Förvirrad. va är detta för centralamerikanare egentligen :( BILD!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • September 2008
    • 506

Förvirrad. va är detta för centralamerikanare egentligen :( BILD!!!

för ungefär ett halvår sedan köpte jag ett par med vad jag trodde var Flowerhorn "Big-Head". Hanen blerv ihjälslagen av "honan" här om sistens.

När de kom så kunde det mycket väl vara ett par, hanen hade redan då ordentlig puckel, och "honan" var slät över pannan. Nu har "honan" börjat utveckla puckel som det verkar, och jag har blivit fundersam om det verkligen är en hona, och om det överhuvudtaget är en Flowerhorn, jag har börjat tvivla ....jag bifogar kort i inlägget, så får jag hoppas på att någon känner igen "arten" antigen som flowerhorn eller någon annan art

Är det någon som känner igen arten ???
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Det är ju garanterat ingen egen art! det är en hybrid av något slag!
    Sen vad är egentligen en flowerhorn??? en soppa av hybridisering och urvalsavel eller vaddå!
    Finns det någon som vet vad en flowerhorn är eller får vara för att kallas flowerhorn??
    CA

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av RobinH
      Finns det någon som vet vad en flowerhorn är eller får vara för att kallas flowerhorn??
      Ingen aning om detta är en vettig sida, men man kan ju åtminstone börja har http://en.wikipedia.org/wiki/Flower_horn
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ciklidtok
        Användare
        • September 2008
        • 506

Jo att det är en Hybrid visst jag när jag köpte dem. Flowerhorn äer hybrider Och det är nog ingen som vet riktigt vad en FH är, det stämmer nog

Den beter sig inte som andra FH jag har haft, den har inte samma kroppsform eller huvudform, därför tror jag att det är en korsning, där förmodligen Citrinellum och Red Devil ingår ...INGEN av min FH har varit så satnas ettrig som denna ...han går nu ensam i stora karet med de vuxna Påfåglarna och Channan, de är han för feg för att ge sig på :p Thai-silken har jag flyttat till ett odlingskar
        www.ciklidtok.weebly.com
        *720 liter
        *375 liter
        *300 liter
        *275 liter
        *112 liter

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Ursprungligen postat av Ciklidtok
          Jo att det är en Hybrid visst jag när jag köpte dem. Flowerhorn äer hybrider Och det är nog ingen som vet riktigt vad en FH är, det stämmer nog

Den beter sig inte som andra FH jag har haft, den har inte samma kroppsform eller huvudform, därför tror jag att det är en korsning, där förmodligen Citrinellum och Red Devil ingår ...INGEN av min FH har varit så satnas ettrig som denna ...han går nu ensam i stora karet med de vuxna Påfåglarna och Channan, de är han för feg för att ge sig på :p Thai-silken har jag flyttat till ett odlingskar

Jo men varför frågar du vilken art det är då??
          CA

Kommentar

• JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

Det kan vara en röd Texas, dom går inte under flowerhorn. Vet att det under dom senaste 2 åren dykt upp sådana som är av mer eller mindre bra kvalitet..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

Tänkte också röd texas.. Kan dock lite om den arten och/om den är en hybrid etc.
              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Rivulatus
                Tänkte också röd texas.. Kan dock lite om den arten och/om den är en hybrid etc.
                Från Wikipedia:

"Red Texas cichlids are related to the golden base family of flowerhorns. They were originally created by breeding a green Texas cichlid with a Mammon or King Kong parrot, then crossing the offspring back to the parents until a consistent red color was achieved. Hobbyists consider the most important feature of the red Texas to be the color. Red Texas cichlids range in colors, and are rated as:

Unfaded: lowest grade of red Texas.
                Yellow: second lowest grade.
                Orange: the majority of red Texas fall into this category.
                Coral: pinkish but not quite full red.
                Red: most desirable color.

The second characteristic that sets the red Texas apart is the pearling. Red Texas can vary greatly in terms of the type of pearling."

"The "red Texas" cichlid is not a Texas cichlid ( Herichthys cyanoguttatus ) but an intergeneric hybrid of Herichthys and Amphilophus parents."
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bromma 2
                  Användare
                  • July 2006
                  • 33

Anmärkningsvärt är väl dock att dom såldes som FH.Då en Red Texas betingar ett betydligt högre pris!

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Från Wikipedia:

"Red Texas cichlids are related to the golden base family of flowerhorns. They were originally created by breeding a green Texas cichlid with a Mammon or King Kong parrot, then crossing the offspring back to the parents until a consistent red color was achieved. Hobbyists consider the most important feature of the red Texas to be the color. Red Texas cichlids range in colors, and are rated as:

Unfaded: lowest grade of red Texas.
                    Yellow: second lowest grade.
                    Orange: the majority of red Texas fall into this category.
                    Coral: pinkish but not quite full red.
                    Red: most desirable color.

The second characteristic that sets the red Texas apart is the pearling. Red Texas can vary greatly in terms of the type of pearling."

"The "red Texas" cichlid is not a Texas cichlid ( Herichthys cyanoguttatus ) but an intergeneric hybrid of Herichthys and Amphilophus parents."
                    Jo jag känner till detta, vad jag menar är att när dom saluförs på listor mm, så står det inte Flowerhorn som det gör på alla dom andra hybriderna (förutom papegojciklid). Dom säljs helt enkelt bara som Röd Texas.
                    Mvh Jocke

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av Bromma 2
                      Anmärkningsvärt är väl dock att dom såldes som FH.Då en Red Texas betingar ett betydligt högre pris!
                      Jaa då är det nog ingen röd texas heller, för som du säger så får man ju betydligt mera betalt för dom, såvida dom inte fått fram en ful stam (vilket är mycket vanligt) och bara för att kunna sälja dom alls så slänger man dit ett FH istället
                      Mvh Jocke

Kommentar

• Ciklidtok
                        Användare
                        • September 2008
                        • 506

Red Texas var en av mina första funderingar för den ser ut som en "vanlig" Texasciklid, förutom att det är röd/orangae. Men då är det ju som flera säger, de är betydligt dyrare än en Flowerhorn, och jag betalade runt 300 för denna SÅ billigt får man inte en Red Texas i varje fall. då får man nog gå upp i dubbla priset
                        www.ciklidtok.weebly.com
                        *720 liter
                        *375 liter
                        *300 liter
                        *275 liter
                        *112 liter

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Ursprungligen postat av Ciklidtok
                          Red Texas var en av mina första funderingar för den ser ut som en "vanlig" Texasciklid, förutom att det är röd/orangae. Men då är det ju som flera säger, de är betydligt dyrare än en Flowerhorn, och jag betalade runt 300 för denna SÅ billigt får man inte en Red Texas i varje fall. då får man nog gå upp i dubbla priset
                          Räcker nog inte med det dubbla
                          Mvh Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Får inte folk ungar av sina flowerhorn och red texas? De flesta ser säkert ut som skräp, men vissa har väl ändå drag av "finare" fiskar?
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bromma 2
                              Användare
                              • July 2006
                              • 33

Ursprungligen postat av JockeB
                              Räcker nog inte med det dubbla
                              På "Fisklistan" finns den med till det facila priset av 2161:-!
                              Finns säkert någon butik som kan ta hem dom billigare dock.

Kommentar

Arbetssätt...