Olja i Tanganyikasjön
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ja oljebolagen är väll inte nöjda fören dom har förstört hela jordklotet, sedan att deras barnbarn inte får uppleva en sund natur skiter ju dom i så länge dom får in så mycket pengar som möjligt för att dom pengarna får dom ju ta med sig i graven, kan ju vara bra att ha när dom är döda.Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen -
Ja oljebolagen är väll inte nöjda fören dom har förstört hela jordklotet, sedan att deras barnbarn inte får uppleva en sund natur skiter ju dom i så länge dom får in så mycket pengar som möjligt för att dom pengarna får dom ju ta med sig i graven, kan ju vara bra att ha när dom är döda.
kan antagligen säga samma ................. sak om ditt livjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
kära Krister om jag tycker att oljebolagen skitar ner och suger ur jorden så bestämmer väll inte jag hur planeten skall vara, men du kanske tycker om att dom skitar ner med en massa oljeutsläpp, så att fåglar och övriga djur blir skadade, är det...........ditt livAlltid vara en smula barn - det är att vara vuxenKommentar
-
typ hugg inte ner träden men i Sverige är det helt okej ????
eller om man hittar olja i Sverige så är det okej ??jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Hur mycket av olje pengarna går till dom fattiga tror du,och hur mycket får bolagen och politikerna.
sedan att hugga ner träden i Sverige är väll för fasiken inte bra inte heller regnskogen vad tror du allt regn och dåligt väder kommer ifrån, jo av all av verkning av skog som typ regn skog.
Om dom skulle hitta olja i Sverige så tror jag inte att det skulle skitas ner eller förstöras som det brukas göras.
Skall bli intressant att se eller höra när Tantaktiga sjön är förstörd,ja det kanske inte blir under vår livstid, glöm inte vad som hände i Mexikanska Golfen.Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxenKommentar
-
mycket vill ha mer och så kommer det alltid att vara när det gäller människorTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar
-
Fast oftast beter sig folk för att överleva i u länder
och om dom hittar en resurs ..... vilken rätt har ni att beklaga er
alla sitter inte o jäser bakom en dator o vet mestjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Oljebolagen gör väl bara sitt yttersta för att folk ska få billig bensin och då måste man ta reda på varenda droppe olja som finns för att hålla nere priset. Ska man ha miljöhänsyn och säkerhetstänk kostar det pengar. Tillgång och efterfrågan styr ju priset så skulle alla sluta köpa petroleumprodukter skulle inte oljabolagen vara i Tangayikasjön, Alaska, Canada mm och förstöra naturen.Kommentar
-
De länder som inte har detta, t.ex. Tanzania har kanske haft en lägre BNP men inte en lidande befolkning på samma sätt. Nu har upptäckten tyvärr inte varit i Tanzania där de kunnat hantera det på det sättet du tror, utan i DRC som milt uttryckt inte är besparat från diktatur, korruption, våld och lidande lokalbefolkning.
Det utnyttjande av olja från en befolkning som beter sig för att överleva i Afrikas oljeländer är att de saboterat pipelines för att komma åt oljan (eller så börjar de läcka av sig själva) med stora oljesjöar som resultat och i vissa förfärliga fall explosioner med hundratals döda.
Däremot håller jag med om att vi inte kan sitta på våra feta bakar här i norr och förvägra rimlig levnadsstandard i så kallade U-länder genom att vägra dem göra något.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det där är tyvärr inte sant alltså att folk som vill överleva utnyttjar den här sortens resurser. Guld, diamanter och olja är ett bra recept för diktatur, våld och lidande lokalbefolkning i Afrika.
De länder som inte har detta, t.ex. Tanzania har kanske haft en lägre BNP men inte en lidande befolkning på samma sätt. Nu har upptäckten tyvärr inte varit i Tanzania där de kunnat hantera det på det sättet du tror, utan i DRC som milt uttryckt inte är besparat från diktatur, korruption, våld och lidande lokalbefolkning.
Det utnyttjande av olja från en befolkning som beter sig för att överleva i Afrikas oljeländer är att de saboterat pipelines för att komma åt oljan (eller så börjar de läcka av sig själva) med stora oljesjöar som resultat och i vissa förfärliga fall explosioner med hundratals döda.
Däremot håller jag med om att vi inte kan sitta på våra feta bakar här i norr och förvägra rimlig levnadsstandard i så kallade U-länder genom att vägra dem göra något.Kommentar
-
Att de infödda i olika länder försöker ta vara på det som finns för att överleva är väl självklart och kanske är det svårt att kritisera t.ex pirater vid afrikas kuster, när andra länders fiskeflottor dammsuger vattnet där.
Att kasta ut sig att vi skulle tycka detta vore okey om de gjordes i Sverige är bara löjligt. Jag undrar hur många som tycker det är bra att s.k. gammelskog här avverkas och vi har ju det aktuella fallet på Gotland med kalkbrytning.
Frågan är väl vilka som kommer att drabbas hårdast om det nu skulle bli en oljekatastrof vid Tanganyikasjön, det utländska oljebolaget eller de lokalbor som utnyttjar fisket där. Det man kan hoppas på är att utvinningen kommer göras på ett ansvarsfullt sätt.
mvh,
ChristerKommentar
-
Om vi hade hittat olja i Sverige skulle vi sannolikt, förhoppningsvis, ta upp den på ett förhållandevis säkert och ansvarsfullt sätt. Det är ett rimligt antagande. Tyvärr har jag inte lika stor tilltro till att det kommer att ske i tanganyikasjön. Om en olycka är framme, som i Mexikanska Golfen, är det också väldigt tveksamt att samma omsorg kommer att läggas på saneringen som det gjordes i Golfen. Skillnaden är att det ena fallet gäller u-länder i Afrika och det andra gäller ett i-land i väst. Och eftersom oljebolagen drivs av vinstoptimering (inte av att tillhandahålla billigast möjliga bränsle till konsumenten, som någon antydde tidigare) så blir det lätt så att om man "inte behöver" lägga pengar på miljösäkerhet och -sanering så drar man också in på det i samma omfattning. Och eftersom behovet (tryck från regering och opinion) är större i ett i-land i väst än i ett u-land i Afrika så blir följden att mer görs för säkerhet och miljö i väst.
Att tanganyikasjön skulle bli opåverkad av oljeutvinningen är osannolikt enligt min mening.
Frågan är om lokalbefolkningen överhuvudtaget kommer att få ta del av förtjänsterna från oljeutvinningen? Marginellt, väldigt lite, är mitt tips. Förutom några eventuella tjänstemän och politiker lokalt som kan fylla sina fickor.
//KajKommentar
-
En annan skillnad är att oljesaneringsfartyg från hela världen kunde åka dit liksom specialutrustade båtar för att täppa läckan. Hur skulle dessa komma till Tanganyikasjön om olyckan var framme? "Djuphavsborrning" i en sjö känns inte bra tycker jag.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar