsprayen til eheim på pakninger ved monteringen.Er veldig glad i originalvarer,tror det har en misjon,pakninger,filtermasse og deler ved uskifting.Har skiftet engang toppakning på 2028 og aksling.
    jan

    Kommentar

    Arbetssätt...