If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nånstans på en extern hårddisk har jag en ganska lång artikel om Scalarer. Har googlat, hämtat fakta och läst allt jag har kommit över genom många år med arten, och jag har även lagt till en hel del egna erfarenheter om Skalarena.
Kan även komplettera med kort på de flesta färgkombinationer, mina egna kort, då jag har haft det mesta, och jag har sparat alla gamla kort på en extern hårrdisk
En tanke som vi ännu inte klubbat är att vi skapar en sida eller en vy som är speciellt anpassad till nybörjare. Jag hoppas på att kunna genomföra detta framöver och då blir artiklar som dessa bra grejor för det. Annars kommer de ändå att finnas tillgängliga.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Nånstans på en extern hårddisk har jag en ganska lång artikel om Scalarer. Har googlat, hämtat fakta och läst allt jag har kommit över genom många år med arten, och jag har även lagt till en hel del egna erfarenheter om Skalarena.
Kan även komplettera med kort på de flesta färgkombinationer, mina egna kort, då jag har haft det mesta, och jag har sparat alla gamla kort på en extern hårrdisk
Är det något ni är interesserad av ?
Obsalut. Det kan kanske blir en artikle för Ciklidbladet först och främst sedan även för webben. Det ena behöver inte utesluta det andra?!
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Jag har nu en Malawiartikel och en Tanganyika artikel.
Jag skulle gärna ha en artikel om fler områden, vad ska man tänka på och hur gör man för att dra igång ett:
Sydamerikakar (olika profiler på kar kanske, olika storlekar)
Central-Nordamerikakar (olika profiler på kar kanske, olika storlekar)
Madagaskarkar
Asienkar
Viktoriakar
Östafrikakar
Västafrikakar utom viktoria'
Egen för Apistogramma kanske? Långsamflytande vatten osv...
mer?
Sedan mer generella artiklar:
Allra första igångsättning av akvarium, hur gör man?
Inredning av ett ciklidakvarium alla områden
Filtrering
Vattenhantering
Växter
Belysning
Mer förslag på allmänna artiklar?
Allt med ciklider i bakhuvudet men det måste ju inte vara "endast-giltigt-för-ciklider"-artiklar
Detta kan vara något kanske.
Ursprungligen postat av Nasso
Jag efterlyser en "läslista" för artikelarkivet.
Artikelarkivet är riktigt bra, men det är ofantligt stort och lite ogreppbart.
Det hade varit riktigt trevligt att kunna få tips på artiklar att läsa.
Tex.
Om tanganyika ciklider
Om vattenkemi
Hur man inreder ett akvarium
Centralamerikanska ciklider
Och då gärna länkar till bra artiklar för nybörjare. Artiklar som tillsammans ger en bra översikt över vad kategorin handlar om när man väl läst alla.
Tex. så sökte jag precis på tropheus i artikelarkivet och fick upp 977 träffar. En lista över 10 st bra artiklar som fortfarande är aktuella och handlar om dessa tanganyika ciklider hade varit guld värt för en nybörjare.
(Kanske skulle startat en ny tråd men tyckte att det hade lite med detta att göra. Flytta gärna ut till en ny tråd om ni inte tycker att det passar här.)
Nassos tankar
Jag har nu en Malawiartikel och en Tanganyika artikel.
Jag skulle gärna ha en artikel om fler områden, vad ska man tänka på och hur gör man för att dra igång ett:
Sydamerikakar (olika profiler på kar kanske, olika storlekar)
Central-Nordamerikakar (olika profiler på kar kanske, olika storlekar)
Madagaskarkar
Asienkar
Viktoriakar
Östafrikakar
Västafrikakar utom viktoria'
Egen för Apistogramma kanske? Långsamflytande vatten osv...
mer?
Sedan mer generella artiklar:
Allra första igångsättning av akvarium, hur gör man?
Inredning av ett ciklidakvarium alla områden
Filtrering
Vattenhantering
Växter
Belysning
Mer förslag på allmänna artiklar?
Allt med ciklider i bakhuvudet men det måste ju inte vara "endast-giltigt-för-ciklider"-artiklar
Detta är än mer giltigt nu.
Två frågor:
1) kan någon skriva artiklar enligt ovan önskelista. Med mkt bilder.
2) Kan någon länka till bra artiklar i Ciklidbladet för varje område. 10 st per område kan vara trevligt.
Jag tar och uppdaterar första inlägget med de bidrag jag får av er.
Kommentar